13 February, 2006

eurotrip... episode I

yer yer.. akhirnyer tiber laa mase gua menulis catatan perjalanan gua yg bermula 8hb hinggalah 11 hb... sebenanyer sungguh byk yg perlu diceritakan sebab tuh laa gua kena pisah pisahkan entry ini kepada beberapa episod ala ala star wars gituh.. tapi bukan laa sebanyak 6 episod.. paling kuat pun 4 kot sebab selepas tuh cukup laa 100 post gua sepanjang gua memblog.. tidak dilupakan terdapat beberapa gamba panorama di dalam entry utk menjadi selingan kepada citer citer gua.. dan seperti biaser utk tidak mencuri thunder fotopages org rumah gua maka gua tak bubuh gamba gua pun sebaliknyer gua memilih gamba gamba yg gua rasekan cam indah gituh.... dlm mase beberapa tahun lagik.. lepas gua beli umah gua rase gamba gamba yg indah sebegini laa yg akan menyerikan dinding umah gua.. oo.. tidak diluperkan utk menikmati keindahan sebenanyer dan lebih mendalami perjalanan kitaorg sekeluarga (chee.. tak sangka dah ade keluarga gua nih..) siler laa bekunjung ker : fotopages budak bijak yg popular ini....

berikut di sebelah kanan adalah gamba yg gua amik daripada dalam kapal terbang.. gua nak amik gamba kapal terbang tapi cam takde mood sgt ajer mase dalam waiting hal tuh... oo.. ya.. kapal terbang tuh pkl 12.00 ak silap gua.. airbus 319.. flight no. BA560.. yer BA tuh british airways lebih kurang cam MAS laa.. selalunyer org nak pegi bejalan nih nak ryanair ala ala air asia gituh.. tapi disebabkan airpot die kat tempat jin betendang menyebabkan tambang die cam nak giler mahalnyer maka gua pun amik laa yg lebih kurang sama.. yg paling penting ini membolehkan kitaorg mendapat kediaman yg selesa.. lagipun yg paling penting gua pike sebab org rumah gua sedang membawa kandungan jadik lebih senang kalo pilih tempat yg selesa... kalo time muda muda baru kawen tuh lain laa.. ini kire dah masuk kategori bia belanja skit janji tak susah susah.. kalo mase memuda bole laa hentam main cincai.. tapi biler dah masuk family nih takkan nak main hentam ajer kan... maka selepas 2 jam lebih sampai laa kitaorg kat rome.. entah aper kenama airpot die gua pun ttau.. barangkali org rumah gua igt kot.... luper plak nak ckp gamba kat tepi tingkap kapal terbang tuh adalah pergunungan alps.. jadik kpd sesape yg tak penah tgk pergunungan alps itu laa die.. gua pun tak penah tgk.. ini pun baru 2nd time naik kapal terbang....

well.. keadaan agak tegang jugak apabiler tiber di imigresen.. bole dikatakan teruk jugak org itali nih.. esp. dalam pertuturan berbahasa english.. tulaaa kat sekolah diorg tak belaja omputih.. maka leceh jugak laa.. nak masuk tuh byk jugak laa die tanyer.. lagipun kitaorg guna tiket print ajer jadik susah laa skit.. org igt cikai ajer.. keadaan yg sungguh berbeza ngan kat UK.. bole tahan jugak tak IT nyer diorg nih.. pastuh yg paling menekan perasaan biler die tanyer berapa byk duit.. pastuh kitaorg bawak 200 EU lebih kurang RM 1K.. itu pun die ckp tak cukup.. tekejut laa gua.. nasib baik gua nih miskin duit kertas tapi kaya kredit kad.. jadik berbekalkan kredit kad tuh maka die igt mampu jugak laa kat itali nih.. ish ish ish... mungkin disebabkan org rumah gua pakai tudung atau pun sentimen kecoh disebabkan gamba karikatur di eropah nih ker.. gua pun tatau laa.... jadik selepas tuh kitaorg pun kena laa mendapat kan tiket utk ke termini ataupun dalam erti kata lain kena sampai ker kl sentral laa tuh lebih kurang laaa.....

