22 June, 2006

prakata... prakata...

gua penah dgr satu kali.. how to measure a man? u r not a man unless.. u fall in love.. become a husband n finally becoming a dad... nanti kejap kat maner gua dgr tuh.. muahahha.. baru kejap tadik.. 3 line sebelum ayat yg gua tgh tulis nih.. mmg idup nih penuh ngan keputusan keputusan yg setengah masuk.. gua sendiri akui.. gua sendiri tatau tak ikut hala maner ntah gua bole ade kat sini sekarang... tak pecaya.. tgk ajer laa keadaan kite semua sekarang.. idup kite nih penuh ngan keputusan keputusan yg tak pasti.. setiap mase kite buat keputusan.. ade sesetengah tuh senang nak mampus dan obvious giler mcm nak makan ker tak (walaupun sesetengah org ade jugak masalah nih...) dan ade jugak yg susah nak mampus mcm nak kawen ker tidak.. atau nak mengurat ker awek yg kite dah 15 tahun usha... dan yg paling senang persoalan yg kite sendiri dah fo sure tau jawapannyer.. utk gua antara contohnyer nak beli kasut ker tak...

yg paling susahnyer cth persoalan yg no.2 tuh laa.. selalunyer soalan soalan serupa gituh kite sendiri dah tau jawapannyer.. tp selalunyer.. kite buat dek ajer.. pastuh tangguhkan utk ngan alasan alasan yg sebenanyer kite sajer ajer adakan sbb malas nak buat keputusan tuh lagik.. apsal agaknyer cam gituh.. gua sendiri mengaku.. mmg gua akan kawen ngan org rumah gua sekarang.... pastuh mmg kitaorg akan idup aman bahagia ngan cahaya mata.. tapi gua sendiri tatau satu ketika dulu samada nak amik keputusan tuh ker tidak.. tapi di tengah tengah kekelabutan dan ketidak tentu haraan idup nih.. (gua pun tuka keja sampai 5 kali).. akhirnyer gua ade kat maner gua ader sekarang.... dah kawen dan yg tekini dah pun beranak.. kalo semua org tanyer camner gua bole ade sini sekarang dah bole dikatakan sorang lelaki sejati (or a man bahsa omputihnyer).. gua sendiri ttau camner... gua ttau camner tetiber gua bole rase bebetul nak kawen.. even time nak kawen pun gua tatau akan kawen bebetul... pastuh elok lepas tuh org rumah gua mengandung.. dan elok 9 bulan lepas tuh gua dah jadik ayah dah.. camner semua menda nih jadik.. entah? di tengah kekalutan things just happened... sedar atau luar sedar.... tapi gua rase gua bole citer aper yg jadik kelmarin......

20hb Jun 2006
[malam]

selepas melihat game bola england yg agak menyakitkan jiwa gua sbb gua ade joe cole yg perform baguih dalam team fantasy gua tapi ade 2 bek + 1 keeper yg bolos dua.. dan dlm keadaan gua kena abiskan repot 9 bulan gua besok.. tetiber sedang org rumah gua memasak die nak pegi kencing.. apsal nih plak tetiber.. gua pun tatau.. selepas keluar kencing die pun dtg kat gua sambil ckp ade titik titik yg sepatutnyer takde titik titik... emm gua sambil memandang kepada die membuat ayat ayat denial dan buat dek ajer.. mauahhahaahahah... mungkin time tuh kepla gua tesangkut ngan repot malas nak bebankan ngan menda yg sudah tentunyer akan lebih menekan... dalam 1 - 2 jam lepas tuh semua menda diandaikan seperti tanggapan palsu budak budak baru kawen dan baru nak beranak.. muahahaha... tapi atas rase was was gua suruh jugak org rumah gua dptkan konsultasi daripada mak mertua gua...

