04 June, 2007

11 days later....

kepada peminat-peminat yg still tuned in blog gua nih sepanjang minggu lepas... gua ign menyampaikan rase sorry sebab tidak bejaya mengupdate aper aper pun informasi.... biaser nyer kalo camner busy pun gua nih.. pastuh akan ku carik mase jugak utk merapek kat sini.. sebab merapek kat sini memberikan satu kepuasan.. at least ader jugak laa tempat utk gua mencurahkan rase ketidak-best-an atau ke-best-an secara global... iyer laa senang laa utk org lain tau... kalo nak personally citer sorang sorang makan mase laa plak.... aper pun 11 hari yg lepas rombongan bapak dan mak mertua gua campur 2 org adik ipar gua turun ke uk... atau lebih tepat lagik ker southampton laa... tak lain dan tak bukan utk bejumpa cucu tunggal dan kesayangan... di samping mengabiskan mase menjelajah tempat yg belum dijelajah lagik.... hehehehehe..... jadik tak salah laa kalo memula nih gua membubuh gamba si anja utk kasik introduction.. sebab kalo takde anja sekarang nih.. gua rase rombongan pun mungkin tak datang... disebabkan ade anja gua nih.. maka semangat lebih laa senang citer.. belanja ribu ribu pun tadehal punyer... hehehhehehehhehehe......

25hb adalah hari petama ketibaan rombongan.... ahli ahli trip boleh plak tepecah dua.. satu ikut tiket free tapi kena baya tax sampai hari sabtu... satu plak bapak mertua gua dtg ngan uwang sendirian berhad.. hari jumaat... maka hari nih gua pun amik keta awal (mpv - vauxhall zafira) pegi dulu jejalan di bicester village... ideanyer kalo ade barang mura bole laa kitaorg angkat dulu.. bukan aper kalo pegi beramai ramai nanti kalo shopping barang barang mahal kat sini diorg kata aper plak... sbb nak kata beduit tak jugak.. tapi kat utang ader aaa.... hehehehehhe.... maka pegi laa kitaorg jalan jalan kejap.... dlm pkl 5 camtuh baru gerak amik bapak mertua gua kat heathrow.... takde lama sgt.. timing canteek ajer kata org... terus angkat pastuh bwk balik southampton.... itu malam takde aktiviti.... tido ajer aktiviti.... maklum laa besok nak jalan jauh.....

26hb kitaorg gerak seawal pkl 6 pagi... utk menyambut rombongan kedua.. mak mertua campur adik ipar gua... sekali lagik timing cantek... tapi lambat skit sbb beg lambat keluar.. jadik gua pun buat laa tawaf pusing pusing skit... seperti biaser sambutan yg meriah adalah utk aaqilah... maklum laa lama tak jumpa... tapi anja agak mamai time itu sbb bangun tido tak mandi tak aper terus angkat bawak pegi jalan.. hehehhehe... jadik lepas gomol menggomol.. pejalanan pun diteruskan ke liverpool.... yer liverpool - u never walk alone... tujuannyer... sbb bapak mertua gua nih die hard-fan dan old skool fan.. jadik nak merasa laa tgk anfield... kesian jugak tgk rombongan kedua baru turun flight 13 jam.. terus layan naik keta lagik 5 jam... bole patang pinggang tuh.. ish ish ish... selepas 380 km sampai laa ker this is anfield.. tapi sebelum sampai tuh sempat jugak kena tol.... haaa... sape ckp kat negara omputih takde tol sudah pastinyer tidak penah pegi ker negara omputih.... tak pecaya... siap amik gambo lagik nih utk menunjukkan betapa betulnyer ader tol...

aper pun dpt ku rasekan betapa penatnyer ahli rombongan yg lain lain tuh... kalo sesape tatau... atau utk makluman.... southampton umah gua nih di belah bawah uk.. manakala liverpool ker manchester ker semuanyer kat belah atas uk nih.. maka bayangkan laa betapa jauhnyer nak kena merentas utk sampai.. dah dpt bayangkan blum..? tak dpt lagik... kalo tak dpt takper.. citer nyer pun panjang lagik.... tapi berkat kesabaran dan usaha... sampai jugak laa ker bandar liverpool.. ader dua menda ajer yg famous kat sini... liverpool FC sudah tentunyer dan the beatles... utk makluman lagik... liverpool nih kat tepi laut jugak.. port laa senang citer.. maka kalo port tuh maknenyer ader angin kuat laa.. pastuh kat belah belah atas nih agak sejuks.. bak kata org rumah gua... sepatutnyer itu tak menjadi masalah sbb cuaca beterusan panas kat sini.. tapi rupenyer....