jadik kitaorg pun beli la tiker yg ader gamba leonardo express tuh.. sampai laa ker kl sentral ala ala termini.. gua tak pelik lagik time nih sebab normal laa byk org tourist.. mase perjalanan die lebih kurang dlm 30 minit laa.. time nih mmg dah terasa laa bole tahan kepenatannyer.. yg sakit jiwa kitaorg sampai nih org baru balik keja laa plak maka begituh ramai laa umahnyer tak tau laa nak kata..

selepas itu beli tiket yg putih tuh yg bole digunakan selama 3 hari kat sini.. ade satu benda lagik pelik jugak... camner laa diorg nih punyer tiket ikut time tak ikut distance.. maknenyer lu beli paling murah bole guna 75 minit.. kakkaak.. sukati bapak laa lu nak pegi maner.. dah laa paling jauh pun tempat pun cam hotel kitaorg nih dalam 20 minit ajer kot.. jadik bole tahan jugak laa.. tapi sebab kitaorg pike nak jejalan lagik maka terus laa amik yg 3 hari tuh.. yg tiket kaler putih tuh yer.. manakala yg tiket atas tuh utk besok.. pegi coloseum tapi itu cite besok laa. kakakakak... tapi sungguh tensen di dalam tren biler org itali nih tgk kite semacam ajer.. gua tatau laa sebab gua bawak beg besa ker tapi yg nyata nyer gua tgk diorg perati ajer org rumah gua... tak dinafikan laa mmg tak ramai org pakai tudung.. infact mase gua sampai nih bole tahan takde kot.. tapi entah laa.. gua ttau sebab aper dpt daring daring tuh.. tapi bole tahan gua rase cam hostile jugak laa.. kalo bole nak cepat ajer balik uk balik.. rase cam tak selesa ajer sepanjang pejalanan.. lebih kurang 10 stesen pastuh.. kitaorg turun laa kat numidio quadrato dekat hotel kitaorg.. rase cam ghetto ajer.. kakakakkaa.. mmg ghetto pun.. gua kasik gamba kat bawah nih camner rupenyer underground diorg ... mmg rase kat chicago pastuh turun kat sub-urbs nak mampus...

itu laa rupenyer underground die.... gua rase uk punyer pun lagik cantek.. tren die panjang panjang.. tapi manusia yg naik punyer laa ramai nak mampus.. giler giler.. ooo.. luper nak ckp tiket putih tuh bagus bole guna naik bas, naik ketapi tgh bandar trem dan juga underground aka metro.. ooo.. tapi yg bagusnyer dalam percubaan pertama utk mencari makanan kitaorg terus laa jumpa kedai yg menjual arab... itupun org rumah gua ade good feelin dan setelah mendengar betapa arabnyer diorg nih maka gua pun konpem laa mmg halal.. walaupun tak pandai ckp itali.. atau english tapi pekataan halal tuh universal.. satu dunia sama rupenyer.. akkakakakaka.. maka dpt laa makan kebab yg lebih sedap berbanding yg ade kat area umah gua di soton.. sungguh tekejut jugak laaa kan.. selepas mengemas diri dan aktiviti aktiviti rutin yg lain maka tido laa kitaorg ngan harapan tomorrow will be a better day.... tapi tensen sebab bilik tuh walaupun besa dan sebagainyer tapi sejuk nak mampus.. tapi shower sungguh laa best.. satu menda yg menjadi lawak ialah tv itali nih takde ckp bahase lain kecuali itali.. hinggakan cite movie omputih pun abis di-italikan.. jadik mane laa tak bodo english diorg nih ... pastuh disebabkan diorg nih sungguh kristian maka satu masjid pun tak nampak.. tapi kate laa kalo ade nisbah mungkin 10000:1 kot .. kakakkkakakaka... tapi tetido jugak laa sambil tgk bridget jones dlm itali.. caiooo..... (nih hello dan babai dalam itali.. sama sial ngan bm kampung... kakakaka bahasa pasar..)

