20 February, 2006

eurotrip... episode III

sori ade delay skit utk final installment eurotrip trilogy.. tapi biaser laa kalo grand finale musti lambat skit kasik suspen.. tapi takde laa nak kasik teaser atau trailer trailer.. seteret ajer kepada masalahnyer.. jadik ini laa final entry eurotrip yg nak kata dasyat tak dasyat.. nak kata tak dasyat pun dasyat jugak laa sebenonyer.. bukan aper.. mungkin kepada kengkawan yg ade rase beminat nak bekunjung ke tempat nih.. diharapkan cite cite gua nih menyebabkan korang rase besemangat jugak laa... apetah lagik nak membelanjakan hasil titik peluh yg penat penat tuh.. tiket bukannyer mura.. tapi apehal pun kalo pagi MATTA nak angkut tiket ker London.. pastinye best sebab bole lepak ngan gua.. kakakakak....

ok sebenanyer 3rd day kat sini kitaorg ade plan baik.. kalo semalamnyer kitaorg sudah menjelajah ke pelusuk rome.. yer selalunyer org abiskan sight seeing tempat tempat gua pegi tuh 2 hari.. tapi gua pulun satu hari utk membolehkan kitaorg pegi ketempat yg lebih berpaedah kepada gua.. iaitu factory outlet.. kakakaka... sebenanyer gua sendiri tatau akan kewujudan menda alah ini kat rome.. dan tak laa menjadi intention gua utk pegi semata mata kerana menda alah ini.. apetah lagik sebab kat UK ade belambak lambak.. dan gua pun bole dikatakan pengunjung setia kat portsmouth.... bole dikatakan sebulan sekali akan turun.. tapi alang alang.. dan disebabkan niat yg sungguh mendalam hendak ker camper outlet "recamper" (kat uk ade sebijik ajer).. maka tak pepasal jadik bekobar kobar laa..

tapi hari nih keluar lambat skit.. sebab fatigue semalam tak abis lagik.. kaki masih lagik sengal sengal.. mengikut kepada guide yg diberikan tempat nih pun lambat bukak.. maka dgn perasaan relak dan gumbira utk berbelanja sakan berbekalkan kredit kad yg putih suci mcm budak baru lahir.. kakakkak.. kitaorg pun mengambik mase lek lek jek ajer.. dan disebabkan kitaorg terawal jugak laa.. maka stop laa ke tempat ini sebab die on the way.... mcm kenal ajer kan tempat dlm gamba nih.. sudah tentu laa cam kenal sebab baru semalam ajer gua pegi tempat nih.. tapi pecaya laa.. walaupun ini kali kedua kitaorg menatap menda alah ini.. tapi tetap

nampak dasyat jugak.. kalo korang perasan kali ini kitaorg sampai dari belakang plak.. yer sebenanyer kitaorg sampai dari belakang sebab tgk tempat lain.. tempat lain yg kitaorg nak tgk tuh namanyer circa maximus kot.. gua rase ade kena mengena ngan cite gladiator tuh.. mungkin ini laa tempat diorg training atau sewaktu dgnnyer.. jgn salah paham geng.. ini gua main bantai ajer nak kasik sedap citer.. gua rase cam betul laa.. tapi hakikatnyer takde org tau.. kalo lu org pelik apsal gua tak letak gamba tempat tuh.. well tempat tuh bepagar dan mcm bukan tourist attraction ajer.. mungkin diorg tgh bikin buat aper aper yg patut kot.. tapi jgn risau.. gamba tuh gua rase ade kat sini dan sini... jadik jgn luper tgk... kire kire ini awal lagik baru nak pkl 9.00 lebih tapi org musti dah sampai punyer.. giloo giloo... dari angle belakang nih plak nampak plak palatino hill yg kitaorg tak naik semalam.. rase jugak cam nak kempunan.. tapi takper laa.. nanti kena amik tiket lagik plak.. menda tuh lebih kurang cam istana atas bukit tuh.. gua rase tempat ceaser duduk lepak kot.. kakka.. tapi tatau laa betul ker tidak.. lagik sekali ini semua based on assumption gua bedasarkan film gladiator.. tak caya lu org tgk pastuh ngan gamba gamba yg gua bekalkan nih cuber lu org check balik.. kakakaka.. musti sama..