walaupun ujan turun dgn lebat semalaman.. dan cuaca daripada elok elok 20 celcius panas.. tapi hari ini terus jadik sejuk dalam 10 - 11 celcius... tapi nampaknyer cuaca sejuk skit pun tidak menghalang aktiviti rombongan ker anfield nih.... tapi bole tahan jugak gua sesat nak carik sbb stadium nih die bubuh tgk tgk kampung.. giler babas tak nampak pun dari pekan die sbb ditutupi bangunan rumah kedai yg lebih tinggi.. apa raa.... tapi stadium pun tak besa maner... yg penting sampai laa hajat bapak mertua gua utk pegi home ground team kegemaran die....

gua rase kekangdang mmg agak pelik benda benda yg org lelaki nih suker.. tapi kalo dah minat tuh susah nak kata aper laa kan... hehehhehehehe.... tapi kalo dah sampai beribu ribu km nih.. biarpun sejuk atau membeku yg penting musti sampai kan hajat jugak.... lepas dari situh -- sebab sesat carik jalan nak pegi stadium jadik schedule sudah skit larik... maka plan nak carik beatles house (muzium beatles) menjadi kucar kacir.. last last pusing punyer pusing tak jumpa jugak... walaupun gua rase lebih mudah kalo dpt pegi city center.. tapi disebabkan ahli rombongan dah rase takde semangat.. maka kitaorg pun pegi seberang ade satu selat menggunakan tunnel.. yg kena tol jugak pastuh utk pegi ker kedai barang mura... tapi gua rase sbb kepenatan naik kapal terbang sudah mula memberikan kesan kepada semua org maka outlet yg paling besa di uk nih tak memberikan kesan pun.. ditambah ketidak-sale-an walaupun sepatutnyer sale lagik laa tak membantu.... lepas 40 km pejalanan ker outlet.... maka bapak mertua gua ble plak buat plan nak jumpa member die kat worchester.... aduiii... bole tahan jugak compact plan tuh... tapi tadehal laa.. tahun lepas pun gua ade citer pegi situh.. kali nih die ajak makan kat umah die... nampaknyer mmg bole patah pinggang org org yg baru turun itu kapal terbang... hehehehheheh

selepas 190 km sampai laa umah member bapak mertua gua.. sampai sampai tuh dijamu laa makan malam.. dpt laa rehat rehat dlm 1 jam lebih camtuh... teruskan dgn urusan nak semayang, berak kencing dan yg sewaktu dgnnyer... utk 2 hal hal yg akhir tuh gua dah biaser.. tapi org org baru sampai dari malaysia masih lagik janggal.. jadik sedang elok laa ader umah org malaysia utk melepaskan segala-galanyer yg patut... hehhehehehhe.... oleh kerana hari pun dah malam dan ujan pun tak berenti renti dari malam sebelumnyer.. maka suda kire patut laa utk semau org beransur sbb sudah byk penat woo... tak tebayang kepenatan org org naik kapal terbang lagik sebelumnyer.. maka bergerak laa balik.... lagik 200 km bawak keta baru laa selamat sampai ker umah.... yer kalo sesape yg baca nih rase cam dah lost.. ini masih lagik 26 haribulan punyer ceriter gua tak tipus bang.... kakakakkakakakaa.... dari pkl 9 pagi sampai 12 malam... pastuh selepas gua bawak keta sejauh... 810 km... maka sampai laa ke umah ... dan malam tuh selepas semua org kasik selesa diri sendiri.. abis pengsan semua org.. kakakakakakaka....

27hb.. sebenayer ade big plan hari nih... tapi kepenatan semalam campur ujan yg masih lagik tak behenti menurunkan lagik suhu ke 9 - 11 celcius... maka big plan tak dpt dilaksanakan... tapi utk citer jugak.. itu big plan mau pegi tebing laut tgk laut campur negara wales.. dan bukit bukau yg sungguh indah... tapi itu semua tinggal kenangan ajer sbb langit pun gelap.. kalo bediri tepi tebing angin tiup abis gigil.. pastuh semua penat bangun pkl 11 pagi.. kekekekkekeke.. jadik sebab keta sewa pun limited sampai hari selasa ajer.. rugi plak kalo tak bejalan.. maka kitaorg pun pegi jugak bejalan.... cumer kali nih tempat yg sesuai dgn cuaca begini adalah ker clarks village outlet... bukan aper mane laa tau kalo ader jualan mura mura... jadik mase pun takde cukup tapi disebabkan on the way ader itu stonehenge -- iaitu salah satu 7 benda ajaib di dunia.. maka kire bole jugak laa jadik tempat lawatan... cumer tak berenti ajer.. duduk dlm keta amik gamba dari jauh.... gua pun tak sedar yg sebenanyer bole plak takde gamba hari nih.... pelik tapi ajaib....