21hb Jun 2006
[pepagi buta lagik.. so lek dulu cite masih panjang..]

konsultasi mengesahkan bahwa itu semua mungkin tanda tanda awal.. utk mengelakkan sesape cuak.. walaupun ade 2 org ajer.. pastuh ade sorang yg malas nak cuak sbb keja byk giler lagik nih.. yg sorg tuh pun ckp mungkin betul laa konsultansi.. jgn pike sgt sebaliknyer pegi laa lelepak.. tapi tak lama selepas org rumah gua cuber melepak.. die pun cakap ade rasa kontrapsi.. sekali lagik gua kasik pandang biar betul.. adakah ini trik utk die bemanja manja atau sebenonyer nih.. jalan tebaik seperti biaser ade laa utk lelek dulu.. carik pengesahan... dan seketika kemudian org rumah gua ckp mmg die rase sakit kontrapsi.. gua rase pelik .. kalo nak beranak lagik 10 hari lagik.. takkan mula kontrapsi sekarang nih.. bapak lamanyer nak kena tahan skit.. org bodo pun tau matematik nih... jadik tibe masenyer dapatkan khidmat professional...

jeng jeng jeng.. lek laa.. baru 1 - 2 jam selepas pkl 12.. muahahaha... tepon spital skit .. dan jawapannyer?.. jeng jeng jegn.. seperti biaser relak dulu kasik usha tgk camner.. muahahahahaha... gua pun bole jadik dr. rupenyer.. ciss.. maka gua suruh org rumah gua berehat rehat dan cuber dptkan tido dulu.. tapi rupenyer begituh bodo laa gua suruh die tido.. sbb die mmg tak dpt nak tido.. skit skit sakit.. gua yg tgh type repot tgk sungguh kesian.. die pun ckp titik titik yg patut ade masih ade seperti sebelumnyer.. emmm... tapi buat seketika die baring ajer nampak cam tido tapi sebenanyer tidak.. sekali sekala kesian die nampak sakit.. tapi tak guna juga terburu buru.. lagipun pagi buta nih... susah kalo drama.. walaupun jiran yg melayu dan bekereta duduk di depan umah ajer... tapi kalo pegi spital kena balik pun tak berapa seronot.. jadik ikut laa ckp dr... lebih kurang pkl 5 pagi sehabisnyer gua type repot yg gua rase gua belasah ajer dekat dekat chapter last... gua pun bebaring.. kena tido sbb hari sebelumnyer hanyer 2 jam ajer gua tido.. dah tua tua nih susah aa.....

tapi biler org rumah gua genggam tangan gua utk menahan sakit..punyer laa sakit digenggam nyer.. yer gua yg pekasa nih pun rase sakit.. jadik tak salah kasik tepon professional.. gua pun ckp tepon laa diorg.. besok pepagi kite ketuk pintu terus gerak.. nasib baik hari tuh lagik gua dah suruh org rumah gua pack segala barangan nak bawak spital.. sampai pagi gua tgk org rumah gua tak tido.. ade sebelah gua sambil sekali sekali menyatakan kesakitannyer pada gua dlm bentuk fizikal.. gua pun tak tido jadiknyer..... agak dinihari.. gua suruh die buat final call.. dan mmg perlu sbb kontrapsi die selang 5 minit seperti yg di catat ....

[scene spital]

mengenangkan kemalasan mau amik cab dan pepatah melayu bagai aur ngan tebing.. maka ketuk la pintu org depan umah.. seketika kemudian kitaorg dah sampai spital dah... masuk laa org rumah gua ke dalam satu bilik yg gua igtkan bilik menunggu... lebih kurang pkl 10 lebih... gua pun ditugaskan utk mencatat mase kontrapsi.. selang selang tuh org rumah gua pegi jugak laa ker toilet... catat lagik catat lagik.. dan.. jeng jeng jeng.. waktu toilet break yg terakhir di mane org rumah gua ckp nak berak sebenanyer.. tgk dlm bilik air die pun keluar memandang gua di luar bilik air ngan mata yg agak panik.. gua igt lagik die ckp.. die rase ini laa masenyer sbb cam ade menda lain tadik.. setelah menganto die ker bilik gua pun ngan koolnyer (che lamak) mencari midwife (atau dr. bidan) yg mengendalikan kes kitaorg... die ngan kewlnyer sambil menulis repot bejalan aa ngan gua menuju ker wad.. semua org kewl dlm cite nih kecuali org yg beranak...

