01 April, 2008

seperti kura kura....

aper nak citer sebenanyer.... hmmm... sebenanyer kepla gua bole tahan kosong jugak sekarang nih.. kosong dari segala menda plak tuh.... dgn satu masalah keja yg sangkut dah dekat sebulan dah sekarang nih.. gua pun tatau nak buat camner... aduiiii.... tapi mungkin itu laa die kalo bejalan lancar ajer takkan susah payah org nak kasik pangkat dr. lepas tuh kot... cumer yg sakit ati pada gua adalah kerana keja keja yg sangkut nih bukan laa intipati utama kata org .. kalo intipati utama dan mempunyai nilai novalti yg tinggi tuh tak kesah laa jugak.. ini masalahnyer menda kecik yg skit pun tak patut jadik masalah.. ermmmm.. gua harap malam nih datang laa antu gua tetiber menjadik terer utk menyelesaikan masalah yg dah sebulan membelenggu persiapan gua utk lulus dgn jayanyer nih.... hmmm... gua pike sebenanyer buat phd nih lebih kurang cam gituh laa kot....

selama masa yg diorg bagi nih bukan utk aper... sebenanyer adalah pesedian utk korang menjawab dan menunjukkan bahwasanyer korang tau laa benda dan selepas tuh bole laa citer menda sehinggakan org lain tak paham ape benda yg korang citer.. lebih kurang cam gituh laa gua raser.. dan utk membuktikan bahwasanyer korang ajer tau amenda korang buat nih.. maka time tuh hendaklah buat satu benda yg kire dirumuskan daripada segala menda yg korang tau tadik.... selepas tuh akan diadili plak oleh org yg lagik laa dah betahun membuat benda benda yg disendiri paham sblm dianugerahkan sijil pengiktirafan menjadi salah sorang ahli persatuan org ya paham paham sendiri.. kekekekeeekekeke.... sbb itu laa gua rase org org yg duduk dalam syarikat komersil sepatutnyer dah lama dah pangkat phd nih...

apsal...? sebab sumbangan yg diorg berikan nampak di depan mata... mungkin byk org yg buat phd nih ckp diorg punyer sumbangan adalah utk mase yg mendatang.. padhal gua rase itu semua cover up ajer.. sebenanyer org org yg buat keja bebetul depan mata nih lebih byk sumbangannyer... sbb itu laa gelaran dr. tuh gua rase agak kurang sesuai utk org org yg ilmiah nih... sbb majoriti (bukan semua) tak de beri aper aper sumbangan pun... alih alih tah mamat memaner yg keluar membuat sesuatu yg mengubah dunia... gua pun tatau apsal tetiber bole citer cam ginih plak... mungkin hujah nih gua nak pakai besok besok waktu nak keluar carik keja kot... pada masa ini gua rase cam org bodo jugak.. dari 7 tahun start sekolah.. skit punyer excited masuk universiti pastuh... pastuh dlm umur 22 tahun grad dan carik keja.. sekarang bole plak gua sanggup belaja lagik kena tunggu sampai umur 28 tahun baru nak carik keja balik.. bole tahan bengap jugak rupenyer tuh... ish ish ish.....

secara terus terang sebenanyer gua jeles dgn kengkawan gua yg idup senang lenang tanpa perlu besusah payah sebegini.... gua rase tak salah kalo gua ceritakan siapakah mereka kerana sesungguhnyer dalam kejelesan gua nih.. bole nampak betapa kagumnyer dan respeknyer gua kepada diorg nih kerana bejaya membentuk rezeki memasing dgn jayanyer.... kalo diberi pilihan mmg gua menunggu hari ajer nak betuka tempat dgn kalian (chee... nampak tak vocab terus tuka....) dlm erti kata lain gua igt tanpa perlu menulis nama nama org ini.. ini list org yg gua kenal baik jauh atau dekat yg gua tau citer atau penah dgr citer dari org yg gua kenal (baik jauh dan dekat jugak) yg gua rase jaki jugak laa .. apabila gua terigtkan idup gua di sini... cittt...

