30 December, 2008

the awful truth of ....

minggu lepas umah kitaorg didatangi adik ipar gua... sorang lagik tetamu utk menutup tahun 2008 yg skit punyer meriah nih... daripada haris yg datang awal tahun hari tuh... sampai laa member org rumah gua.. adik beradik org rumah gua.. sedara mara org rumah gua... mak dan bapak org rumah gua, ayuz, abg gua dan akhir sekali adik ipar gua nih.... pehhh bole tahan ramai nyer tetamu yg kitaorg terima tahun nih... dari umah lama sampai laa ker umah baru nih... kedatangan adik ipar gua plak mmg ngam ngam penutup ujung tahun nih la... dan dlm byk byk org yg datang nampaknyer die laaa yg bernasib baik utk merasai jualan murah ujung tahun yg senantiasa dibuah buah mulutkan oleh org..... hmm org maner tuh tatau laa sbb gua tak pernah membuah mulutkan jualan mura kat uk nih biler ujung tahun sbb sesungguhnyer gua sendiri tak pernah mengalami kemurahan jualan murah tersebut.... saban tahun dari 2005 sampai laa 2007, kalo nak kire masih tidak dpt gua merasakan jualan yg begituh murah yg dibuah mulutkan org.... baik dari boxing day (26hb) ker 27hb ker dari outlet ker sampai laa ker bando ker semuanyer sudah kitaorg cuber tapi cam takde beza dgn jualan jualan murah tipu yg lain yg ade sepanjang tahun.....

aper pun disebabkan adik ipar gua pun ader kat sini maka tiba laa masanyer sekali lagik kitaorg pegi test the water.. tgk panas suam ker tidak... dah lama jugak gua tak buat entry panjang.. jadik brace urself.... ini adalah kisah kelana seorg sucker utk mencari jualan murah abis yg tidak ade tolak bandingnyer di dunia nih... kalo mythbuster nak buat filming camnih laa lebih kurang skripnyer...

26hb Boxing day...
pagi tuh gua ngan adik gua bgn utk pegi mengambik keta sewa.... seperti biaser boxing day bus takde... maka kena laa kitorg bejalan kaki pegi ker airpot utk mengambik keta sewa... kalo tahun lepas gua jalan kaki 30 minit sesorg.. tahun nih kena jalan kaki 1 jam tapi bedua laa utk sampai ke airpot.... pehhh pkl 7 pagi kitaorg keluar dari umah... melawan kesejukan 0 darjah celcius semata mata selama 60 minit semata mata.... lepas amik keta kitaorg pun balik umah dah besedia utk memulakan xpdc... target tahun nih gerak pegi boxing day kat outlet ajer laa dulu sbb tahun sblmnyer kitaorg lepak town takde menda... nak turun london plak susah sbb hari nih tube pun tak operasi... jadik kena begerak ke semua tempat dgn keta.. agak kurang mahir di situh... sbb nak carik parking bukan senang... pastuh dgn aaqilah mmg susah skit laa nak behempas pulas dgn org org london nih.... lagipun sale designer pun mula besok jadik bole laa abaikan kegilaan org kat london hari nih.. bawak besok ajer laa kot....

kitaorg begerak ker swindon outlet... dan seperti hari hari biaser... harga barangan takde aper beza.. offer yg ader pun sama ajer dgn offer biaser yg selalu kitaorg jumpa biler kitaorg pegi outlet.... yg bezanyer..??? org ramai nak mati... utk aper gua pun tatau laaa.. tapi pada gua tade aper pun worth nak beli sbb harganyer gituh gituh jua.... mungkin bagi org yg tak selalu pegi outlet dan tak penah mengalami offer offer yg lebih istimewa yg pernah kitaorg alami akan rase murah.. tapi hakikatnyer sungguh sungguh mengecewakan.... dari situh kitaorg begerak plak pegi bicester outlet.... kalo ader tempat nak kasik offer istimewa mungkin kat sini laa sbb outlet penuh designer brand camnih tak selalu ade offer istimewa.. jadik kalo nak buat offer istimewa mungkin ini laa time yg sesuai... setelah mengharung jem selama 1 jam nak masuk bicester hasilnyer tidak berhasil.... kalo semua kedai dianalogikan seperti buah durian... nampaknyer takde satu pun durian yg ditebuk tupai.. semuanyer cantik ajer... tapi sbb tahun lepas gua dah kena menda yg same ... kecewa tuh bole dikatakan biaser... tapi bagi org org yg mungkin petama kali nak rase cam adik ipar gua.. kecewa tuh bole kata understatement laaa gua igt.....

