09 January, 2008

JA-PAN !!!

setiap negara ada roti diorg sendiri.. roti german, roti perancis, roti english... tapi malangnyer kat jepun tader.. ini adalah hikayat seorang budak bernama aaqilah asfi yg aperbila malam tiber kerjanyer tak mau tido... kakakakakakakakakak.... itu lah dier perangai baru anak gua sekarang nih... gua pun tatau nak buat camner.. baik pun tido pkl 9, atau 10 atau 11 malam... tapi biler jam 1 pagi pasti matanyer terbukak besa dan bermula operasi yg tidak menyenangkan hati perut gua utk membuat kerja... aduiiiii....kalo ikut hati sudah lama aku bungkuskan anak aku dlm kotak fed ex dan hantarkan next day delivery kepada org tua yg ade di kampung utk memberikan penjagaan dan pembelajaran yg terbaik.. tapi apekan daya.. gua hanyer laa insan yg lemah yg terlalu sayangkan anak kot... kekekekekekke.....

seperti yg sedia maklum dan yg tak sedia maklum.. gua sekarang nih dalam misi penamat segala misi laa kirenyer utk mengabiskan pembelajaran dan mengejar sehelai 'hood' atau lebih tepat lagik benda yg dikalungkan di atas lehar satu level atau jubah grad tuh laa semasa konvo dan bukan lagik segulung ijazah sebab ijazah dah ader... benda yg nak dikeja nih lebih kepada gatal gatal dan kesilapan dlm idup semasa dlm kelam kabut mengejar erti keidupan laa kirenyer (dlm peringkat umur 23 - 25 tahun camtuh..) -- aper pun kepada sesape yg tak seda lagik.. atau pun kepada pembaca pembaca remaja blog gua nih (ader ker..?) baik gua berikan sedikit kata kata amaran bedasarkan pengalaman dan pemerhatian gua-- bahawasanyer pada umur 23 hingga 25 tahun korang akan mengalami early life crisis laa kirenyer dimaner korang akan mempersoalkan tentang kerja, awek, kawin ataupun anak....

time nih yg pastinyer korang akan mengimbas balik tentang dimaner kah silapnyer sehinggakan korang bole tesangkut membuat keja sehari hari yg sedikit pun tidak memberi erti.. time nih laa byknyer persoalan kalau dan kalau akan terjadik.... ader jugak yg gumbira sakan bekerja tapi dilanda krisis tidak mempunyai teman idup.. baik lelaki ataupun perempuan... tapi org org yg mempunyai awek dan balak tetap jugak mengalami krisis.. iaitu krisis biler plak laa nak kawen dan menutup buku pecintaaan remaja dan pecintaan telarang yg sudah bepekuk nih.. dan ader jugak yg sudah kawen awal awal lagik kerana banyak betul duitnyer mengadap persoalan dah besedia dpt anak ker blum....?

macam macam cara telah dilakukan utk mengatasi krisis awal keidupan nih... ader org sebab keja tak best tuka keja utk mencari keja yg best dan kononnyer sebati ngan jiwa... ader plak yg memilih utk keja ajer biar pun tak gumbira asalkan pulangannyer cukup utk angkat keta beso dan laju yg bole mengisi kekosongan krisis di awal keidupan.. bagi yg takde awek..? carik awek laa aper lagik... dan bagi yg dah ade awek plak... kawen laa aper lagik dan bagi yg dah kawen .. beranak laa aper lagik... itu laa antara contoh contoh penyelesaian yg mungkin bersesuaian utk menghadapi krisis awal keidupan nih... jgn salah paham.. byk lagik cara utk menghadapi pesoalan pesoalan ni... itu satu cara ajer....