28hb pun samer jugak.... walaupun tak penat sebab hari sblmnyer tak pegi ke maner.. tapi disebabkan cuaca sungguh tak mengijinkan.. maka tak dpt laa nak continue plan utk pegi ker tebing... bukannyer aper.. samer cam semalam kali nih kalo turun tebing pun masih jugak kena pakai baju ujan... pastinyer skit pun takkan gumbira.. nak tgk pemandangan camner.. maka sebagai galang gantinyer pegi laa bebelanja sakan... dan kali nih mungkin sbb dah tak berapa byk lagik tempat yg tinggal.. maka mmg bole tahan jugak laa ke-shopping-an nyer...

tgk ajer laa gambo di depan outlet ... ahli rombongan masih kesejukan.... cuaca pun mmg mendung dan ujang ajer bepanjangan.. tapi tak dpt nak buat aper laa.. gua pun tatau apsal tetiber angin tiup kencang bawak angin mendung ujan.... mungkin takde ong laa kater org... jadik disebabkan biasernye kitaorg pegi tempat cantek pastuh baru pegi shopping.. kali nih sbb takde tempat cantek dah yg tinggal.... maka baik laa kite pegi 2 tempat membeli belah terus... jadik lepas daripada pegi swindon outlet.. maka terus pegi bicester village plak.... hehehhehe.... tak pepasal trip yg sepatutnyer pegi tempat tempat peranginan bole betukar plak jadik pegi tempat membeli belah... aduiii.....

tapi sudah menjadi adat laa cuaca org british nih.. mmg tak menentu.. walaupun 2-3 minggu sebelum tuh panas nak mampus.. tp ngan tetiber ajer begituh sejuk sekali ujung minggu nih.. kalo korang perati bebetul dgn teliti.. dpt laa tgk semua lantai lantai basah ajer.. tak kire dimaner kitaorg berada.. menjadik bukti bahwa dlm 3 hari nih mmg ujan tanak berenti turun... sekejap lebat sekejap gerimis.. walaupun tahap kelebatannyer tak laa setanding kelebatan di malaysia.. tapi bole tehan jugak laa... jadik hari yg sememangnyer suram dan sejuk nih takder aper pun yg berlaku.. ader jugak laa bebelanja skit.. tapi ternyata kecewa bole tahan kerana hajat tak sampai utk pegi ke belah lagik bawah dari umah gua utk melihat pemandangan yg indah... mungkin itu bole masuk plan lain kali plak gua raser.... hehehheee.... sudah tidak ader nasib.. apertah lagik besok sudah mau pulang keta besa... cisss....

29hb plak bemula laa rombongan naik bas plak.. tak bekereta... jadik biaser laa kalo nak naik kenderaan awam nih kite tak dpt laa nak pegi jejauh.. memandang kan last time mak dan bapak mertua gua kat sini tak dpt pun jejalan southampton... (pasal jaga org rumah gua dlm pantang).. maka kali nih bawak laa diorg pepusing bandar southampton... bole tahan menarik laa jugak walaupun takde menarik.. tempat yg hendak dituju seperti biaser runtuhan benteng lama bandar nih laa... aper lagik.. ini laa lebih kurang gamba kota dan benteng runtuh kat southampton.... tapi bukan setakat tuh ajer.. kali nih dpt jugak laa kitaorg pegi membeli ikan segar... bukan aper kawasan jual ikan nih gua pun tak penah pegi.. maka dah alang alang nak bejalan nih maka kasik jalan abis abiskan punyer.. sampai ke pengujung city center pegi carik ikan.. kekkekekekekke.... tak pepasal gua sendiri belajar benda baru kat area southampton nih.. itu laa agaknyer bagus bejalan nih... luas pemandangan.. even gua sendiri pun jadik luas pemandangan.. punyer laa dasyat gituh... jadik hari selasa nih tetumpu kat sini ajer laa takde byk ke maner pun... bukan aper dah asyik beturut turut jalan jauh .... maka dpt lepak relak relak cam nih pun bagus jugak laa.. at least ader time nak kasik refresh.. hehehehhehhe.....