tapi semangat bekobar kobar bukan utk pegi tempat besejarah.. tapi utk belanja sakan.. pastu laa setiap kali kalo ade sesape pegi tempat lain.. org yg die tinggalkan tuh musti ade rase cam tolon laa belikan barang.. cumer dlm kes ini .. gua nak beli barang utk diri sendiri laa.. org rumah pun mungkin gituh.. yer laa.. lagipun alang alang ini.. bukan selalu dpt sampai.. bahkan mungkin ini laa satu satu kalinyer sampai.. kitaorg pun ikut laa arahan yg diberikan utk sampai menaiki bas.. memula kena naik subway dulu .. dah nak sampai ujung dunia jugak laa.. pastuh tunggu bas kat satu tempat nih.. well. kat sini laa masalah nyer tejadik.. satu sebab italian nih mmg tak reti ckp english.. tapi selepas ke sane ke sini sampai laa jugak ker tempat tunggu bas... utk pengetahuan semua org tempat nih bapak jauh.. tepi highway.. cara nak sampai yg paling direkomen pun adalah ngan memandu.. bayang kan ajer laa... tapi mmg gituh.. kebanyakan factory outlet mmg camtuh... cumer yg gua selalu pegi ajer tuh senang nak sampai.. sebab tuh pun gua selalu pegi.. yg lain even kat UK nih pun lagik senang bawak keta.. biaser laa hanyer sucker yg mengenal outlet.. kkakkakaka.... jauhari pun belum tentu bole kenal...

setelah kehulu kehilir.. jumpa bar tuh.. ade laa notis die tampal.. cumer ade tulis time pegi ngan balik.. tapi yg masalahnyer time pegi tuh ade isnin - selasa - rabu - kamis.. yg peliknyer kat arahan tuh die ckp ade bas hari jumaat... gua mula dah rase so close yet so far punyer case... yg peliknyer ade plak satu bas nih dtg time tuh.. tapi setelah ditanyer oleh org rumah gua (yg bole tahan jugak impress gua ngan italian die).. bas tuh tak pegi.. tapi biaser laa kalo dah darah obsessi mengalir dalam jiwa... biar mati pun tunggu jugak.. maka setelah 3 jam besejuk.. (yer sungguh sejuk rome nih mengalahkan tempat gua)... maka give up laa jugak.. jgn sampai bia mati mak jgn mati adat.. elok laa.. bia tak dpt nike mura.. jgn emaknyer tak sehat.. sedih jugak gua melihatkan air muka org rumah gua.. gua tau betapa besungguhnye die menemankan gua sampai laa mmg takde.. hati isteri... takde org lain yg paham... camtuh laa kasih sayang...

dgn rase penuh kecewa.. (2-2 pun kecewa sebab malam tadik dah mimpi nak shopping baik punyer).. gua pun rase baik kite mengabiskan mase di tengah kota... memasing tau tak mampu nak berbelanja di tgh kota.. tapi ade satu misi lagik yg tak selesai.. iaitu cuber mencarik tempat yg kitaorg tak jumpa semalam.. (kalo korang tgk episode II.. yg dikelilingi bulat bulat yg tak sepatutnyer kitaorg jumpa tuh..) jadik hari nih dgn begitu mudahnyer plak.. sampai laa jugak di tempat itu.... tempat nih ala ala CM cam gituh tapi nih cam open air laa.. tapi mmg penuh ngan painter pun..

