10 April, 2008

croeso i gymru

memula gua igt baik gua kasik warning bahawasanyer entry nih mungkin jadik panjang bejela... jadik kirenyer mmg sesuai laa utk hari jumaat sbb korang sendiri pun mmg malas nak buat keja.... hehehhehehe.. tunggu time nak balik ajer kan.... oraitttsss.. mungkin byk yg bukak blog gua nih tgk entry samer ajer ... asik komplen komplen pasal byk menda yg tak puas hati laa kirenyer... pastuh lama plak senyap... sebenanyer dari hari jumaat sampai hari senin kitaorg pegi becuti ker... wales.. yer pada sesape yg pandai baca welsh.. itu laa maksudnyer .. selamat datang ker wales.. walaupun diorg nih dlm uk.. tapi diorg ade bahsa sendiri.. tapi tok sah laa risau semua org ckp omputih.. dan semua signboard die ade 2 bahse.. satu omputih satu welsh.. hehehehheh... ini laa buat julung julung kalinyer kitaorg pegi becuti besama keluarga keluarga yg lain di uk nih.. selalunyer buat trip kengkawan nih kat malaysia ajer.. jadik kali nih kitaorg kembangkan ke sini laa plak.. maklum laa nak tunggu krew trip kengkawan sampai sini boleh tahan bejanggut jugak laa.. itu hari nak pegi cameron highland pun takde sambutan... ini kan nak pegi luar negara.. hehehhehheheheh.. jgn mara...

aper pun ade 4 keluarga yg turut serta... keluarga penganjur sawal + anum, zul + oja dan wong + zidd... kitaorg pastuh... semua org ade anak satu kecuali wong ngan zid tuh jadik semua sekali tiga kali empat campur dua laa.. 14 org semua sekali... tapi zul + oja dan sawal + anum bawak adik diorg yg lepaks kat uk nih becuti.. jadik campur lagik 2 laa.. jadik 16 org... gua pun tatau apsal adik adik org rumah gua tak lepaks ajer cam bebudak nih.. tapi sbb bebudak nih baru lepas spm bole laa kot... adik adik gua plak sorang dah kawen.. sorang lagik plak sibuk dah keja... tinggal blah org rumah gua ajer yg muda muda lagik.. tapi mungkin kalender persekolahan di malaysia susah skit nak alter aaa gua igt.. jadik kalo ade org org pesorangan yg nak lepak sini tolon jaga anak gua .. jemput jemput ajer.. jgn memalu utk anto emel peribadi kalo tanak org tau.. bayaran lumayan dan nak pegi becuti pun free free ajer.. hehehehehhee....
2 keluarga penganjur gerak awal petang.. manakala kitaorg tunggu sdr. wong abis keja amik kat spital baru gerak.. sbb kitaorg ajer takde keta.. jadik wong pun sudah kire kire utk sewa mpv terus.. senang bawak 2 keluarga.... gua pun kire kire lebih kurang ajer menerima cadangan tersebut.. apsal skema plak nih.. amik keta pkl 1 ptg.. pegi semayang jumaat sat.. pastuh masuk barang.. kitaorg pun gerak meninggalkan umah dlm pkl 330 camtuh.... amik zidd kat umah (lebih kurang 1 jam dari umah kitaorg)... kedian dlm pkl 530 plak gerak amik wong kat spital lebih kurang 1 jam 30 minit dari umah diorg....