selepas ituh 30hb ader laa hari semua org lepak ajer umah... selepas abis bejalan sakan ajer .. kali nih kasik enjoy laa skit keidupan kat umah gua yg walaupun kecik tapi penuh dgn kasih sayang... wakwakkwakwakkaaw.... tapi malangnyer dlm lepak melepak.. bole laa plak org rumah gua eksiden ... aaqilah jatuhkan teko yg diperbuat dari tembikar kat kaki die sampai ade luka skit punyer dalam kat belah depan kaki die.... nampak laa bahagian dalam.. aduii terus panik tak dpt nak jalan... maka gua pun pegi laa dukung org rumah gua sampai ker klinik universiti.. pastuh balik umah.. pastuh pinjam keta pegi spital.. pastuh tunggu kat spital.. pastuh balik umah.. memula igt kena jahit tapi diorg decide nak kasik jimat duit beli benang dan biarkan kulit cantum balik ajer.. aduiii.... aper pun itu malam ade jemputan makan malam kat southampton dari member kitaorg... (yg duduk semenyih jugak kat malaysia)... maka terus laa pegi situh dgn keta yg diberi pinjam sebelumnyer.... igtkan hari rehat cam gini berehat.. rupenyer sempat jugak org rumah gua selitkan drama.. ish ish ish.... (ader gamba tapi gua luper plak nak copy masuk sini.. jadik mungkin korang bole baca kat blog org rumah gua ajer kot...)

31hb kitaorg meneruskan aktiviti bejalan dgn kenderaan awam.. tapi kali nih naik ketapi ker portsmouth plak... bukan laa semata mata nak shopping cam gua selalu citer kalo gua pegi portsmouth.. tapi sebaliknyer kali nih pegi saner adala utk pegi melawat historic dock yard die.. sebab port nih famous sbg tempat pelabuhan kapal kapal perang di maser dahulu... kalo tak pecaya jgn luper tgk citer master and commander... baru laa bole paham...

aper pun tempat nih penuh laa ngan kapal kapal lama dan citer teknoloji pekapalan seperti biaser... dan utk meneruskan aktiviti tgk tempat dan lepas tuh shopping.. maka adalah betepatan utk bawak semua org shopping kat outlet yg paling last skali utk trip kali nih yg teletak di depan mata ajer daripada tempat yg kitaorg tgk nih... gua sendiri pun tatau apsal.. tapi macam tau tau ajer nih kali terkahir nak pegi bebelanja maka ader aa dua tiga kedai yg tak pepasal murah... jadik aper lagik.. disebabkan semua org pun paham nih kali terakhir utk bebelanja.. maka semuanyer pun sakan ajer laa bebelanja... tapi disebabkan mmg barang serba serbi murah.. jadik rugi laa kalo tak amik kesempatan.. bebanding tempat tempat lain yg dikunjungi sebelum nih.. kali nih terasa laa murah sebena... tak pecaya tgk ajer laa gamba semua org dalam pejalanan balik nih.... 1hb bulan baru tak kemaner.. semuanyer perlukan rehat sbb esok hari pkl 5 pagi dah mula nak gerak ke kota mega metropolitan london.. pastuh nak jalan sehari jugak sampai pkl 9 malam... maka waktu yg ader nih lagik elok laa rehat rehat... lagipun sesaper yg dah angkat sepatu baru contohnyer bole laa kasik test test skit tgk sebelum pejalanan jauh besoknyer... kalo tidak buat penat ajer laa pegi kan kalo tak dapat digayakan... hehehhehehe... jadik hari nih.. ini ajer laa aktiviti yg ader....tapi sungguh pelik jugak lepas ajer pulang keta hari selasa.. cuaca elok ajer pepanas... tah hape hape ntah.. kecewa plak biler gua tgk cuaca cam nih... kalo ujung minggu cam nih dpt dah pegi tebing.. aper aaa....

