02 March, 2006

salji salji salji....

nampaknyer dah masuk bulan 3... dah nak masuk 4 bulan dah gua kat sini.. sepatutnyer time time camnih dah ujung winter.. mmg gua plan nak update daily tapi so far this week sgt sgt busy... tak pepasal last 2 weeks super ngan gua (lepas abis amarah die) utk anta publications keja keja yg gua ade dah buat dlm beberapa bulan nih.. kalo jadik minggu depan dah kena anta paper 12 muka.. so far ok sebab dah 6 muka dah gua balun sampai tido sejam ajer semalam.. cheee... walaupun ini secara rasminyer publication gua yg kedua (sbb yg 1st dah publish dlm IEEE malaysian chapter tanpa pengetahuan gua plak tuh.. ) tapi ini kire cam bebetul laa sebab ini akan menjadi simpanan mase depan.. kalo org simpan duit dalam bank.. gua simpan paper laa plak.. sebab utk mengeja kekayaan dan pangkat benda benda ini laa yg menjadi pendahuluan..

gua seboleh bolehnyer sekarang before cite panjang panjang dlm blog gua nih (sbb tak daya nak update tetiap hari) maka gua try laa bubuh gamba gamba sekali.. sebab bak kate org kalo ade gambo tuh best laa skit.. takde laa kelam ajer dunia nih kan.. ini gamba gamba semalam.. gamba pengujung winter.. kuat laa plak saljinyer di kawasan yg tak salji sgt cam tempat gua nih.. kalo nak kire tempat yg memang salji nih tak kuat langsung laa.. sbb die lebat dlm 15 minit ajer.. tapi dlm 15 minit tuh sekejap ajer dah bapak.. gamba nih gua amik dari dlm umah gua.. gua tak keluar pun.. kekadang sekarang nih tgh balik jalan kaki sama org ruma gua.. tapi nampaknyer 2 hari kebelakangan nih gua tepakse memerap diri kat umah mengabiskan mase memandaikan diri sebab nak publish paper tuh.. susah nak buat menda nih kat lab dgn org bising jalan sini sane semua.. kakakakakakakkak byk tul snow tuh walaupun 15 minit.. kekekekekekek... selalunyer petang petang nih die turun laa lebih kurang jam 3 -4 petang.. siang elok ajer plak panas.. tapi sekejap ajer cuaca tuka.. sekarang plak org rumah gua ajer plak yg rajin keluar umah.. bukan aper die pegi keja.. hari hari laa kena keluar.. gua mmg nak pegi lab pun tapi sebab 10 hari lagik nak submit nih dan keja keja utk dilakukan kat lab tuh belum dpt ditentukan jadik gua rase bekabung abis abisan laa sampai settle.. gua rase dgn kejanyer org rumah gua maka hari hari belalu makin pantas laa plak sekarang nih.. alih alih jumaat.. selalunyer tgk ajer pastuh sebok ajer pike plan nak keluar jejalan.. sekarang nih sos cili abis pun bukan main susah laa plak nak keluar bejalan.. kakakakaka.. maklum laa dua dua busy.. oo... ya gua ade cite pasal super gua dpt tumpuan media sampai CNN pun nak interview die sekarang nih.. tapi yg paling penting skali utk menunjukkan betapa dasyatnyer projek yg die buat hinggakan surat kabar di indon pun translate kan citer die.. tak pecaya?... anda tak pecaya?... nah:

http://www.korantempo.com

Sabtu, 18 Februari 2006
Ilmu dan Teknologi
Robot Takut Cahaya

Dengan sejenis jamur, robot bisa bergerak menghindari cahaya.

London -- Dengan sejenis jamur, robot bisa bergerak menghindari cahaya.
Penggunaan jamur lendir berwarna kuning terang sebagai sensor cahaya ini
mempermudah cara mengendalikan tingkah laku robot.

Jamur lendir Physarum polycephalum, yang dapat tumbuh sampai berdiameter
beberapa meter ini, akan bertanggung jawab untuk menggerakkan robot
berkaki enam. Secara alami, jamur ini memang pemalu dan selalu menghindari
sinar. Dengan sifat ini, jamur akan mengontrol pergerakan robot sehingga
tak terkena cahaya dan mencari tempat gelap untuk menyembunyikan diri.

