05 March, 2008

menjelang pilihanraya....

agaknyer time nih mungkin org kat malaysia tgh sibuk sibuk cite pasal pilihanraya.. gua rase sejak gua dibolehkan mengundi dah dekat 3 kali bole buang undi temasuk kali nih.... tapi sayangnyer takde sekali pun gua buat... bahkan gua nih sebenanyer kalo pegi mengundi jadik undi hantu sbb tak daftar pun... kekekekekekkekeke.... mungkin pelik jugak laa tapi gua rase sebab utama gua malas nak campur hal hal politik nih sbb gua sendiri tak pecaya dgn sistem politik nih... mungkin telalu subjektif bagi gua... gua rase walau camner pun org kata pegi mengundi nih ade lah merupakan peluang utk menyuarakan ketidakpuashatian kite tapi gua tak nampak cam gituh plak.... mungkin gua ajer tapi gua rase mmg susah nak pegi sokong org yg kite sendiri tak kenal... dan gua rase dlm 2-3 minggu tak tentu kite bole kenal org tu... cuber bayangkan member yg kite kenal kekadang sampai 5-10 tahun pun kite tak berapa kenal hati budi die.. ini kan org yg kite tau ajer...

itu laa yg membangkitkan persoalan... kite sendiri tatau biler org nak tipu kite... tapi kalo hal tuh kite tau dari awal awal tak jadik citer laa agaknyer kot... aper pun biler pike pike gua lagik suker satu sistem yg terang terang.. biler contohnyer utk menjadi ketua bahagian satu satu tempat atau utk jadik pewakilan org tuh musti pegi amik peksa pastuh musti lulus dgn sekian sekian markah.... kalo camtuh tak ker bagus... lebih kurang cam pakar pakar yg sedia ade dlm bidang bidang yg ader laa.. diorg bukan nyer sampai situh bodo bodo ajer.... atau kerana populariti tapi disebabkan kelayakan diorg sendiri... dlm kepla gua sistem cam tuh yg lebih mutlak yg menjadi pilihan gua... tade laa org nak guna taktik kotor dan sebagainyer.... tapi mungkin gua sendiri ajer rase cam ginih kot... sbb kalo ade kawan kawan gua (cthnyer cam belacan sakti) masuk betanding sudah tentu gua tak pike dua kali nak pegi mengundi.. bahkan tak perlu pike 2 kali nak rekemen kat org pun....

mungkin agaknyer itu laa halnyer sekarang nih.. cumer yg menjadi masalahnyer kita sendiri tak pecaya sumber sumber yg mengrekomen kat kite tuh... susah...? mmg susah .... tapi itu laa halnyer kot.. mungkin perlu satu badan betindak yg memantau ini semua.. kalo org itu janji itu ini itu ini.. bagi tempoh pastuh kalo dalam mase tuh tade aper jadik.. kita bole rejek die.. nanti kejap bukan camtuh ker ke pilihanraya....? yer laa kot tapi tempoh mase 4 tahun tuh mungkin lama sgt laaa... jadik lagik baik buat idea asal gua tadik buat peksa... kan lagik bagus... dibawah kelolaan raja raja.. raja skit punyer banyak setiap negeri ader.. jadik aper salahnyer digunakan... jadik penaung ajer laa kot... ini macam diktator laa plak.... kekekkekekekeke...... tapi itu laa cara yg tinggal itu tidak biarkan hal hal politik menghantui kebolehan seseorang ituh...

mungkin gua nih pecaya betul yg dunia nih bole adil sebegituh... tapi entah laa.... aper pun org rumah gua pun bising mengenangkan ketidak kesahan gua ttg hal hal nih... tapi gua sendiri tak terbeli dgn hal hal politiking kot.... jadik sbb tuh gua tanak campur..... kelaka biler time sekolah gua tepike cite cite gua utk menjadi pedana menteri.. bile dah besar dan dah tau camner caranyer nak jadik pedana menteri gua rase begituh laa mustahilnyer.... mungkin kalo ade peksa pastuh kena dpt no.1 baru dpt menjadi pedana menteri lagik betul kot.... hehehhehehehhee.... disebabkan susah betul hal hal politik nih, gua dgn kawan gua penah sembang utk jadik kaya dan beli malaysia..... mungkin cara itu laa paling senang nak betulkan negera sendiri... kekkekekek.... tapi nampaknyer dah nak masuk 30 tahun... jgnkan malaysia.. nak beli putrajaya dulu pun rase cam jauh lagik.... kalo cam nih biler laa cite cite kitaorg nak beli US dan betulkan dunia nih nak tecapai nih.... hmmmmmm.... angan angan mat jenin rupenyer.. tapi igt.. hati kena sentiasa impikan benda benda yg besa..... kalo tidak camner benda kecik pun nak tecapai.. jadik pada kawan kawan gua yg punyer kuasa utk mengundi dan pecaya pada hal hal politik.. jgn luper tunaikan tanggungjawab.... sesungguhnyer di tangan korang laa peluang gua yg makan gaji kecik nih utk idup dgn senang lenang.....

1 Comments:

Blogger Zan said...

Mari Mengundi. Keluar Undi. Buang Undi. Undi Hantu. Undi Orang. Fikir dalam-dalam dan undilah dengan bijak.

12:12 AM  

Post a Comment

<< Home