01 January, 2008

tak hanya diam...

ok ok ok.. tahun baru mengikut kalender masihi org putih tiber lagik... menandakan dlm tahun nih gua akan meningkat setahun lagik... menghampiri angka 30 tahun yg gua rase cam usia sesorg itu mencecah ketuaan yg layak digelar pak cik.. kekekekke... dan tahun nih jugak laa merupakan tahun terakhir gua utk mengabiskan penyelidikan gua yg gua rase sedikit pun tak saintifik.. gua tatau laa berapa saintifik jadik nyer nanti.. tapi seperti kata pepatah... jgn seperti menyiram air ke daun keladi... ataupun daun pisang kalo dah alang alang beperibahasa... kkekekekkekekeke... aper pun 12 jam selepas org org di tanahair berpesta (ker tak berpesta) menyambut tahun baru yg bukan tahun baru kite pun... kitaorg membukak channel BBC ONE utk menyaksikan pesta bunga api yg diorg tunjuk kat millenium eye (depan parliment house + big ben -- nanti kalo korang dtg sini gua tunjuk laa tempat nih) yg gua rase makan beratus ribu pound nyer tuh.. ish ish ish....

sambil menyaksikan kat tv berapa dasatnyer letup letup dan begituh warna warni nyer bunga api tuh.... gua rase begituh membazirnyer laa duit tuh.. baik kasik kat gua kan lagik elok.. aper pun itu bukanlah yg menarik -- sebaliknyer gua lebih tetarik menyaksikan muka muka pelarian yg sungguh belambak di tepian sungai (river thames laa depan situh) yg datang beduyun duyun malam semalam... ish ish ish sungguh tak malu diorg nih rupenyer... tapi biler gua pike balik mungkin antara diorg pelarian tuh ader yg datang sbb nak selamatkan diri daripada kemiskinan yg diharungi di negara sendiri.. gua rase tak bole nak kata aper... yg membawa persoalan berapa besabanyer rakyat malaysia dgn kerenah pentadbiran yg sesungguhnyer macam tak penah pike betapa susahnyer org org yg tak kaya cam diorg nak idup....

walaupun diakui kat tempat kite nak pilihanraya takde org kena tembak macam kat pakistan.. dan keadaan bole laa dikatakan aman.... tapi gua terasa jugak kalo diberi peluang mungkin belambak jugak org kite yg hendak melarikan diri... mengambil peluang mendapat gaji 2000 pound sambil membaya minyak yg hanyer 1.01 pound seliter sekarang nih.... yer betul... walaupun gua kat sini tapi gua sememangnyer besimpati apabila membacakan kisah kisah harga minyak nak naik... ish ish ish... sesungguhnyer gua rase kepada sesape yg akan teraniaya disebabkan tahun baru minyak pun akan naik.. maka gua nasihatkan mungkin sudah tiber masenyer kite cuber cara baru... kalo org tanak kasik naik keta.. kite sesame laa beli basikal... kayuh basikal nih sihat.. badan pun kurus gua raser.. dlm tak sedar.. mmg itu pun plan gua sebaliknyer gua di tanahair yg gua sendiri tak tau biler.. kekekekekekkee.... bia lepas nih ader org pandai bukak perusahaan basikal nasional... ataupun per-BANA (atau dlm bahsa lebih lengkap.. aper banaaa!!!) akan mendapat keuntungan yg tidak terbatas....

tapi aper yg lebih penting pada diri gua... di samping letup letup dan cahya cahya yg gua saksikan di kaca tv... gua sendiri tak sangka dari dec 2005.. sampai laa sekarang dec 2007.. sudah cukup 2 tahun gua kat tempat org.. walaupun gua seringkali menipu dgn pulang becuti.. tapi time tme gini rase cam dah telalu lama merantau... biler igt igt balik.. gua sendiri tatau aper pasal gua buat cam ginih... jgn laa ckp gua buat nih utk selamatkan anak bangsa... gua sendiri pun cam tak pecaya ajer gua akan semulia itu... pasal duit.? jauh sekali sbb bukan dpt duit banyak pun keja gomen... utk kepuasan..? entah laa... gua tau satu benda ajer, gua hari tuh igt nak kawen.. dpt kawen dan dah dpt anak dah pun.. itu ajer... tapi yg gua pegi tesangkut 2 tahun kat sini takde sape pun rancang... aper pun selalunyer biler tahun baru semua org ade target.... aperkah target gua.. gua sendiri pun tak pasti.. cumer dlm ati senantiasa harap bulan akan jatuh ker riba.... aku terpesona... (btuk tak saleemm...?)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home