Pembuatan jamur pengendali robot ini dilakukan Klaus-Peter Zauner di
University of Southampton, Inggris, bersama rekannya dari Kobe University,
Jepang. Zauner mengatakan gagasannya untuk menemukan cara yang lebih
sederhana untuk mengendalikan pergerakan robot. "Komputer yang kami miliki
hari ini sangat tepat untuk mengujinya," kata Zauner. "Tapi, dalam
lingkungan yang rumit atau berlawanan, cenderung tidak berhasil."

Physarum polycephalum adalah organisme satu sel berukuran besar yang
merespons sumber makanan, seperti bakteri dan cendawan, dengan bergerak
maju dan menelannya. Jamur ini juga bergerak menjauhi cahaya dan menyukai
tempat yang lembab.

Dia menggunakan sebuah jaringan yang terbentuk dari rangkaian saluran
kecil berisi sitoplasma untuk merasakan lingkungannya, sekaligus bagaimana
bertindak menghadapinya. Tim Zauner memutuskan untuk memanfaatkan
mekanisme kendali sederhana ini untuk mengarahkan robot kecil berkaki
heksapoda ini.

Untuk mewujudkan gagasan ini, Zauner dan timnya menumbuhkan jamur
berlendir ini dalam bentuk bintang bermata enam di puncak sirkuit dan
dikoneksikan ke robot melalui komputer. Setiap kali sensor yang
ditempelkan ke atas robot menangkap sinar, informasi itu dipakai untuk
mengontrol sorotan cahaya ke salah satu dari enam mata atau poin sirkuit
yang ditumbuhi jamur. Masing-masing poin itu berhubungan dengan satu kaki
robot.

Ketika lendir itu berusaha menjauhi cahaya, gerakannya ditangkap sirkuit
dan digunakan untuk mengontrol salah satu kaki robot. Robot akan merayap
menjauhi pancaran cahaya, hasil penjelmaan mekanisme jamur itu. Pada
akhirnya, tipe kontrol ini dapat digabungkan ke dalam robot itu sendiri.

Zauner yakin ahli mesin perlu mempelajari jenis mekanisme kontrol
sederhana ini, terutama untuk memperkecil komponennya. "Pada ukuran
nanometer, kami harus mempelajari bagaimana bekerja dengan komponen
otonom," ujarnya. "Kami harus membiarkan molekul itu bergerak secara
alami."

Dengan penemuan ini, Biologi siap mempengaruhi evolusi robot. Sebagai
contoh adalah penelitian Chris Melhuish di University West of England,
Bristol, Inggris, yang mengembangkan robot mandiri, yang membangkitkan
tenaganya dengan memakan lalat.

"Otonomi komputasi sudah lama dipelajari," kata Ioannis Ieropoulos dari
tim University of Western England. "Untuk robot yang benar-benar mandiri,
tingkat kerumitan komputasinya bergantung pada energi yang tersedia."

Proyek robot lendir ini dipresentasikan dalam "Workshop Internasional
Kedua tentang Pendekatan Biologi terhadap Kemajuan Teknologi Informasi" di
Osaka, Jepang. Kegiatan ini berlangsung pada 26 dan 27 Januari. TJANDRA
DEWI | NEW SCIENTIST
kalo korang malas nak surf ke situh just in case maka gua kasik tampal terus keratan surat kabar.. memula super gua fwd kat gua.. mmg dasyat sungguh.... jadik kepada sesape yg berminat bole click kat tempat tempat nih utk mebaca kesah kesah sensasi super gua.. bukan gua.. super gua..

