04 February, 2008

titian pejalanan....

bukan selalu umah kitaorg nih ade org datang... kalo nak citer org org kat area umah kitaorg nih pun baru 3-4 orang ajer yg penah datang jejak.. jadik biler minggu lepas ade salah sorg dari member kitaorg cakap nak datang melawat.. kire tekujat jugak laa. maklum laa bukan senang nak sampai ke sini.. lagik lagik daripada malaysia.. bepuluh ribu kilometer tuh kalo nak kire... cam biaser kalo ade org nak sampai.. kitaorg skit pun tade masalah... jadik hari jumaat seperti yg telah dijanjikan jam 920 mlm.. gua pun begerak laa ker airpot hendak menyambut kawan kitaorg yg sorang nih... gua gerak lambat skit sbb bedasarkan halaman web .. gua mendapati bahwa kapal tebang kawan gua nih ade delay skit dalam 20 minit.. tapi aper pun gua sampei jugak laa airpot jam 930.. pastuh tgk tgk baru baggage claim di tulis kat status.. gua pun pegi laa duduk kat kerusi menunggu di balai ketibaan... tanpa gua sedari sudah bemula laa drama itu weekend itu... apabila sorang pegawai imigresen datang sebelah gua bertanyakan ttg kawan gua nih... uihh sungguh dasat.. nak masuk airpot kampung cam gini pun kawan gua yg sorang nih bole kena tahan jugak... kekekekkekekekee.... aper pun yg pastinyer paspot die yg byk cop temasuk laa visa arab saudi menimbulkan sedikit tanda tanyer.. citt.. bole nak buat lawak plak mamat nih....

aper pun ... selepas tuh sambil ditemani pegawai kastam.. dari tak berapa jauh.. nampak laa kalibat member gua iaitu si haris yg datang daripada negara syurga di dunia.. iaitu amsterdam.... dekat pkl 10 mlm jugak tuh... pastuh kitaorg pun amik bus balik ke umah gua... dlm time tuh tak sangka gua, haris bole sampai sini.. dah la bawak satu beg sandang kecik ajer.. gua rase org turun dari JB ker KL pun bawak beg lagik besa.. ini lebih kurang mcm gua pegi sgpore satu hari ajer.. tapi dlm kes nih die bukan setakat pegi sgpore.. tapi pegi merentas 2 negara.. jadik gua skit punyer kagum laa... sesampai kat umah di sebabkan kawan gua nih dah lama tak makan nasi.. maka kitaorg pun bagi laa makan nasi.. kekekekekkee... sesambil tuh plan sesikit pasal lawatan ke london yg akan belangsung esok hari.. haris nih datang 3 hari 2 malam.. tapi sampai hari jumaat dah malam.. jadik tinggal hari sabtu utk jejalan london.. pastuh hari ahad utk pegi bebelanja di kedai kilang dan petang tuh utk balik... jadik tidak dinafikan jadual pejalanannyer mmg agak ketat laa.. gua igt ini macam mmg letih giler punyer nih.....

aper pun letih tak letih... pagi tuh tepat pkl 645 pagi kitaorg dah begerak tunggu bus nak ke london... kalo nak pegi jejalan semua tempat kat london nih mmg kena gerak awal pagi.... lelagik time time winter nih sbb malam datang skit punyer awal jadik tak dapek laa nak lepak jejalan lelamer... mujur laa semua bus yg sepatutnyer ader... ader .. kalo tidak mmg susah... lebih kurang pkl 710 bus utk kitaorg pegi london pun sampai.. kitaorg be-4 (campur org rumah dan anak gua) pun begerak laa ke london.. bus walaupun tak berapa penuh tapi nampak ramai org laa.... borak borak punyer borak dan borak dan gossip dan gossip dan borak lagik.. kitaorg pun sampai laa ke stesen bus london victoria... london agak sejuk skit hari nih lebih kurang 2 C.. tapi member gua takde halnyer sbb die lepak tempat lagik sejuk dari itu.... aper pun sebaik sahaja sampai kitaorg pun bejalan laa ke stesen ketapi victoria.. di maner kitaorg kena pit stop sekejap utk menukarkan pampers anak gua (yg tgh tido terus kena angkut pegi london..) -- jadik pastuh kitaorg ade laa begambo skit..

