23 January, 2009

gong xi gong xi

kalo kat malaysia gua rase musti mcm kecoh jugak tahun baru cina.... meriah aa dgn sorang sorang dapat cuti panjang biasernyer.... dan disebabkan org cina ada kat mana mana ajer kat dunia nih... maka tak pelik jugak laa biler kat town southampton nih pun nanti jalan utama akan tutup besok utk memberikan laluan kepada sambutan tahun baru cina... standard aa gua igt.. kat memaner pun ader china town kan... malahan kitaorg pun kalo nak kire... walaupun ader kedai arab atau pakistan... tetap memerlukan jugak kedai china sbb diorg ade jual kuew tiau basah.. tempat lain takde jual.. kuew tiau kering pun susah nak jumpa... hehehehe... dulu mase duduk dekat dgn uni ade satu kedai nih yg bole dikatakan lebih byk barang malaysia bebanding kedai cina.. iaitu kedai siam.. tapi barang kat sini ader sedikit mahal bebanding harga pasaran laa... rajin jugak mase awal awal pegi kedai nih tapi dlm 2 tahun lepas ... sebab duduk pun dah jauh rase mmg maleh giler nak turun situh lagik dah... sbb gua pun dah tak selalu lalu jalan tuh skrang nih dah tatau la camner bisnes die dah bankrap ker blum....

yer laa rata rata sekarang nih pun kebanyakan retailer kat uk nih dah bungkus... bole kata tiap tiap hari ader ajer kompeni masuk administration.... kompeni kompeni yg bejaya sustain setakat nih kebanyakan nyer ader business online... gua rase sememangnyer dah menjadi keperluan kalo nak idup dlm zaman cyber nih kena letak bisnes kat dunia intenet.. kat malaysia ajer mungkin tak berapa nak begerak.. mungkin lepas semua org ader intenet menda nih akan catch on... tapi betul ker tidak tuh tatau laa sbb kat uk nih pun walaupun byk org pakai intenet tapi blum semua org ader intenet jugak.. walaupun skit punye provider... tapi competition camnih sehat laa at least ade macam macam pakej.. pastuh kalo bole dapat pakej semurah murahnyer... basic package 2MB pun baru 5-6 pound ajer sebulan... sebab tuh laa dari dulu gua dgn kawan gua sorang nih ader satu projek jual broadband sampai kitaorg jadik kaya.. tapi itu laa nak sampai situh tatau laa biler... kekekekkekekekeke... pastu nak buat kat malaysia yg telekom tanak kasik sewa line diorg pun susah jugak... walaupun konsep kat sini cam tuh jugak.. kalo intenet tidak berwayar semuanyer kabel BT punyer.. tapi die kasik kompeni biaser sewa.. sbb tuh laa bole ade byk giler pembekal intenet.. takde laa 4-5 tapi dekat 20 kompeni agaknyer.. sbb kekadang ade jugak kompeni yg gua tak kenal... ish ish ish....

minggu nih semua org sibuk cite pasal inauguration obama... sampaikan org rumah gua pun pegi layan tgk speech die daripada tgk citer friends... my take on this..? entah laaa... kite tgk laa dulu camner... walaupun dilobby oleh org jew.. tapi itu pekara ke-2... mungkin yg lebih utama ketika ini adalah bukan foreign policy die... tapi sebaliknyer menyelamatkan ekonomi negara die.. gua rase die pun sedar hal tuh.. dan secara tak langsung suka tau tak suka... sebab ekonomi nih tak scientifically sound... jadik camner pun semua org relate ekonomi die dgn US.. jadik kalo US dapat baik pulih diri die secara tak langsung jugak gua rase ekonomi nih skit skit akan baik... camner laa gua nak keja microsoft research biler microsoft research baru ajer announce nak buang org kan... susah susah... dulu org org bole buat bodo biler skit pun diorg tak telibat ngan credit crunch... tapi biler masa industri yg lain lain pun sudah tebakar (bukan terasa bahang lagik) maka suka atau tidak kena laa suka tau tidak jugak.... susah nak dikupas melainkan korang dgr citer citer org org yg memang belaja ekonomi.... aper pun dlm 2 minggu nih gua dah jual dkt 10 pasang kasut.... dan bedasarkan keadaan sekarang dgn org rumah gua pun tak dpt keja lagik gua rase jumlah tuh akan betambah saban minggu.... hehheheehehheehehehe....

tapi secara terus terang tadehal pun sebenanyer.... byk yg excessive... korang tau laa kan kalo korang suka satu benda sudah tentunyer korang nak lagik byk... mungkin bkan semua org tapi gua ader camtuh laa.. macam bebaru nih gua pakai mercurial vapor IV main bola.... rase serasi dan cantek sampaikan semua kaler yg ader gua nak beli..... mcm gituh laa cthnyer.. mcm keta pun... atau lebih extreme macam pompuan pun.. hehehehhe.. sbb tuh ader org kawen sampai empat... atau tak kawen tak becinta dgn lebih dari satu pompaun.. sama laa konsepnyer.. gua takde laa ckp sbb gua suka sgt org rumah gua... gua carik org rumah gua tapi kaler lain plaks... jgn salah paham.. sekadar memberikan analoji sajer... hehehehehehehhe... walaupun tak dpt untung byk tapi hasil hasil jualan cukup laa memberikan duit belanja tambahan.... sbb stok pun byk belebihan maka takde laa terasa aper.. simpan memaner yg penting ajer.... mcm gituh laa.... tapi gua pun pelik jugak sebenanyer ... sbb gua tak rase kitaorg effected dgn keadaan ekonomi merosot... tapi sedar tak sedar sebenanyer tetap memberikan kesan jugak... tgk ajer laa org rumah gua tak dpt keja.. itu salah satu kesan langsung jugak tuh.. maka selama nih ade byk duit extra.. sekarang duit cukup cukup.. jaidk utk mewujudkan duit extra kena laa jual barang... kesimpulannyer tak bole laa kata tak memberikan kesan.. sbb gua yg student nih pun kena jugak impaknyer... kkeekekkkekek.. jadik kalo korang rase ekonomi merosot tak memberikan kesan .. cuber check balik.... sedar tak sedar sebenanyer atau paling busuk tetap kena tempiasnyer.... mungkin skit org rase skit ajer.. skit org rase byk... dan byk org rase byk giler.... walaupun gua org minoriti yg skit rase skit giler... pun rase skit... bayangkan org org byk yg rase byk.. pehhhhhh.... sekadar memberikan pesanan.. pada sesape yg tak rase supaya berigt sblm kena.... hehehhehehehehhhehehehhe..... aper laa gua mengarut... just a taste of how reading my thesis would be like... giler bai giler

0 Comments:

Post a Comment

<< Home