kitaorg sampai lebih kurang pkl 1230 malam campur sesat sesat sekali laa... sbb malam pekat jadik paling siang tuh gua pun amik laa gambo.. gambo jalan highway kitaorg lalu tuh kat atas.. pastuh gamba caravan kitaorg lepak kat bawah.... kalo korang nak tau kena tol skit ikut jalan nih.. hehehhe... kalo ade org ckp kat oversea takde tol diorg tipu laa tuh... walaupun tak berapa byk tapi tol ade jugak la sesikit... tol nih lebih kurang 5.30 .. antara yg ke-2 kitaorg penah baya.. igt tahun lepas turun liverpool kena tol jugaks.... aper pun sbb ramai sgt kena bahagi 2 rumah... sawal + anom yg memula dpt caravan nih jadik kitaorg tumpang stay sini.. sementara keluarga yg 2 lagik sewa satu lagik caravan.. takde laa macam caravan diorg punyer tempat tinggal.. lebih macam rumah... 3 bilik dan jauh lagik besa daripada kitaorg punyer caravan.. tapi sebenanyer gua rase seronot plak duduk caravan bebetul.. sbb lain skit lagipun space die cantek cantek ajer dan rase macam becuti laa.. lain daripada yg lain... sedap sedap laa camtuh.. mlm tuh lepas penat penat di dlm keta.. kitaorg tido ajer .. jeng jeng jeng...


mengikut ramalan kaji cuaca ini hari cuaca panas maa...jadik kitaorg sepakat utk abis abiskan masa bejalan.. bebanding minggu lepas yg panas abis abisan ini minggu tak berapa panas plak... hari nih (hari sabtu) ajer diramalkan panas.. tetapi hari hari selanjutnyer dijangka sejuks abis-abisan... jadik selepas siap semua org besiap siap ..? maka kitaorg pun besedia utk memulakan adventure di bumi wales... dan di kidwelly secara spesifiknyer... tempat nih lebih kurang kawasan kampung laa.. dekat bebonor dgn laut.. tanjung ataupun selat laa lebih kurang.. airnyer pun takde laa sebersih maner.. aper pun kat umah satu lagik nih (gambo atas) laut ade kat depan die.. jadik agak berbahaya kalo tsunami melanda.. baik tsunama politik maupun yg semulajadi laa... ntah sape plak la bole start in term tsunami politik gua pun tatau laa nak kata.. aper pun selepas amik gambo lebih kurang kitaorg pun begerak laa ker destinasi petama kitaorg pada hari nih iaitu ker kidwalley castle... rase cam jauh sbb jalan keluar dari pekemahan caravan nih agak jauh skit.. satu lorong ajer plak tuh sambil melintasi kawasan penternakan kambing biri biri dan lembu.. hehehheeh tapi sebenanyer tempat tuh tak berapa jauh .. nak naik beskal pun bole gua igt.. aper pun dlm 5 minit tuh sampai laa kitaorg ker destinasinyer....


iyer lebih kurang begituh laa istana kidwalley nih... tak sangka plak kat kawasan pendalaman camnih pun nak tgk castle nyer kena bayo.. cisss.. disebabkan kena bayo kitaorg pun sudah tentunyer tak masuk.. hehehehhehehe... memula sampai sini pun mendung semacam ajer... ujan la sekejap.. ujan air batu.. tapi lepas 5 minit ujan air batu tetiber matahari plak.. gambo memula tuh time ujan baru nak turun.. gambo istana nih plak gambo tetiber matahari naik selepas ujan... biaser laa british weather.. walaupun di tanah jajahan die pun masuk jugak cuaca sama.... lebih cocok kalo dilabelkan cuaca keleng itu macam... aper pun selepas beli magnet utk dibubuh di peti sejuk.. lepas begamba lebih kurang kitaorg pun turun kidwalley town center.. tapi takde menda sgt laa kat sini.. sajer ajer nak pusing pusing pekan die sbb dekat giler lagipun bole beli bahan bahan tambahan utk makan bbq beramai ramai petang nanti.... lepas pusing town skit.. kitaorg pun begerak ker taman botanikal dekat sini... tempat nih dasat jgk laa.. lagik lagik kalo nak dibandingkan dgn taman penyelidikan pertanian mardi yg gua pegi itu hari.. susah aa nak lawan ... hehehehhehehehe