  1. kawan sekolah gua yg dgrnyer mempunyai gaji sebanyak RM32,000 sebulan dan kejanyer merantau seantero dunia.....
  2. (ramai nih jadik kire tied laaa) kawans (2-5 org nih) sekolah gua yg gajinyer dlm linkungan RM 10,000 - RM20,000 bekerja dgn kompeni minyak dan ade yg duduk kat luar negara... ade jugak yg sering ke luar negara utk urusan pekerjaan...
  3. kawan sekolah gua yg juga tido katil atas mase memuda yg sudah selamat menjadik seorg juruterbang....
  4. kawan universiti gua yg lenggang kangkung dan berpendapatan RMXX,XXX sekarang
  5. kawans (2-3 org nih) universiti gua jugak yg gajinyer semuanyer lebih RM5,000 dan ke atas.... hmmm gua rase org rumah gua pun temasuk jugak nih...
  6. kawan sekolah gua yg berpendapatan purata RM10,000 sebulan tapi dpt buat keja yg die suka dan minat....
  7. sorg lagik kawan gua ... walaupun nampak kais pagi makan pagi.. tapi kais petang sudah tentu makan..... cukup laa kalo gua tulis the multi-millions ringgit man.... igt multi-millions...
  8. sesape yg gua tak kenal tapi tahu yg sedang keja di luar negara gaji bepuluh puluh ribu ringgit (jauh perhubungannyer.. cth-- org rumah gua punyer member yg die kenal time btn.. yg tak pepasal kawan gua punyer member punyer ex-awek)
  9. sesaper yg gua tak kenal tapi tahu dan lebih muda dari gua yg sekarang gajinyer sudah lebih RM5,000
uhhh... gua rase tak perlu org yg kesepuluh kot... ini memang bitter nih nampaknyer.. kekekekekeke... relaks kalo korang ade perasan korang dalam list itu... sebenanyer mcm gua cakap tadik.. bukan dengki sebaliknyer kagum dan rase bangga sbb gua ade jugak kawan kawan dan kenalan kenalan yg bejaya... jeles ajer.. tapi jeles nih sihat.. kalo takde perasaan jeles takde laa bole bejaya... tgk laa dgn org rumah gua pun gua jeles (no.8) ... aper pun ini laa sorotan sorang lelaki yg berumur 27 tahun 6 bulan .... dgn utang sebanyak RM 37,000 ... dgn gaji bulanan RM1650 sebulan... dgn duit biasiswa yg nampak cam byk tapi abis dipakai utk baya umah sewa dan belanja bulanan dan dlm tahun terakhir utk menyiapkan kajian yg takkan membawa aper aper erti dan tak tentu belum siap lagik.... oooo terluper.. yg akan kena pakse balik bulan 12 nih utk menerima gaji daripada kerajaan yg tak sampai pun RM3,000 setelah lebih 8 tahun belaja utk mendapatkan phd.... puhhh.... sememangnyer lebih baik daripada org org yg tgh beperang dan idup melarat.. gua akui tetapi ini blog gua maa.. jadik kena laa tunjuk diri sendiri yg menderita... kekekekekkekekekekke.... kalo simpan di dalam ati nanti diri sendiri yg cepat tua ...

3 Comments:

Blogger Titi Wangsa said...

releks kenit
jom la
kita bukak compeny
lu balik malaysia,
kalo gua dengan diploma gua ni, dia tak pandang sangat
kalo ada orang PHd,
dia takut sikit
ala kerajaan, memang macam tu
"compeni ini ada 1 orang Phd di UK, satu orang masters dari UK, 5 orang degree daripada U tempatan, dalam board of directors"
kita boleh web 2.0 kan the whole malaysian IT infrastructure.
sekarang tak web 2.0 lagi.
coding hancur.
cepat la grad.
azan dah bukak company dah.
gua tunggu lu jer, lu ambik gua jadi Head of Recruitment dah le.

3:13 AM  
Blogger Titi Wangsa said...

kerja maintenance it infra pun boleh dapat 4million revenue.
3 million hardware.
letak 5 orang kat situ.
kalo sorang, di bayar 100k/year
baru 500k habis
untung 500k per year
500k per year tu
lebih kurang 40k+/month
ok gak la

3:19 AM  
Blogger kenit said...

puhh... dah lama ko pike nih bro...

5:12 PM  

Post a Comment

<< Home