hari kedua kitaorg keluar lambat... lambat sampai kan terjadi laa tragedi itam.. nak jadik citer (dah nak jadik citer).. org rumah gua disebabkan kepack-an metro tuh die pitam mase nak keluar... sungguh kesian gua mentgk die.. semase sedang berpaut di belakang gua.. sebaik sahaja melangkah keluar gua rasekan pautan die takde.. gua pusing ajer tgk die dlm motion tumbang ker arah tepi gua.. (ok.. lu org kena masuk mode matrix sekarang ok.. bullet time).. gua pun dlm bullet time tuh berpusing dan menangkap die daripada tumbang flat.. org biaser tak bole buat nih.. tapi sebab gua neo gua bejaya.. (neo = one) kakakakka.. panik laa org itali kat situh.. tapi sebelum tuh ingin gua mention stare stare dan jelingan tajam takde plak hari nih.. menyebabkan gua pike diorg pelik igt gua imigran nak carik keja kot sebab bwk beg besa kot semalam.. hari nih takde plak.. kecoh sial.. tapi kalo tgk indon pun kita buat benda sama jugak kat malaysia kan.. kakaka.. selepas tragedi yg gua rase memberi kesan jugak kat jiwa diorg nih di pagi sebelum masuk keja kitaorg pun pergi ke tempat yg menjadik sebutan dan terdapat dlm buku teks sejarah kite kat malaysia.... jeng jeng jeng.....

yer inilah coloseum yg disebut sebut org di merata dunia itu... ish ish ish.. dah laa naik naik stesen ketapi nampak.. maka terkasima laa gua menyaksikan monumen yg sebegituh gah dan canteks ini.. terkasima beb... atau dalam bahasa yg lebih mudah sampai melopong gua menyaksikannyer.. org rumah gua ade ckp org jepun ataupun asian byk kat rome nih.. diorg suker kat sini dan sesampai nyer gua kat area ini sungguh betul.. kalo tak pecaya gamba kitaorg besama semua nyer org jepun atau org cina atau org korea yg amik tau.. lagipun gua konfiden org jepun nih amik gamba tak goyang sebab sony dah sebati dlm jiwa raga die... utk mendapat kan panorama coloseum dari angle 90 darjah.. 180 darjah.. 360 darjah.. ataupun 720 darjah ataupun 900 hingga 1080 darjah sekalipun sila laa tgk fotopages budak bijak yg popular ini....

byk sungguh gamba yg dirakamkan di sini.. lagik lagik biler entry ke dalam nyer perlu pembayaran.. serius kalo lu org rase cam best tgk.. kalo depan mata lagik laa .. gua termanggu menyaksikan bangunan ini... utk gambaran lebih jelas boleh tgk dvd gladiator.. kakaakkakkaa... kat bawah nih mase scene memula movie tuh ade plak city die.. jadik gambaran city die akan turut gua paparkan kat sini.. tapi tak byk laa sebab kalo nak byk seperti biaser siler laa pegi fotopages kat atas.. nanti bising plak blogger nih sebab gua asik bubuh gamba ajer byk byk.. utk tatapan gua tetap letak beberapa gambo di sini....

nih hallway atau lorong tepi tepi coloseum tuh.. benda nih keliling bulat.. tapi bole tahan besa laa.. ade gua rase size stadium shah alam.. nanti kejap gua mark up sial.. tak sampai kot.. mungkin stadium merdeka.. besa tapi takde laa besa sgt... gua igt ade gambo russell crowe tapi takde laa sampai gituh.. lantai lantai die semua dah pecah pecah dah pun.. byk benda menarik kat sini.. byk monumen monumen laa atau tinggalan sejarah.. tapi pehal pun korang tak perlu risau.. utk menikmati pemandangan yg sedap mata memandang nih kepala korang tak payah pike pike sgt pun pasal sejarah.. kalo korang nak tau jugak maklumat maklumat tertentu utk menjadik panduan sepanjang tour nih.. gua cadangkan lu org tgk laa gladiator tuh 2-3 kali.. fo sho dah pandai dah.. kakakakakak... gambo kat bawah tuh seperti biaser gambo dari jauh sajer ajer ...

