27 March, 2007



selalu mak bapak kite pesan kalo mau bejaya dlm idup nih kite kena belaja sungguh-sungguh... tapi gua rase tak berapa betul benda tuh.. benda yg betul sepatutnyer diorg ckp.. belaja pandai pandai utk jadik doktor.. kalo tak dapek tuh luperkan ajer laa..... selepas lebih kurang 4 tahun lepas gua abis belaja gua baru paham aperkah yg dimaksudkan oleh mak bapak nih.. tapi malangnyer gua rase sudah agak telambat gua sedar.... nak buat camner kan... bukan selalu org bole turunkan wisdom sebeginih awal-awal dlm idup diorg kalo diorg sendiri tak raser... utk completekan pesan org tua tua.. sepatutnyer die ckp.. kalo korang tanak belaja pandai pandai jadik doktor.. baik laa korang pegi carik cara utk korang dpt aper yg korang minat tuh.. tak payah belaja pandai pandai pun takper... kekekkekekekeke.....

jgn salah paham geng... doktor yg gua citer nih doktor betul.. yg jenis rawat org tuh.. bukan doktor tipu macam yg gua tgh buat sekarang nih.... aper pun gua rase betul laa aper yg gua ckp nih... gua pun tatau berapa byk org yg akan setuju... tapi gua rase betul.... contohnyer kalo korang mmg citer citer dari kecik nak jadik player bola... tak payah laa nak belaja pepandai.. sebaliknyer baik korang peruntukkan mase nak belaja tuh ganti dgn praktis main bola... lagik lama korang main bola lagik tera laa korang... tak caya pegi tanyer ronaldinho.. kakakakkakakaka.... korang igt waktu kecik kecik org pegi kelas tambahan aper die buat.. die pegi timang buah kelapa tepi pantai korang tau....

itu laa yg gua cuber katakan... contohnyer cam gua bole tejebak ke lembah dan lurah yg mendalam sekarang nih... kalo gua tau laa.. tak payah belaja rajin rajin pun takper.... skit punyer panjang citer.. kalo dari dulu gua tau pasal palsapah gua tuh.. takde laa gua susah payah belaja rajin rajin sbb ader benda yg tak masuk walaupun belaja rajin rajin.. cam gua citer kat atas... katakan laa gua nak pegi keja impian gua utk menjadi pereka kasut.. maka ader lebih baiknyer gua pegi melukis bebyk pastuh anta semuanyer kat tempat yg sepatutnyer... bukan cite keleng bai... tapi aper pun gua rase semuanyer betitik tolak kepada minat.. cumer masalahnyer dgn sistem pendidikan kat malaysia yg memaksa semua anak muridnyer menjadi doktor.. camner laa agaknyer budak budak nak menyemai minat yg lain dari jadik doktor... walaupun hanyer sebilangan ajer yg akan dpt jadik doktor.. budak budak yg kena pakse masuk kursus lain tuh semuanyer tepakse belaja pandai pandai... walaupun tanpa sedar diorg bukan suka pun....

hasilnyer...? nih laa hasilnyer.... aper lagik... org org yg rase teperangkap.. dan tak mampu nak buat aper melainkan menyimpan perasaan sengal dan tak berpuas hati yg tidak ade penghujungnyer... aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... tak mampu nak salahkan diri sendiri sebaliknyer salahkan benda benda sekeliling... kalo laa ade magik nak betulkan semua nih kan indah.... hmmm....

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

citer pasal minat2 masa kecik nih, teringat gua kat impian gua masa kecik dulu....dulu kecik2 cita2 gua nak jadik pilot....hahahahhaha....siut btul ar...aper ntah nama lecturer ETR yg buat lawak kat cita2 gua tuh....cinabeng btul..

haaa....Rozi....baru gua ingat....

6:56 PM  
Blogger Titi Wangsa said...

jin nak jadi pilot. gua ingat...
sebab kalo tak silap gua panjang dulu pong nak jadi pilot...
antara persamaan jin dan panjang.

anyways gua rasa kenit cakap betul.
gua layan grey's anotomy dengan bini gua. gua nak anak gua jadi doktor, tapi bukan sebarang doktor. Macam The Todd. A surgeon.

9:39 PM  
Blogger keylink said...

nyanyi akademi fantasia je cam mawi. bodo pun tak kesah

1:35 AM  
Blogger Zan said...

lu banyak sgt pikir ni bai, releks bai, bini lu balik keje ajer lu tibai ajer la, pastu penat dan tidur.

1:01 PM  

Post a Comment

<< Home