11 December, 2008

standby mode....

gua tatau aper cite lagik di saat gua menaip entry ini.. tapi nampaknyer buat kali kedua umah tahun nih umah kitaorg dijangka akan terputus hubungan dgn dunia luar buat seketika... hehehehhe.. camner nih bole jadik...?? ok camnih citernyer... itu hari selepas kitaorg mendapatkan khidmat tv bersatelit daripada sky.. kitaorg pun tidak ade pilihan lain melainkan mendapatkan khidmat intenet dari pembekal yg samer... kenapa plak camtuh..?? bukan sbb paksaan tapi sebab kalo kitaorg gabung sekali semua menda dalam satu package harganyer amat laa murah bebanding pembayaran kepada pelbagai pihak yg kitaorg sedang buat sekarang... kalo nak kire gua malas jugak nak tuka menuka nih sbb leceh.. pastuh ade cool down period yg diorg ckp perlu utk membolehkan segala urusan dgn pelbagai pihak dapat dilaksanakan... cam malaysia jugak kat uk nih ade satu ajer pembekal line tepon umah.... iaitu BT atau british telecom... diorg nih yg pasang segala exchange dan point sejak dulu kala lagik.. tapi disebabkan sudah pelbagai kompeni wujud maka pembekal line tepon nih dah pelbagai laa sekarang nih .. tapi sebab infrastruktur yg tersedia bt punyer jadik diorg nih kena sewa pakai laa.. jadik urusan utk sewa pakai nih makan masa skit nak buat....

alternatif lain mengggunakan khidmat intenet tidak berwayar.. tapi itu maknenyer kitaorg kena baya lebih laa cam sekarang nih.... melanggar objektif utama kitaorg tuka in the 1st place... maka takde pilihan lain dalam 1-2 minggu nih nampaknyer kitaorg akan kembali ke zaman batu... hehehehehhe.. walaupun sky ckp petukaran akan belaku tanpa hic-cup pun tapi gua rase ttp hic-cup jugak sbb gua tak bagi lagi kod rahsia kitaorg yg dipegang oleh pembekal lama kitaorg tiscali.. maka hari nih kalo kitaorg call sbb kontrak abis besok... tiscali dgn kerek nyer ckp diorg potong line terus.. jadik time cool down period yg 10 hari antara sky dan bt (kitaorg buat minggu lepas) akan tetangguh sbb kod baru nak bagi hari nih... aduii susah plak penjelasan gua tuh.. gua pun tak paham... patut laa baca chapter dlm thesis gua pun gua pening... baik gua tulis dalam bahsa yg org bole paham.... kitaorg nak pakai sky.. tapi sky perlu 10 hari nak adjust ngan BT.. BT nih yg pegang sumer infrastruktur fizikal telekomunikasi kat uk nih... pastuh utk membolehkan kitaorg tuka ker sky dari tiscali.. kena mintak kod... tapi tiscali tanak kasik kod awal awal sbb diorg akan potong line terus.. jadik kena tunggu sampai hari nih... sbb besok kontrak kitaorg abis... tapi sbb kitaorg bagi lambat... maka 10 hari time nak adjust tuh akan mula besok... jadik buta buta walaupun kitaorg initiate menda nih awal... kitaorg akan masuk zaman batu jugak laa nampaknyer... suka tak suka... hehehehehehehhehehe....

tapi gua harap kali nih takde laa sampai sebulan cam kitaogr kena itu hari.... maklum laa sky nih nama besar.. dan the only "unlimited" broadband provider kat uk nih... seriuss... sbb selama nih kompeni lain ckp unlimited tapi sebenanyer tak unlimited sbb ader fair usage policy yg menyebabkan diorg catu kelajuan intenet dan jumlah dwload kalo byk sgt guna dan utk bagi peluang org lain time peak hours... bodo betul... ini pun jadik isu... dan sky betindak dgn pantas utk tuka polisi diorg kepada bebetul unlimited.... jadik dah laa mura pastuh tak tipu org plak tuh.. maka aper lagik tunggu kan... orait kengkawan.... kalo rindu gua 1-2 minggu nih .. baca baca laa entry yg lepas.. dah laa populariti blog gua semakin ditenggelami blog budak bijak.. cisss... tak sangka peminat gua semua dah lari... tapi takper .. harap harapnyer semua dapat besaba 1-2 minggu nih... tungguuuu !!!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home