selepas victoria, kitaorg pun begerak ke tempat yg paling dekat sekali... iaitu ker istana buckingham tempat pemaisuri england duduk laa.. gua tatau apsal.. tapi macam satu tradisi plak kalo pegi negara org kena pegi tgk istana negara diorg.. tapi kat negara sendiri tak buat... itu yg ajaib tuh.. heheheheh... aper pun jalan kaki tak berapa jauh nak pegi situh ade dlm 10 mint kot. tapi mmg dekat laa.. sebenanyer semua tempat agak dekat jugak laa... kalo korang ade 2-3 hari nak lepak london gua igt tak payah naik tube pun takper.. cuber cuber explore laa london nih dgn bejalan kaki.. bukan aper badan pun sihat.. kekekekekeke... aper pun dalam pejalanan ke situh tanpa gua sedari bole laa plak kasut anak gua tejatuh sebelah.. cisss... nampaknyer ini sudah kali ke-2 kasut nak gua ilang sebelah ajer.. itu pun kitaorg tak perasan sampai laa ade group pelancong nih ckp ader nampak kasut anak gua kat sebarang jalan.. ermmmm.. punyer laa jauhnyer.. lagipun time tuh kitaorg tgh sibuk begamba..jadik abiskan begamba laa dulu....

itu laa gamba gua ngan haris di istana buckingham.. heheehehehhee... takde plak kitaorg bawak bekal aper aper pun hari nih... gua pun tatau apsal.. gua igt org rumah gua beli muffin ajer utk pejalanan kali nih.. tapi yg pastinyer setakat ini walaupun tak besarapan takde plak mane mane ahli rombongan complain... kekkekk.. aper pun pastuh kitaorg kena la begerak balik ke stesen victoria utk mengambil tube.. beharap jugak dalam pejalanan balik tuh bole jumpa kasut anak gua.. kekekkeke.. tapi seperti biaser laa dgn tiupan angin yg agak kencang yg menambahkan lagik sejuk angin.. bukan kus kuslagik nih.. maka gua igt pun kasut anak gua dah tebang sekali laa.. tah sudah kemaner tatau laa.. aper pun selepas sampai ke stesen tube dan membeli tiket besiar siar utk satu hari nih.. kitaorg pun naik train petama utk menuju ke destinasi kedua iaitu notting hill di maner cite notting hill dibuat... tapi ini hari ade drama laa plak... ade plak keja keja pembaik pulih diorg buat utk circle line.. circle line atau line kaler kuning adalah ketapi utama kalo nak besiar siar tempat menarik.. jadik biler diorg buat lawan serupe gini rase agak leceh jugak laa.. citt... aper pun sbb nak pegi jugak notting hill kitaorg pun hentam naik bus.. sampai laa kitaorg sampai dewan di mane belangsungnyer brits award.. tapi tak berapa penting pun jadik tak payah laa gua bubuh gambonyer....

aper pun setiber nyer kitaorg di notting hill.. takde plak julia roberts mahupun hugh grant kat situh... tapi yg ade pasar portabello (gua tak sure betul kire tidak nih) yg kurang memberansangkan sbb sekarang musim sejuk.. igtkan bole laa en. haris membeli barang barang cendera hati murah kat sini tapi nampaknyer niat gua tak kesampaian laa plak... byk org malas nak bisnes rupenyer sejuk sejuk cam ginih.. mungkin malas nak kena demam kus kus kot sebab sejuk sgt.... bole kata gua kecewa jugak laa keadaannyer tak semeriah musim summer mase kitaorg bawak rombongan keluarga org rumah gua kat sinih.. cittt.. dah kecewa cam tuh.. gua rase ade baiknyer kitaorg teruskan pegi tempat tempat yg lebih famous... jadik kitaorg terus begerak ker tower hill dan london bridge... ala.. lebih kurang lagu london bridge is falling down tuh laa.. aper pun disebabkan train agak pelik itu hari.. dan org rumah gua yg selalunyer otai hal hal tube nih agak sengal skit (mungkin sbb kitaorg tak turun tempat makan biaser die--malaysian hall sbb nak save mase), kitaorg sampai jugak london bridge tapi ikut jalan sebelah belakang laa plak.... tapi yg bagusnyer dpt laa kitaorg menyusuri sg thames skit.. sambil menyaksikan pemandangan yg gua sendiri pun tak pernah saksikan.. kekekekekekekkeke..... bukan haris aje petama kali.. gua yg dah dtg bekali kali pun bole plak tak penah sampai dari belah sini....

itu laa die gamba gamba kitaorg yg dibelakangnyer ade jambatan london yg sgt famous.... kalo korang tau cerita braveheart.. kat situh laa diorg gantung kepla william wallace aka mel gibson selepas diorg tangkap itu org.. tapi itu scene takde laa dlm film.. kekekekkekeekke... aper pun yg pastinyer kat sinih dah rase penat giler tak pepasal.. gua plak rase cam nak patah pinggang sbb bawak anak gua yg berat 10 kg kat depan... tapi yg ajaibnyer sbb malam sebelum tuh anak gua bantai tak tido.. die bole plak bantai tido ajer .... ini kire dah dekat pkl 1 tghari nih.... dari pada istana tadik sampai sekarang tak bangun bangun.. ish ish ish...