die pun melakukan pemeriksaan dah bole beranak ker blum.. sambil sengih die pun ckp.. magik akan bemula sebentar lagik.. jeng jeng jeng... die pun bawak apprentice die.. sekali sorang budak baru belaja yg dah power sebenanyer sekali duduk di dlm bilik tuh.. yer kat bilik itu jugak laa org rumah gua kan beranak.. tak main laa wad besalin cam kat malaysia rupenyer.. terasa kg. plak gua.. kakakakak.... org rumah gua pun dibenarkan menolak apabila keadaan rase nak tolak.. utk sesape yg susah nak guna imiginasi biar gua kasik analogy.. bayangkan korang tgh duduk nak berak.. pastuh tetiber rase nak tolak taik keluar.. kakakka.. mungkin gua nih pepandai ajer sbb bukan gua pun yg buat.. tapi daripada pecakapan gua ngan midwife tuh mmg cam gituh ajer bunyiknyer.. dan tak mcm malaysia gua memberikan sokongan padu bbetul sebelah org rumah gua.. sambil kekadang gua pun sakit sbb tangan gua yg digenggamnyer.. muahahahahhaa...

tak satu jenis injeksen pun di amik oleh org rumah gua.. sungguh hebat gua rase.. tapi die ade benapas menggunakan satu gas nih mase menolak.. cam kasik mabuk ajer bidan gua ckp.. tapi sakit jugak.. bunyik nyer biler org gua amik dan embus napas sebijik cam darth vader.... pishhh... posshhh... pissshhh.. pooossshhhh....bepeluh sana sini.. mengigil lagik.. gua tanyer apsal.. bidan gua ckp tuh adrenalin rush tuh.. cam atlit nak pecah rekod 100m.. seperti atlit org rumah gua pun nak pecah rekod jugak rupenyer.. 1 jam, 25 minit kemudian.. 1 jam sedara sedari.. kalo ade sesape yg tak sayang bini tuh.. cuber duduk bebetul sebelah die time beranak... ish ish ish.. kepada anak anak yg tak sayang mak tuh.. cuber tgk balik rakaman video mak beranak kalo ader laa... sungguh sungguh menyayat hati.... sebak gua menyaksikan kesungguhan dan kecekalan org rumah gua.. sakit nyer hanyer laa bole digambarkan dgn betapa kuatnyer genggaman tangan die... dan mcm bola setiap tolakan disertakan ole.. dari gua dan bidan... bayangkan laa betapa bagusnyer gua sampai bidan tuh ckp gua nih penah jadik bidan ker.. muahahahahaa... (gua pun nak hero jugak.. blog gua kan)...

dari depan gua nampak benda bulat ade kaler itam kat atas.. gua sedar tak sedar masih tak sangka... terasa dilema.. camner kah gua bole sampai sini.. sekali lagik.. gua sendiri gua tatau camner sampai..... dan menyaksikan sendiri keajaiban sebegituh... sungguh indah... ish ish ish.. syahdu syahdu..... seperti kata pepatah.. kepenatan dan penat jerih org rumah gua tadik ilang terus biler die mendakap Aaqilah.. yer itu laa nama panggilan die.. (nama full tak abis pike lagik sampai laa hari nih...) dan nak tau lagik ajaib.. nih fenomena yg sungguh fenomena.. mungkin saintifiknyer sebab budak tuh tak penah dgr audio secara langsung.. sbb selama nih die dgr dari dlm perut.. tp mase gua iqamat kan nampak die meneleng kepla nyer ikut arah mane suara tuh dtg... dan gua rase die mmg bukak skit mata die pandang gua.. tak tipu...

dan mmg tak berapa lama lepas tuh die mmg bukak mata dan senyum... pada kitaorg bedua senyum laa.. alhamdullilah.. die pun selamat disusukan... 2.38 kg atau 5 pound 4 inch.. berambut itam lebat.. dan tesgt laa kecik dan comelnyer... mempersembahkan... jeng jeng jeng....







akhirnyer selepas 26 tahun kehidupan gua di dunia yg fana ini.. akhirnyer... aku seorg ayah.. byk sungguh milestone kite bole andaikan dalam kehidupan kiter.. cam biler kite start naik beskal 2 roda.. patah gigi.. main bola.. masuk sekolah.. tapi 1 yg paling penting adalah jatuh cinta... dan dlm jatuh cinta.. 2 yg paling utama adalah biler kite kawen... satu lagik (satu dulu lepas nih tatau lagik laa), anak kite sendiri.. aku selalu pike camner laa agaknyer kite rase idup kite akan complete.. utk ayah gua.. sudah tentu die dah rase lama dah.. biler kakak gua kawen dan punyer anak die sendiri.... maknenyer ayah gua dah bejaya pass kat zuriat die utk generasi baru.. infact dah 3 kali dah die rase gituh agaknyer.... dan kini.. (puhh).. gua dah mulakan langkah petama utk sampai situh.....