boxing day nih sebenanyer hype... satu enviroment yg dicipta utk mempengaruhi pengguna supaya pecaya bahwa barang pada hari nih dijual pada harga yg sungguh tidak dpt dipercayai... tapi sebenanyer harga yg sungguh tidak dipercayai tuh sebenanyer harga biaser yg dipamerkan biler setiap kali korang pegi ker outlet ataupun biler masa ade sale time penghujung season... tapi sbb org bepusu pusu pastuh skit punyer ramai.. kire byk laa yg tertipu dgn terperangkap dgn hype nih.... kalo 1st year atau baru datang mungkin ble kena tipu.. tapi bagi kitaorg... mehhhh ini hanyer picisan sajer... jadik lebih kurang rase cam balik tgn kosong jugak laa hari nih.... rase penat jalan kaki mmg terasa lagik lagik biler tak mendatangkan hasil cam ginih.... hmm panas kepla.... walaupun sudah budget awal awal lagik tapi frust jugak laa yer... ini didemonstrate oleh org rumah gua yg belanja makan besa semua org malam tuh... sbb frust punyer pasal.. kekekekekkekekkekekkekekeke

27hb the day after Boxing day....
adventure baru tahun nih kitaorg igt nak try pegi london.. tgk camner laa agaknyer suasana kt london pada hari petama year end sale betul betul bermula... gerak awal jugak pagi tuh bagi mengelakkan trafik... sampai pun agak awal jugak.. tapi awal awal kat depan harrods nampak org dah beratur... mungkin ade benda magik kot kat london nih ..... dlm 3 tahun kitaorg memburu the ultimate sale tak pernah sekali pun kitaorg try pegi london.. jadik adakah mungkin sebenanyer selama nih kitaorg silap strategi.... mcm memula gua mencari queensway dulu.. tapi itu citer hari lain... lepas parking siap siap kitaorg pun mula begerak.... sebenanyer nak mencari barang barang pesanan org org kat malaysia.... kire last minute laa sbb adik ipar gua nak balik malam nih... die datang pun seminggu ajer dan dalam seminggu tuh tak jumpa semua barang yg org pesan... jadik kire ini laa peluang terakhir..... lepas jumpa semua barang wajib.. maka dari situh bole laa kitaorg tgk benda benda yg tak wajib plak .....

seperti boxing day.. org skit punyer ramai.... baik dalam kedai mahupun luar kedai... nak biar anak gua bejalan kaki pun tak dapek.. maka sebagai ayah penyayang .. begantung laa anak gua kat gua sepanjang hari tuh kat kota london.... dan bole kata nak patah jugak laa pinggang gua nih.... aper pun suasana takde beza dgn boxing day semalam.. org ramai cam nak mati tapi barang sederhana ajer murahnyer.... nanti kejap cancel tuh.. brang takde laa bole masuk tahap mura pun.... bepatutan ajer itupun kalo korang berpendapatan pound sterling yg sekarang nih 5.01 ajer dgn ringgit malaysia... jadik kalo menteri kabinet dan kaum kaumnyer datang berbelanja kat sini mungkin rase cam murah giler... tapi hakikatnyer biaser biaser ajer laa... kata org kalo nak sale jgn laa 40 - 50% tapi biar laa 60 - 80% baru laa terasa murahnyer.... hehehehehhehehe....