disebabkan kali nih kitaorg datang dari belakang jambatan.. maka utk begerak ker tower hill atau london tower kena laa kitaorg cross jambatan... tak pecaya tgk laa gamba org rumah gua dgn haris kat atas jambatan.. gamba sebelum tuh belum naik jambatan... kekkekekekek... nampak cam dekat.. tapi sebenanyer jauh jugak laa.. tatau plak gua nak ckp berapa km... tapi yg gua tau takat nih mmg dah abis sakit sakit kaki dah gamaknyer.... tapi memandangkan ini adalah trip express dan bukannyer express rayat.. utk mengabiskan satu london nih kena laa begerak tanpa henti... jadik lepas abis tgk tgk london tower kitaorg pun begerak ke tampat yg lebih besejarah dan lebih dikenali oleh masyarakat dunia (yer yer ajer.. gua pun tatau betul ker tidak nih..) iaitu ker bangunan parlimen (kalo korang tgk harry potter baru bangunan yg diorg naik penyapu reramai tuh..) dan big ben dan jugak westminter abbey (yg dlm citer da vinci code -- buku dan jugak yg dilakonkan oleh tom hanks itu)... jadik kitaorg naik tube lagik.... sebenanyer gua rase bole jalan jugak dari sini.. tapi aduiii....

tempat nih boleh tahan ramai org .. gua rase london bridge tadik dgn area westminster nih mmg penuh laa org.... lagik lagik area westminster nih sbb kat sini laa big ben tuh.. campur bangunan parlimen... westminster abbey dan jugak kalo korang seberang sungai ade millenium eye... (yg malaysia tiru buat dekat tasik titiwangsa tuh laa) tapi ini lagik busat patuh nak masuk pun kena beratur dekat 3 jam.. pastuh kena baya 84 ringgit.. sudah tentunyer benda benda camnih kitaorg abaikan... aper pun target hanyer laa utk begamba ajer di tempat tempat menarik nih.. kire kalo nak masuk tuh kena tunggu tahun tahun akan datang biler bawak duit lebih.. dan ade mase lebih laa gua igt... jadik aper lagk.. kalo tak amik gamba kang korang tak pecaya plak bebetul haris ader kat sni.. begituh laa pentingnyer kamera nih.. jadik kalo ade kamera jgn tinggalkan dlm keta.. bawak ajer laa kemaner maner baik pun kencing.. senang kalo nak tangkap kejadian kejadian menarik.. di samping dpt mengelakkan kamera kite dirompak...

ini kirenye gambaran dari belah depan laa kot.. gua pun tak pasti yg maner.. selalunyer tangkap dari belah belakang ajer.. aper pun byk gambo sebenanyer.. gua bubuh skit ajer laa sini.. nanti di pengujung rancangan kalo korang nak tgk gambo ade link nyer bole dwload.. sampai kena letak link tuh bayangkan laa berapa byk.. gua rase ade dekat 1++ keping lebih gambo.. pastuh sizenyer mmg cantek nak print.... bukan aper senang laa org rumah en. haris nak tgk dan mane tau nak cetak.... bukan selalu dpt tangkap gamba kat sini.. gua pike kalo gua tak datang sini.. jgn harap laa nak datang.. melainkan ade kawan gua yg lain belajo jugak laa kat sini.. .. pastinyer gua sudah amik satu kad khas utk membeli tiket pegi sini.. dulu mase org rumah gua belaja .. gua tepike jugak nak buat.. tapi time tuh ade 7 kad.. semuanyer penuh.. pastuh gua mintak kad takde satu pun nak bagi.. kekekkekkekekekekke.....