18 Comments:

Blogger Zan said...

prakata prakata ... bravoo bravooo raul bravoo ... ronaldo robinho ronaldinho ... bejo bencho bercinchow ...

4:56 PM  
Blogger keylink said...

wei jangan bagi bini gua cuak wei.. cerite horror lepas bini aku bersalin laa akakaka

5:11 PM  
Blogger botakz said...

yer bai... kejayaan Misya melahirkan baby, cam seolah-olah memberi tanda2 kemenangan Italy kepada Cech smalam jerk.. wakkakakakakakka..
anyway.. cute ler mat baby lu.. tapi kecik2 lagi tak nampak lagik muka saper.. takleh nak rate.. kakakakka.. bini dah ade.. anak dah ada.. jaga mereka elok2... kekekekekeke

6:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tahniah....nampaknyer twis Azan ader ar kawan lepas nih...kekekekkeke...jadik bole ar diorang buat yahoo groups....kakakakakakkaka....

tahniah sekali lagik.....

6:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jin...lu bila lagi....wakakaka...To Kenit...congrats!!

8:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

To Kenit and Misha...

Congratulation... cutenyer baby...

~Lya~

9:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

23.8 kg?? bini lu lahirkan azan umur lima tahun ke aper nie... akakakkakak
congrats mat.. untuk misya jugak..
Ridani Olsen Nurul Aaqilah Liana Dian Oliveira ....untuk nama anak lu..
short form RONALDO akakaka

9:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

tahniah..kenit n has, cepat2 balik malaysia

10:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Congrats Kenit Micheal n Misha...Baby yg comel sgt...tp gua rasa hidung lu la kenit..mata misha sbb bulat..jaga n sayang bini n anak2 lu...nway Argentina bai pasti menang hehe...Aaqilah (welcome to ur new world baby)...

`ed`

12:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Congrats Kenit Micheal n Misha...Baby yg comel sgt...tp gua rasa hidung lu la kenit..mata misha sbb bulat..jaga n sayang bini n anak2 lu...nway Argentina bai pasti menang hehe...Aaqilah (welcome to ur new world baby)...

`ed`

12:33 AM  
Blogger princessGarnet said...

jutaan terima kaseh diucapkan kepada semua atas sumer doa dan wishes.gua suda pulang dan tanggungjawab baru akan bemula..dearest dearest bby,sgt terharu dan tiada kata secantik bahasa.. sob sob sob

p/s:mana mak ayah aku ni tak sampai2 huhuhuhuhu

5:43 PM  
Blogger Zan said...

dah 11 komen masuk aku 12 ... gua punya komen sebelom ni komen ke berapa arrr

5:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

along.........kitaorg sudah tengok gambar baby........hehehehe bibir tebal macam along,hahahahah tapi heharap bia la die putih cam kenit barulah lagi comei......gurau gurau....anyway anak buah aku yg sulong yg bernama aaqilah sangatla comei dan menggembirakan ati......dan akan jadi fav. semua....hahaha chow sis n bro....da Assalamualaikum

8:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

semoga korang bertiga sentiasa sihat dan di rahmati Allah dan lekas2 balik sini k....org2 klang ngan org2 semenyih nak jumpe "org baru".....

8:20 AM  
Blogger kenit said...

ke-petama mat... kakakaakaka.. nampak sgt ko nih bapak yg tak tido malam jaga anak sbb yg ke-petama baca...

11:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

congrats!! to the dearest kenit and misha for the new coming Aaqilah. Sedap nama tuh cam mak ngan bapak dia gak. So kenit kurengkan kegilaanmu itu, tambahkan keazamanmu itu and for misha nothing else to say other than ur great and happy mother's day. I love three of u!!! can't wait to see my nephew...Aaaqilah. - zoey

8:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

kenit + has, aku lagik.. haha... anak ko cute2... kenit, jlnkan tugas mu sebaik mgkn! ciaooo...

3:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

bai, walaupun gua tak tergolong dlm 'family', tapi wa nak ucapkan jugak tahniah beb. kalau ada masa, sila datang ke studio gua yg agak hebat dan bolehlah kita ber'funportraiture kat puchong' lak. hahaha.. all the best to korang!

+ min & effa +

8:55 PM  

Post a Comment

<< Home