tempat nih boleh tanah besanyer.. gua tatau laa berpa ekar... tapi nak masuk sepeti biaser kena bayoo la skit.. sebab kitaorg sampai agak lambat... igt igt dah pukul 2 lebih kot.. jadik disebabkan kitaorg nih pun segerombolan jadik dpt laa tiket mura skit.. kalo biasernyer kena 8 pound.. tapi sebab ramai ramai beginih dapat laa 5 pound.. gua dah ckp ker tempat nih besa tak hingat.. ok laa tempat nih besa tak hingat.. tak tipus... yg menjadi tarikan utamanyer sudah tentu laa umah kaca besa yg dlm tuh die letak pelbagai jenis tumbuhan yg bole didapati di tempat tempat tetentu di dunia.. hehehhehe.. pastuh di keliling taman nih ade jugak taman taman yg special seperti yg didapati di dunia jugak... senang nak citer tempat nih mmg cun melecun laa.. kalo nak lepak sebenanyer kena seharian kat sini.. kitaorg plak ade beberapa jam ajer sbb tempat nih tutup pkl 6 camtuh... gua igt kalo org org yg mmg nature mmg abis tak abis laa jejalan sini.... byk yg kitaorg tak dpt tgk sebenanyer.. tapi aper pun dpt jugak kitaorg nak ketapi keliling area nih.. dpt laa gua rase pusing pusing setengah kawasan... di samping itu kitaorg pun mini-piknik kat sini sbb dah lapo beno.. nak tunggu makan besa kena tunggu time bbq nanti plak.. itu plak kena amik kire nka baka lagik... jadik kasik lapik lapik laa perut skit....

sebenanyer byk gambo gambo lagik kat sini tapi itu kalo nak tgk kena turun fotopages atau flickr org rumah gua laaa... takde link sekarang nih sbb gua rase amik mase jugak utk org rumah gua upload nih... gua rase kalo ade peluang nak jugak datang sini lagik... bagus daripada pelbagai segi.. bagus utk menambah ilmu pengetahuan.. bagus utk amik gambo.. bagus utk relaks relaks.. tapi gua igt kalo nak datang biar panas bebetul laa lagik elok.. sbb time kitaorg sampai nih pun sekejap mendung sekejap panas... ader skit mengganggu laa... kalo panas ajer kan cantek... mungkin time summer lebih sesuai.. awal awal spring nih mmg bahya.. tapi banyak bunga cantek dah mula kembang... hehehehhehe.. gua rase mungkin di awal atau di petengahan lebih sesuai.. lagik banyak bunga.. bole bebaring golek golek ala ala citer hindustan gituh mengikut kata org rumah gua... aper pun disebabkan anak gua begituh giat bejalan tejatuh plak die dalam air mata air yg mengalir macam sungai diorg buat kat sini.. luka skit.. gua ngan org rumah gua mmg sibuk begambo time tuh.. tapi mmg susah skit sbb si anja naik keta tanak.. jalan pegang tangan tanak.. bedukung tanak.. cumer nak jalan sendiri.. nasib baik laa kat tgh tgh taman... kesian anak gua kemalangan skit.. ini semua mengukuhkan alasan utk kitaorg beli tali ikat anak supaya keadaan tekawal skit.. maklum laa sekali toleh ajer seda seda dah terbang anak gua.. hehehehehehhehe.. lepas dekat 3 jam kat situh... kitaorg pun begerak pulang utk makan besa.....makan besa.... tapi mmg bes pegi taman botanikal nih.. dpt piknik.. dpt gambo... gua igt nak dtg lagik sekalik pun tak kesah.. iyer kot....