jadik yg pentingnyer.. aper yg gua buat biler tiber mase gua menghadapi krisis nih... senang ajer gua buat yg paling senang sudah tentunyer.. tuka kerja sbb keja rase tak bemakner.. pastuh cuber nak carik keja yg banyak duit lepas gua sedar keja yg gua carik tuh takkan jumpa... malangnyer semua usaha gua gagal... jadik apabila sudah gagal mendapat kan keja bemakna dan gagal mendapatkan keja yg banyak duit.. gua pun buat bodo... pegi plak menghadapi masalah yg lebih besa.. masalah awek... jadik seperti org lain gua pun amik jalan yg paling obvious.. iaitu bekahwin... bercampur plak dgn keidupan pekerjaan gua yg tunggang langgang gua tolak dan terima aper saje janji dpt setel kawen.. dan hasilnyer sekarang nih laa....

sekarang pkl 12 malam.. anak gua masih lagik begituh aktif tamau tido... time time macam nih terasa rindu plak kalo ader buaian.. jgn tetipu.. anak gua akan tido selepas penat main.. selalunyer dlm pkl 4 pagi... pastuh tido skit punyer lama plak sampai pkl 2 ptg.. tp yg menjadi masalah di rumah nih (dah dekat 4 hari dah nih..) ialah mase gua bekerja adalah di malam hari hingga pagi.. jadik kalo anak gua memekak dan mengendeng ajer kat gua camner gua nak mengejar mase yg hilang di siang hari menemani anak gua... malam plak org rumah gua nak tido kerana die sudah penat keja di siang hari plak... ermmm... sungguh dilema sebenanyer penyakit anak gua tanak tido malam nih... kalo diberi pilihan pecaya laa gua skit pun tak kesah nak jaga anak gua malam malam begini.. tapi sbb gua tak betul betul selesaikan masalah keja mase gua menghadapi krisis awal idup dulu.. sekarang die dtg balik gigit gua kat bontot kater org putih.....

supervisor gua penah kata bahwa mmg susah utk gua dpt phd.. besarkan anak dan dpt byk duit (daripada org rumah gua keja)... bahkan kalo terigt balik baru bulan lepas die ckp camtuh... tapi biler gua terigt pekara pekara yg lebih susah lagik kat dunia nih.. aper sgt laa susahnyer dpt phd sambil jaga anak dan dpt byk duit.... tapi perangai anak gua dlm 4 hari nih mmg macam menggigit bontot ajer gamaknyer... mungkin semua nih jadik sbb org rumah gua tido kat ruang tamu nih layan cite mase cuti panjang hari tuh... aper pun kitaorg sdgn merancang pelbagai strategi... kalo terlalu susah.. nampaknyer gua kena pindah dlm bilik tido kitaorg (umah kitaorg satu bilik ajer) dan bekurung memalam hari... jadik kena laa pindah bilik tido kat luar... tapi itu blum sampai mase lagik...

jadik nasihat gua kepada sesape yg sedang menghadapi krisis awal idup ataupun lebih tepat baru nak bekerjaya... carik laa kerja yg korang bebtul gemor dan mendapat ganjaran yg sepatutnyer.. kire kalo kejanyer susah yg korang mintak.. pastikan laa gajinyer pun susah jugak... kalo senang kejanyer dpt gaji senang tuh kire dah ok laa.. jgn tamak sgt.. pastuh selepas dah selesai bebetul hal itu baru laa selesaikan isu tentang awek atau nak mendapat anak nih.. kerana sesungguhnyer tanpa pekerjaan yg kite suker maka tak stabil laa idup kite... hati senantiasa tak senang kata org... rezeki ader dimaner maner .. kena pandai carik ajer kot... jgn sampaikan digigit bontotnyer di mase kelak.... hehhehehehehheheheheheh..

ohh yer sblm gua terlupa.. selamat tahun baru awal muharam... nampaknye tahun nih tak dapat gua balik beraya... cittt...


1 Comments:

Blogger Zan said...

Semoga hidup dengan lebih sempurna dan gembira.

9:31 AM  

Post a Comment

<< Home