sebenayer time gua taip nih tadik gua tetekan apple-w.. jadik tetutup laa window nih... gua dah alamek.. malas plak rasenye gua nak tulis balik... bukan apaer kalo apple-w dalam emacs same jugak laa dgn cut utk paste.. gua luper kalo utk window lain die tutup laa plak.. kkekekekekeke... nasib baik tak ilang... lepas amik gamba kat big ben dan parlimen.. kitaorg pun jalan skit utk ker westminster abbey.... tempat nih ade dlm cite da vinci code mase diorg kat london.. bangunan yg last sekali yg tgh repair dlm citer tuh.. (gua rase ler) tempat di mane kite tau bahwa magneto adalah salah sorang org jahat.. kekekekekekek... tapi gua rase tempat nih lebih terkenal di mase kematian puteri diana sbb kat sini laa upacara keramaian die belangsung di mane elton john menyanyikan lagu candle in the wind.. kekekekekkeke.... selepas itu gua rase semua org pun sudah penat... gua pun sudah penat giler.. igtkan nak pegi menuju ke tempat membeli belah.. tapi dlm pejalanan balik nak pegi tube stesen.. nampak plak signboard talfagar square.. aper ade sini.. ermm batu bata laa.. tapi kalo ade peminat cite hindustan ... tempat ini keluar dlm cite dilwale.. jadik kitaorg pun begerak ker situh....

dlm mase kitaorg bejalan.. lalu laa plak kat 10 downing street.. tak bole masuk ade pagar.. tapi kalo korang nak tau.. kat 10 downing street nih la tempat pm diorg duduk... kire cam aper ntah nama tempat kat putrajaya tempat pm kite duduk jugak laa.. tapi tak bole nak masuk sbb ade gate ngan polis.. dpt amik gambo depan gate ajer laa.. kalo susah sgt nak gambokan carik cite love actually.. tempat hugh grant keluar dari keta tuh laa.. umah die.... sekali lagik kat sini takde pun hugh grant laa.... kitaorg pun bejalan.. sempat jugak tangkap gamba dgn kuda dan kemudian sampai laa ke talfagar square... gua ckp sebenayer semua tempat nih dekat dekat ajer... kalo korang dpt dpt sini dlm 2 hari. bole jimat 35 ringgit tambang naik tube kalo jln kaki ajer pegi semua tempat...

selesai ajer tangkap tangkap gambo di talfagar.. gua rase semua org pun sudah abis penat... kecuali anak gua yg masih lagik bantai tido laa... kalo nak kire hampir semua tempat menarik kitaorg cover laa.. kecuali area knightbridge yg ader harrods dan royal albert hall.. pastuh byk muzium tak cover dan jugak area picadilly circus.. tapi itu semua tak menjadi hal laa sebab lebih kurang 75% dan settle.. penat jugak woo kalo nak bantai pegi sana lagik... lagipun sekarang nih pengujung jualan murah kat sini... mane laa tau ader offer offer menarik .. jadik bole laa haris belanja sesikit beli buah tangan.. jadik utk makan makan dah bershopping-an kitaorg pun begerak laa ke destinasi terakhir iaitu oxford street... kalo korang nak bayangkan tempat nih lebih kurang orchard st. kat sgpore tuh laa... cumer yg ini lagik panjang jalan die... pastuh lagik panjang tuh bemakne lagik byk laa kedainyer kan... aper pun .. walaupun barang tuh mura.. tapi disebabkan kena darab tujuh setiap kali nak beli maka haris pun menyimpan semua keiginan utk membeli belah di keesokan harinyer ajer... kitaorg pun byk mengabiskan mase bejalanan ajer kat sepanjang jalan tuh.. sambil intai intai jugak laa mane laa tau ade aper aper yg kitaorg mampu nak beli... hinggalah sampai ke pengujung jalan di mane teletaknyer niketown london.... pada gua mmg setiap kali dtg sini kena pegi niketown.. tapi hari nih ade tujuan istimewa laa.. kat tingkat 3.. (yer ade byk tingkat bang) gua ign melihat samada gua sudah sampai giler ke belum.... sampaikan gua dah mintak size dah... tunggu jap (sbb kasut die hantar pakai lif) dan apabile tibe dan belek belek.. nampaknyer kepla gua masih tak cukup giler lagik rupenyer.. ish ish ish... maka kitaorg pun begerak dari situh dgn tangan kosong.. takde laa kosong sbb ade jugak beberapa cenderahati yg dpt dibawa pulang oleh haris....

kitaorg pun lelepak minum minum kopi sambil menunggu bas pkl 8 malam.. masing masing sudah abis keletihan gua igt.... apetah lagik apabila anak gua dah bebunyik bunyik merengek buat perangai.. itu maknenyer mmg dah penat abis abisan laa tuh... jadik mmg tunggu time ajer nak balik... dah laaa malam tuh semua org (kecuali gua dan anak gua) tido pkl 2 pagi.... 4 jam tido campur jalan satu hari cam nak giler tak bole nak kata aper laa... hasilnyer semuanyer pengsan waktu dlm bus.. jadik dpt laa rehat dlm 2 jam pejalanan dari london sampai ker southampton.. kekekekekkkekeke... ml m tuh lepas makan dan rehat lebih kurang kitaorg pun masuk laa tido.. mmg semua org (temasuk laa anak gua kali nih) tido awal sbb letih giler giler punyer....