keliling kawasan nih kawasan yg sungguh best laa utk sight seeing.. bole dikatakan kalo korang ade kodak 36 tuh tak cukup satu roll.. mau 5-6 roll abis.. bole dikatakan kalo korang ade byk duit dan byk mase maka dapat laa korang abiskan satu hari utk abiskan pusing kawasan ini ajer sebab mmg byk benda.. sambil jejalan area nih ade jugak tgk org lukis gamba.. sebab bangunan die dah cantek jadik tak pepasal walaupun lukis tak cantek tetap cantek jugak.. gua tipu ajer sebenanyer mmg die lukis cantek.. kakakaka... org bole tahan jugak.. gua luper cakap walaupun suhu die kononyer belas belas.. tapi gua tatau apsal sejuk giler ajer tempat nih.. kalo nak compare pun gua rase tempat nih lagik sejuk dari tempat gua.. mmg sejuk nak mampus.. walaupun matahari tetenggek atas kepla nih tapai bahang kepanasan nyer mmg tak dinafikan... ooo.. ade satu menda lagik .. kat dlm coloseum nih utk naik level kena pakai lif atau tangga.. tapi tok sah harap laa nak naik sampai tingkat yg atas giler tuh.. bole naik sampai tingkat satu ajer.. gua rase mungkin die tak abis baik pulih lagik kot.. gua happy sebab tak ramai sgt org... sebenanyer ramai jugak tapi tak ramai sgt laa.. mcm tak payah nak beratur pun beli tiket jadik senang ajer laa.. puhh punyer panjang gua dah tulis nih sampaikan gua kena rest kejap semayang asar.. tadik mula tulis semayang baru lepas semayang zohor.. tunggu sebentar kejap.. lagik sambung.. (nanti kejap.. lu org bukan perasan pun ade intermission.. kakakakak)

kat bawah nih lebih kurang laa antara tinggalan kota lama.. kalo lu org nak tgk byk lagik.. well lu gua rase by time nih lu org dah tau maner nak carik laa kot.. kakakkaakkaa... setengah hari jugak kitaorg abiskan mase kat sini.. bejalan jalan di kawasan lama nih pun bagus... lagipun tak kena baya kat kawasan nih.. lagipun rasenyer nih cam main area laa.. kire cam ini kawasan site utama yg menjadi tarikan pelancong.. gua pun dlm proses download gladiator nih utk kasik nampak balik camner rupenyer mase die cantek hari tuh.. akakakkaka.. byk yg nak dicatatkan nih kalo nak dicatatkan.. tapi tak bole laa nak cite abis abis lagipun kalo bebetul nak detail nanti bole tahan boring plak korang membacanyer.. selepas dari kota lama nih kitaorg bejalan satu bandar utk melihat monumen monumen dah tempat happening yg musti dikunjungi.. kire cam kalo tak pegi tempat tempat nih bole tahan laa tak berapa puas hati.. maknenyer kalo dah sampai tak pegi bole tahan rugi laa.. kakakak.. gua cuber buat persembahan yg bebeza plak pasnih utk sequel entry nih.. jadik pada jam 12 tgahri hari pertama gua biarkan episod cinta di rome nih bersambung di edisi lain..

5 Comments:

Blogger Titi Wangsa said...

any nude beaches?

9:54 AM  
Blogger kenit said...

kakkakak... we don't huv the same guide bro..

12:52 PM  
Blogger keylink said...

best siot......
gua memang mengidam nak tengok mende mende cam tu..............

6:24 PM  
Blogger princessGarnet said...

kalo ada pon titi gua rasa masanya tak sampai lagi sejuuuk ooo

2:22 AM  
Blogger kenit said...

sape yg mengidam tuh.. aper lagik.. meh laa sini.. gua kasik makan dgn tempat tido free

1:35 PM  

Post a Comment

<< Home