dlm pejalanan balik semua org tak saba nak makan besa.. tapi seperti mane mane bbq pun... nak makan besa kena laa masak dulu.. nasib baik hari tak ujan.. ader lagik laa sisa sisa panas siang tadik yg membolehkan proses proses pembakaran belangsung.. jeng jeng jeng... menu utama kambing dgn ayam tandoori... tapi kali nih buat petama kalinyer gua tak merenyeh ayam tandoori yg nak dibakar.. datang datang dah siap renyeh.. pepagi lagik diorg dah buat siap siap.. jadik bakar membakar ajer laa... skit punyer byk menda nak dibakar sebenanyer.. pastuh kat sinih kalo nak senang ader dapur instant yg harganyer 1 pound ajer satu... kalo dpt yg kayu arang mmg elok skit.. yg tak kayu tuh susah skit nak menyala laa... disebabkan ade 2 ajer yg kayu. jadik dapur lain tak berpa panas laa nampaknyer.. panas jugak laa tapi tak cukup panas laa.. awal awal skit punyer baekk.. tapi lepas angin bayu darat (btul ker angin bayu darat betiup di malam hari) maka api pun susah nak idup.. kalo itu hari nak idup api skit punyer susah kat cameron highland.. yg ini lagik susah.. dah laa skit punyer sejuk campur angin lagik... jadik proses bakar membakar skit punyer lama sampaikan pkl 7 camtuh baru abis... ish ish ish....

abis baka semua menda aper lagik.. melantak laa abis abisan.. takde laa abis abisan sbb awal awal dah rase tepu dah... memula makan burger yg campur daging burger dgn daging kambing jadik super burger dah rase kenyang abis.. makan jugak nasi goreng belauk ayam tandoori bbq lepas tuh... tak sangka plak sekejap ajer dah penuh.. lagipun antara masalah yg utama biler pegi becuti nih adalah perasaan kurang mau pegi ke tandas.. gua pun tatau apsal camtuh.. hehehehhe.. tapi gua igt ke mane mane gua pegi pun mmg rase tak selesa nak ke tandas.. mungkin tak biaser la gua igt.. aper pun kenyang btul laa makan itu malam.. heheheh.. lepas abis makan makan kitaorg pun pegi ker tempat hiburan.. lelaki sahaja.. lagipun dah memalam camnih susah jugak nak bawak bebudak lagik kan... kat tempat hiburan nih ade nyanyi nyanyi dgn aktiviti bingo sekali.. pastuh meja pool.. dart .. dan yg paling penting adalah mesin mesin bemain judi.... ader mesin main judi org besa dan mesin main judi org kecik.... kitaorg main pool skit... pastuh main dart skit pastu minum kopi.. penuh abis tempat tuh dgn org.. gua rase sbb malam sabtu.. selalunyer org sewa tempat nih jumaat sampai senin.. check out 10 pagi senin.. jadik gua igt tak ramai org akan lepak sampai malam ahad.. mungkin hari ahad byk yg dah balik kot...

disebabkan team caravan gua dah abis kena belasah permainan yg berasakan penjudian... dan tempat hiburan pun dah nak tutup kitaorg pun telah dipersilakan balik oleh jaga jaga tempat hiburan .... hehehheehe.. jam pun dah pkl 1230 pagi.. disebabkan gua pun dah penat dan dah kenyang... jadik sampai landing ajer laaa... itu pun sedikit teganggu sbb anak gua moody skit.. maklum laa dah penat abis main sampai teluka.. aper pun selamat jugak laa diorg tido malam tuh... cumer gua ajer tesadai depan tv tunggu repeat pusingan kelayakan f1 kat bahrain.. malangnyer itv 1 utk org uk tak sama plak dgn itv 1 kat wales nih... jadik tetipus laa gua menunggu f1 repeat tak keluar keluar tv sampai laa pkl 200 pagi.. last last gua layan citer stepmom ajer secara tak sengaja... hehehheheheheh.... sebenanyer sedap lepak kat luar nih sbb panas.... ader heater cam fireplace... kat bilik plak takde heater... jadik bole tahan selesa gua baring kat luar nih sampaikan rase tanak tido kat dalam bilik pun yer jugak.. hehhehehehehehhe.... tak terasa sejuk kat luar....