tapi besoknyer semasa gua bgn semayang subuh, tedetik jugak di hati gua kalo london ade keja pembaikpulihan.. entah entah nak pegi kedai kilang pun same jugak .... gua pun terus check... dan mmg betul laa nampaknyer.... adehh.. disebabkan itu hari ahad maka mmg susah skit laa sbb bus yg gua biaser naik tuh tak jalan laa plak hari nih.... jadik ketapi tak dapat... bus takde.. nak pinjam keta org tak dapek.... utk memastikan haris dapat membelanjakan duit keja die penat penat.. maka gua pun pegi laa sewa keta.... kekekkekekekekke.... lepas balik makan cengkodok (yer ade cengkodok kat uk nih).. kitaorg pun begerak utk aktiviti kedua.. iaitu bawak haris pegi kedai murah utk mengabiskan duit.... kekekkekekekekekke....

tapi nak kata abis.. tak abis jugak laa duit kawan gua yg sorang nih... itu laa kitaorg ader dari pkl 11 - 3.30 ajer sbb kapal tebang die petang tuh jugak.. jadik tidak dinafikan betapa tak cukupnyer mase yg ader utk die bebelanja.... kesian jugak gua.. tapi sbb satu hari semalam dah abis pegi london.. tak dapek nak kata aper laa... lagipun rugi jugak kalo datang england nih tak turun ker london.... aper pun ini laa gambarnyer kitaorg di depan kedai kilang nike.. utk menjadi lelehan air liur org org lain yg tak dapat datang sini.. kekekekekekkekeke... senarionyer.. dah laa harga barang lagik mura dari malaysia kalo kat kedai biaser.. kat sini dpt plak lagik 70%.. ish ish ish... kire kalo brang tuh 20% harga lagik mura dari malaysia.. campur lagik 70% jadik kirenyer 90% lagik murah daripada malaysia laa.. hehehehhehehehe... (btul ker..? betul utk sesetengah barang ajer laa.. sbb bukan satu kedai pun 70%... ade yg 20-30 ajer pun...) tapi baju acg therma-fit kat malaysia 299.99 pastuh kat sini 70.00 ringgit sape tak beli yer tak.., kalo kasut 399 kat amalysia.. kat sini 135 sape yg tak beli lagik... tak pecaya tanyer ajer laa en. haris kite..? bole tgk gambo pun kat sini...

aper pun gua dpt rasakan bahwa tak cukup mase kalo nak belanja belanja nih.. kesian jugak laa kat haris.. kalo ikut hati nak jugak gua bawak lagik.. tapi aperkan daya... besok hari senin die ade meeting die cakap.. jadik suker tak suker kan jugak laa balik dlm pkl 4 camtuh (itu pun dah lebih setengah jam dari waktu yg sepatutnyer..) sampai ajer kat umah gua terus punggah barang.. datang bawak beg kecik.. balik bawak beg besa.. itu laa die.. kitaorg pun begerak anto haris ke airpot... dlm 5 lebih camtuh sampai laa ke airpot... lepas salam salam dgn ucapan jumpa di malaysia dan selamat laa aper yg selamat... kitaorg pun begerak pulang dlm 6 lebih cam gituh.... meninggalkan haris yg sedang memasuki perut kapal tebang .... kitorg plak dah tak larat nak buat aper aper.. bukan aper yg pastinyer penat london semalam masih lagik tamau ilang kot... skit pnyer penat sampai org rumah gua pun tak pegi keja siang tadik... sampai kena amik cuit beb.. hero jugak laa haris sebab die pegi keja.. siap anto msg lagik.. ish ish ish.. gua plak sbb dah bejalan london + 10 kilo lagik pengsan jugak.. skit punyer awal gua rase pkl 730 semuanyer dah gol tekorban pengsan sampai laa petang hari senin.... sebab tuh entry nih baru sekarang nak keluar.. kekekekekekekkeke...

utk gambo yg lebih besar dan cantek (khas utk haris + org rumah dan sesape yg berminat.. siler tgk di folder ini: [http://rapidshare.com/users/CNQN75] -- siler laa dwload sepuas hati.. mintak maap bai.. kena tunggu 90 minit .. tapi nak buat camner.. tak larat bai emel 1GB nih... kekekekekeke

2 Comments:

Blogger Cik Anor said...

hehehe buleh jadi menteri pelancong britain laa kenit

9:33 PM  
Blogger Zan said...

Kasut gua maner bai

10:37 AM  

Post a Comment

<< Home