2hb adalah hari yg paling memenatkan in-term of bejalanan gua raser... sekali lagik disebabkan mau mura abis abisan.. tak pepsal jadik 2 trip.. satu gerak pkl 5 pagi.. satu lagik gerak pkl 6 pagi... tp baik aper pun semua org besatu kembali lebih kurang pkl 9 camtuh utk memulakan pejalanan.. yg petama istana buckingham... seboleh bolehnyer nak combine semuanyer dalam satu hari nih... jadik bole tahan senak laa skit... pastuh kena pakse abis abis utk pastikan semua dpt cover... kitaorg pegi hari sabtu pun sbb nak bawak diorg pegi pasar portabello... hari sabtu ajer jadik special laa kire kalo dpt turun nih... dari istana kitaorg sampai situh.. jalan kt pasar die yg sepanjang jalan dlm satu setengah jam.. lepas tuh plak pegi makan makan dan berehat.... penat dan kehausan.. maklum laa panas bepanjangan rupenyer selepas ujung minggu yg sungguh basah.. dah laa bukan panas skit skit.. mmg panas abis abis.... jadik mmg abis abisan kehausan dan kepenatan laa hari nih....

selepas pit stop sebentar.. kasik relaks skit kaki yg mmg nak patah dah rasanyer.. maka gerak keluar.. pegi bejalan kat hyde park... pastuh masuk oxford street pastuh pegi picadilly circus... lepas tuh tiber laa mase utk pegi westminster tgk big ben dan tgk parliment house... pastuh penutupnyer pegi tower hill utk tgk london bridge is falling down... hehehhehehhe.... kire kalo nak amik kire punyer kire.. mmg abis laa pusing semua tempat tempat menarik kat london... dan mmg giler laa jalan satu hari suntuk cam nih...

tapi memandangkan cuaca pun mmg cantek dan bebaik ajer.. jadik rugi laa kalo tak amik kesempatan abis abisan... selepas nih tak payah lagik nak datang tgk sbb dah tgk dah.... tapi seperti kata pepatah.. dan alang alang.. kalo tak turun rase cam membazir plak... maklum laa bukan senang senang nak dtg sini kalo tak beduit... jadik biler dah sampai nih lagik lagik mase terhad maka kena kasik abis semua round.. org pun bole tahan ramai jugak kat london nih rupenyer.. tapi mmg dah dijangka jugak tuh.. maklum laa hari pun hari sabtu.. pastuh cuaca panas sebegini pun mmg menjemput pelancong dari senatero dunia utk bejalan jalan.... campur campur maka itu yg penuh tuh... rata rata mmg ramai org....

malamnyer plak waktu nak balik.. disebabkan kes nak mura yg samer.. satu trip balik pkl 9 satu lagik pkl 10.. kekkekekekkeke... susah betul nak mura nih kan.. kena bekorban laa skit... tp semua nyer selamat laa... tok sah risau dah... bole dikatakan trip ke london nih penutup segala aktiviti pecutian laa... besoknyer pun semua org dah nak balik.. maka 3hb takde aktiviti melainkan pegi ker airpot sahaja.... pastuh kalo dah pegi airpot tuh takde benda lain laa.. maknenyer nak balik laa kan...

itu laa lebih kurang aper yg tejadik sepanjang sebelas hari yg lepas.. kalo nak kire berapa jauh dpt dicover bole tahan tak tekire jugak laa... hehehhehehe... gua pun sampai letih nak tulis post nih.. gua rase ade byk jugak benda tetinggal... maklum laa sampai nak mengantuk taip nih... mungkin kalo ade kelapangan gua cite laa aper aper details yg mungkin tetinggal... tak larat oo nak menyingkap balik.. sbb byk sgt benda... aper pun sekarang nih org rumah gua mula keja plak minggu nih... jadik gua kembali menjaga aaqilah waktu siang pastuh kena buat keja malam malam.... sebenanyer hangover jugak laa hari nih.. masih lagik dalam mood malas nak buat keja dan nak berehat... tapi waktu pun semakin suntuk jadik kena pakse jugak mood datang dlm 1-2 hari nih... hehehhehehe.... susah tul laa... biaser laa cam ribut yg melanda... lepas abis tinggal laa kitaorg kat sini memikirkan betapa besnyer kalo anto org kat airpot pastuh dpt join sekali naik kapal terbang..... tapi seperti trip nih jugak... hapiness tak bole beli... tapi for everything else... there's mastercard.... wkakkakakakkakakakakakka.....

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

pergh...2 hari gua amik masa utk abihkan post lu kali nih...ni kire 11 hari punyer post bundle ar ek....bole tahan gak meriah lu org kat sana...gua ingatkan kat kl jer musim hujan...sana pon ujan gak ek...

mat...kasut camper hi-cut gua tade ke...???tak musim lagi ek...kalau ader jgn lupe sound gua...slamatsss...

7:00 PM  

Post a Comment

<< Home