aper pun pagi tuh mmg gua dpt rasekan sejuk semacam.... mlm tadik mase gua baring baring kat luar pun ade dgr benda benda jatuh kat atas bumbung.. itu rupenyer ujan batu.. tapi menjelang pagi sudah snow maa... snow nih bole tahan lebat jugak laa sbb selak selak tingkap bilik gua tgk putih semacam ajer... lepas tuh aper lagik gua pun terus keluar caravan... mmg putih putih... walaupun takde la tebal paras lutut tapi ini kire snow paling tebal gua penah tgk laa... siap time tuh pkl 6 lebih masih lagik snow turun... gua lepak ruang tamu ajer time tuh.. amik amik gamba pastuh keluar biler snow turun lebat balik... mmg bole tahan jugak laa... apetah lagik kitaorg sebenanyer tak penah rase snow macam gini... gua igt org rumah gua ajer yg dah rase snow abis abis.. itu pun sbb die kat scotland mmg tekenal dgn ke-snow-an nyer... tapi macam kat sini kire di tgh tgh spring nih bole tahan lebat jugak laa ni.... lagik lagik di mase sepatutnyer snow tak turun lagik dah.. hehehehehehheheheh

lepas lebih kurang main snow.. dan sarapan... (igt banyak lagik sebenanyer gambo gambo.. biler dah dimuat naik nanti bole kasik check) dan main snow lagik sambil sarapan.. kitaorg pun besiap sedia utk aktiviti hari nih.. seperti biaser di tgh snow snow nih susah skit laa nak ke maner maner..... ooo yer itu gambo keta baru member kitaorg en. sawal yg baru angkat lebih kurang 2 minggu lepas.. menyebabkan org rumah gua semangat ajer nak beli keta.... ermmmm.. gua susah skit laa nak citer sbb rase tak mampu kan.. hehehehehhe.... aper pun disebabkan cuaca skit punyer sejuk giler camnih dan snow turun (lepas die cair basah maaa) jadik kitaorg igt nak pegi buat aktiviti indoor ajer laa... kitaorg pagi tuh pun begerak ker bridge-end factory outlet... jadik dah sampai outlet nih takde menda lain laa nak buat melainkan bebelanja sakan.. tapi sebenanyer takde laa belanja sakan sgt sbb barang takde laa mura mura.... mura skit ajer tapi takde laa mura .... aper pun gua dpt jugak menyapu air jordan 14 kaler OG yg tak pepsal ader kat sini... takde plak gua penah jumpa kat tempat lain.. ermmm.. menggunakan trik tuka harga kotak jadik dpt laa mura... heheheheheheh.. bukan tipu sememangnyer patut harga mura.. diorg yg tak bagi pegi nak letak harga mahal utk barang yg same... mane ble.... aper pun selepas itu sbb cuaca ade baik skit kitaorg pun begerak ke ibu kota wales iaitu ker cardiff....

sampai cardiff.. dekat muzium kesenian dan majlis perbandaran ataupun perpustakaan... salji pun turun balik... jadik merasa laa kena salji plak ... lebat jugak laa utk 10 - 15 minit... kire bole tahan putih putih jugak laa rambut.. hehehehehhehe... antara tempat menarik kitaorg pegi ader laa castle cardiff bangunan dlm gamba nih dan jugak stadium millenium yg sungguh popular utk acara ragbi biasernyer.. sbb tahun lepas pun diorg jadik hos besama dgn perancis... semuanyer seperti yg digambarkan di bawah ini... jalan basah basah skit sbb salji dan cuaca pun bole tahan sejuk jugak.. nasib baik kitaorg tgk taman taman itu semalam sbb hari nih sungguh laa tak sesuainyer.. gua igt kalo hari panas pun lagik cantek nih.. kitaorg sampai sini pun dah tak berapa ramai org sbb kedai semua pun dah tutup... bagus jugak laa senang jugak nak begamba.. tapi takde chance laa nak masuk tempat menarik ker sbb semua dah tutup.. tak dpt jugak laa nak amik mug stadium ker... atau pusing pusing kawasan istana cardiff.. daripada tempat kitaorg amik gambo ni.. pegi laa ke jalan tinggi (atau high street di mane byk kedai) dan kemudian ke istana cardiff.. last sekali turun jalan kaki ke stadium millenium.... gua dgn aaqilah jln lebih lagik sampai pusing satu stadium .. tapi krew yg lain sudah penat abis laa duduk melepak di tepi sungai di tepi stadium ajer laa tuh.....