tapi gua tak ble laa bias dalam memberikan gambaran hal jualan murah nih..... kalo korang nak beli barang yg biaser harganyer 300 - 1000 pound.. gua akui barang barang ini mura sbb barang barang nih biasernyer minimum diskaun die 50%.... jadik kalo ini barang barang yg korang nak beli maka sale ini murah laa sebenanyer.... tapi utk gua yg tak mampu nak masuk kelas harga barangan di atas... tak bole laa nak kata murah sbb barang barang yg 300 ke bawah kebanyakkan biaser ajer diskaun die... takde laa tak berpatutatan.. tp gua selalu dgr pasal cite cite hype dan kemurahan yg luar biaser.... kalo tak luar biaser maka secara tidak langsung menda nih jadik hype dan dongeng semata mata... pada gua laa... tatau laa pada org lain... yg pastinyer tidak pada org rumah gua.. hehehehehheheheheheeh... sbb malam tuh die suka hati maka takde laa belanja semua org makan besar cam semalam..... tapi ini citer lain hari bole citer sbb kang panjang sgt laa plak....

28hb the day after the day after boxing day...
malam semalam kitaorg drop adik ipar kitaorg kat heathrow utk mengeja flight pkl 10 malam... walaupun die stand by tapi tadehal sbb kapal tebang kosong malam tadik.... hari nih igt nak lepak ajer kat umah.. tapi sbb kitaorg ade keta lagik satu hari maka igt baik guna sepenuhnyer.... maka hari nih sbb kitaorg pun ade misi nak tuka kasut adik ipar gua beli yg tak sama size maka kitaorg begerak laa ker clarks village.... takde aper pun agenda tapi sajer ajer pegi saner.... musti korang igt kitaorg sesajer pegi sini takde tujuan tetiber kat sini ade plak jualan ajaib yg disebut sebut org tuh kan...??? hheheheheh... jawapannyer sudah tentu tidak..... kekekekke.. ini bukan citer yg cam gituh.. kat sini pun samer ajer takde menda... dlm movie ajer ade citer kalo kite tak expect aper aper tetiber ade aper aper.... tapi dlm dunia realiti nih kalo kite tak expect aper aper.. maka takde aper aper laa tejadik.. cumer kurang rase kecewa ajer biler mmg takde aper aper jadik.....

gua rase sepanjang 3 hari nih mentality gua sendiri mmg dah macam gituh.... dalam hati gua dah tau sebenanyer baik gua duduk umah ajer 2-3 hari nih, abiskan mase menaip keja keja yg tak abis nih.... tapi biaser laa ader tetamu datang kan ... takkan nak duduk umah laa plak... aper pun dapat jugak laa adik ipar gua merasai ke-hype-an boxing day dan jualan year end sale nih.... sebenanyer rahsia utama utk mendapat bargains bukan laa hari hari awal sale nih... tapi biler sale nih dah sampai ke penghujungnyer.. biler mase retailer suka tak suker kena jual jugak barang diorg sbb stok kena dihabiskan utk tahun tuh... time tuh laa pada gua the magik hours... tapi ader kelemahan jugak kalo korang tunggu sampai ujung ujung camnih.... sbb kebyakan size dan fesyen yg korang minat tuh mungkin dah abis.... jadik biaser laa kena ader tolak tambah.. kalo semua tambah ajer tak lojik laa kan tak balance dunia nih..... tapi camtuh laa ceritanyer.... walaupun gua sendiri tahu akan kelemahan hal ini... tapi iyer laa beggars cant be chooser... itu laa adat resam seorg sucker di dunia nih... yg selamanyer akan mencari jualan murah ajaib.... kekekkekekekekekekkek.... jadik utk tahun ke-4 kitaorg bejaya proof yg myth nih busted.... walaupun ade sesetengah pihak yg mungkin akan disagree dgn kesimpulan gua nih.... hehehehhehhehhe.... senang kire... if u r a true sucker... korang paling tidak akan rase kucewa dgn sale sale yg lebih kepada hype wit no substance nih..... tapi sbb dah 4 tahun kena... kire ini just another day mem-bargain hunting ajer kot.....hehehehehe

0 Comments:

Post a Comment

<< Home