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn8718
http://www.primidi.com/2006/02/09.html
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=06/02/14/0354241&from=rss
http://robots.engadget.com/2006/02/14/slime-powered-robots-slithering-your-way/
http://www.guardian.co.uk/science/story/0,,1709944,00.html
http://uk.news.yahoo.com/14022006/12/robot-moved-slime-mould-s-fears.html
http://www.popularmechanics.com/blog/science/2318116.html

dan belambak lagik laa... kalo tak pecaya lu org google laa kat intenet.. bayangkan ajer laa.. kat skool gua ade kire stats berapa byk org dwload.. tak pepasal paper nih menjadi topik terhangat dan terpaling banyak download.. kire camnih laa.. gua ade strategi yg same jugak.. nanti biler paper gua dah up dan dah diterima nanti lu org dowload sorang seribu kali.. kakakakaka.. nanti bole jadik super hot walaupun paper yg gua tgh buat nih takde laa aper sgt.. baru nak citer pasal wats up dan aper yg akan tejadi nanti....

well satu menda pasal snow nih kalo lu org nak tau sekejap giler sial dia dah cair.. tak berapa lama lepas die turun terus cair kalo tak lebat.. tapi ade satu hari last week mase gua balik ngan org rumah gua biler snow turun lebat giler.. mmg best giler.. lebih kurang cam ujan laa tapi tak berat pun.. ringan ajer.. kakkakakakakakkaa... idup pun dah lebih kurang normal balik sekarang... keja balik keja.. akhirnyer lepas dah nak 3 minggu telupe juga laa pasal percutian yg seronot itu.. cumer miss laa nak kemaner mane sekarang nih time hari biaser sebab org rumah gua sekarang bole keluar ujung minggu ajer.. hehehhehe.. kekadang sebab malas nak berasak asak tuh duduk laa umah.. cam biaser laa kalo duduk umah lebam ooo... jadik sekali sekala walaupun kesian gua tgk org rumah gua, gua ajak laa jugak die keluar.. bukan aper nak beli barang utk anak anak.. org rumah gua pun semakin menampakkan tanda tanda mengandung.. bagus laa.. dah berapa bulan jugak nih kan.. cumer gua harap keja die tuh tak laa stress kan die.. nanti die stress baby plak tak sehat.. cukup laa ade sorang ajer cam org giler kat umah tuh.. iyer org itu laa gua.. kakakakakakakak.. semakin hari semakin tensen... kekadang bagus jugak belaja ade kelas ngan peksa nih.. time nak sambung keja balik.. jgn komplen.. gua takde org komen 100 kali pun gua tulis jugak panjang camnih.. kakakkakka...

6 Comments:

Blogger princessGarnet said...

memula baca dah teharu tetapi sebab mengata tade belanja bulan ni, chesss hahahaha

3:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

ok sial bole main salji...leh gak buat Snow Man.....kekekekkeekek

memule super lu jadik tumpuan then lepas nih lu plak...lepas nih generasi yg kat uni2 mesia nih akan pakai paper2 lu.....power sial....

skang nih ader trend baru ar plak...memmber2 gua skang nih rajin ar plak berbalas fwd....cam cibai jer....memule dulu azan ar rajin membalas...skang nih si botak pon dah rajin anta fwd...fwd kat cs10 plak tuh......kekekekekekek

p/s:gambate kudasai utk si kenit ngan paper2 dia...utk misha plak....jaga kesihatan diri & baby.....

5:49 PM  
Blogger Titi Wangsa said...

lu punya supervisor has been slashdotted.. giler power
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=06/02/14/0354241

7:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

As'kum...hi kenit....best baca pengalaman u kat negara org...i jer terbaca blog u...belum tau hujung pangkal lagi:)

9:56 PM  
Blogger Zan said...

perut bini lu dah besar erkk ...
ekkekeekek...
camaner la perut bini nko kan...
bai.. busan lah lu takder...
tader budak yang menggamatkan suasana...

Kalau lu nak tau kat sini sekarang dah ada hujan lebat dan banjir di rumah batu. dalam oo. TAJUK AKHBAR : 'Rumah Batu di Tenggalami Air'.

12:26 PM  
Blogger botakz said...

bai.. kalau time lu nak balik nanti ader salji lagik.. bawak balikkan gua sket bleh tak? letak arr dalam plastik ker.. tuuperware ker.. tapi jangan kasik cair tau..

8:46 PM  

Post a Comment

<< Home