jauh jugak pejalanan balik dari cardiff nih ke tempat pekampungan caravan kitaorg ... tapi kire puas hati dpt tgk cardiff nih.. lagipun org rumah gua itu hari mmg sibuk plan nak pegi cardiff ni.. sampai jugak laa akhirnyer... kire dpt laa pusing tempat tempat wajib dan menarik laa... malam tuh lepas makan makan kaum adam seperti biaser mengabiskan mase teluang yg tak berapa lama sgt di tempat hiburan.. bebanding semalam ini hari skit punyer kosong tempat nih sbb org semua byk dah balik atau duduk diam diam dalam caravan ajer kot sebab besok pepagi nak balik.. aper pun kitaorg sempat lepak sekejap ajer sebab lepas tuh jaga jaga ini datang ckp tempat mau tutup awal ini malam.. gua igt sbb tade org pun sbb tuh diorg mau tutup awal... jadik lepas main pool 3 round... dgn team caravan gua kalah semuanyer terus kitaorg pun begerak terus... nasib baik plak ini malam itv1 uk dan wales samer jadik dpt laa tgk highlight f1 punyer race.... lepas abis layan gua pun balik laa utk tido kat caravan....

macam tuh laa lebih kurang ujung minggu pecutian kitaorg kat wales .... hari jumaat sampai malam tido... hari sabtu jejalan kawasan bando dekat.. pastuh tido... hari ahad jalan jalan pusat bandar dan shopping kedian tido.. hari nih iaitu hari senin kitaorg pun begerak balik ke southampton... yer ini laa jambatan yg menghubungkan tanah besa uk dan wales nih.. lebih kurang jambatan pulau pinang ajer nih... dlm pejalanan balik tuh ader jugak kitaorg nak tgk bukit bukau wales nih dgn menaiki ketapi tapi malangnyer tak pepasal tempat tuh tutup plak hari nih... yer betul tak pepasal bukannyer hari cuti pun walaupun ini hari lahir org rumah gua... rupenyer dlm byk byk negara tak cuti.. wales nih macam cuti plak .... aper pun kitaorg pun cuber nak pegi satu kawasan air terjun yg tak kesampaian jugak sbb nak masuk pun kena baya... dah tade menda nak buat kitaorg pun terus ke swindon outlet... takde menda sgt laa sbb kitaorg pun baru pegi tempat nih 2 minggu lepas mase member org rumah gua datang ker teratak kitaorg..... aper pun gua tatau apsal gua tetap tak pulang dgn tangan kosong.. hehehehhehehe.... patutnyer org rumah gua yg dapat hadiah.. ini gua plak yg macam dapat hadiah.. aper pun hadiah org rumah gua lagik 2-3 hari sampai laa kan.. hehehehe.... lepas anta keluarga wong di spital same tempat kitaorg amik.. kitaorg pun gerak balik... sampai umah order makanan .... kemas barang lebih kurang.. mandi manda.. pastuh makanan sampai terus belasah... pastuh terus tido semuanyer... penat wehh pegi becuti nih..... tak sangka plak sbb patutnyer pegi becuti nih rehat .. kekkekekekekkeke... aper pun selepas pecutian trip kengkawan yg sedikit hambar ujung tahun lepas.. rase gumbira kerana trip kengkawan di seberang nih lebih menceriakan.. kekkekekeke.... nampaknyer 2-3 bulan nih lebih byk lagik aktiviti becuti... rase tak saba pun ader jugak.. rase risau pun ader jugak.. harap harapnyer dah byk laa keja yg setel.. kalo tidak penat wooo......


0 Comments:

Post a Comment

<< Home