lukisannyer semua cantek cantek tapi harganyer tersgt laa tak centak.. piazza di navona nih salah satu tempat kena pegi kalo dah sampai sini.. itu laa agaknyer kitaorg disuruh jugak sampai sini.. kalo tidak tak bole balik.. mungkin itu laa yg menjadik sebab kenaper gua tak dpt laa nak berbelanja cam org giler... disebabkan sampai jugak laa ke tempat yg susah giler nak jumpa semalam nih.. sejuk jugak laa rase hati.. at least.. semua menda yg patut ditgk.. sudah dpt ditgk.. maknenyer esok esok takde laa melopong biler org tanyer.. atau rase cam terkilan.. biaser laa outlet yg kitaorg nak pegi tuh belambak kat tempat kitaorg.. tapi tempat cam nih.. jadik in a way.. kejadian tetipu pagi tadik membolehkan kitaorg menhabiskan pengembaraan di rome nih.. jadik takde laa tempat tempat penting yg tertinggal.. gua ckp tempat penting sebab kalo lu org bole travel guide.. boleh tahan belambak jugak laa tempat yg lu org nak tgk.... kire kalo dpt pegi yg utama cam nih pun kire dah cukup dah.... mungkin sudah menjadik adat jugak kot kalo pegi kota kota besa nih pegi laa carik hard rock cafenyer sebab nanti ade tulis.. gua tau kalo lu org carik bundle pun ade jugak.. so tak yg nak keco.. ini kalo tanak yg bundle punyer laa.. semalam kitaorg ade carik jugak.. tapi mmg serius tak jumpa.. aper yg jumper hanyer laa manusia manusia yg membawa paper beg hard rock.. banyak plak tuh... last time org ruma gua ker barcelona die ade angkat jugak baju.. bahkan ade angkat kan sebijik utk gua lagik.. jadik gua igt biler dah sampai sini teringin laa jugak nak beli sendiri.. bukan tanak beli byk byk.. tapi harganyer kalo satu inggit mmg semua org kat malaysia gua belikan satu... tapi semua org tau tuh cite keling (sori botak ngan haris)... kat bawah nih satu lagik angle kawasan nih...

byk gambo tapi seperti biaser rajin rajin kan laa diri ker album gamba budakbijak... kalo bole biler dah sampai tinggal tinggal kan laa komen.. sejuk hati die... penat woo amik gamba nih.. penat lagik nak upload.. kakakkakakaka.. kasik laa org rumah gua senyum skit sebab byk org komen.. maknenyer byk org tgk.. senyum memanjang ajer nanti.... sampai maner tadik.. ooo yer.. jadik gua sungguh tensen tak dpt pegi factory outlet.. jadik walaupun time dah pkl 4 - 5 lebih.. gua berazan utk mencarik jugak tempat nih sampai jumpa supaya tidak laa kempunan org rumah gua... jadik gua pun belari lari laa di kawasan berbukit barberini (btul kot..) utk mencarik tempat ini.. naik bukit.. turun bukit.. (cam starhill tapi darabkan 10).. sampai laa ke bukit yg paling ujung.. gua pun patah balik mendapatkan isteri gua yg bejalan perlahan mengekori gua.. gua hanyer menggeleng.. tapi die kasik muka pelik plak.. gua ckp takde pun hard rock.. penipu sial.. (padhal sebelum tuh gua nampak org bawak paper beg turun... dan gua konpem tuh bukan org semalam).. org rumah gua pun ckp.. ITU... kakakakakkaa.. rupenyer sungguh eagle eye org rumah gua ini.. padhal mase gua lari naik bukit depan gua aje benda tuh.. jadik dpt laa kitaorg mengabiskan duit yg sedia ada utk mendapatkan buah hati penyedap diri sebagai galang ganti kepada buah buah yg tak dpt.. pulang jugak laa ngan senyuman sebab akhirnyer dlm penat dan rase tetipu dpt jugak laa settlekan menda menda yg tak settle pada hari pertama.. mungkin sepatutnyer kitaorg amik cab mase kat ujung dunia tadik.. tapi dgn rase takut tetipu ngan cab driver... biaser laa lelagi italian nih mafia dan itali org rumah gua takde laa setera die ckp jepung.. maka gua rase on the way dlm metro nak balik umah tuh.. mungkin kitaorg telah membuat satu keputusan yg bijak.. ade jugak kitaorg jejalan city center sebelum misi mencari hard rock tuh.. byk jugak kedai kedai yg ditonton dari tepi tingkap.. tapi apekan daya.. mmg tak mampu... kakakkakaaka... tapi yg besnyer malam terakhir nih, kitaorg pun makan pizza... sebenanyer terigin jugak carik kedai makanan itali lain.. cam makan pasta seafood ker.. tapi setelah pusing sane pusing sini.. bulat besa bulat kecik.. kiri kanan kiri kanan.. tak reti plak nak carik tempat yg betul betul bess dan secure.. maka melantak pizza kedai halal laa jawabnyer.. kalo korang igt last day nih pun ade action org org honeymoon yg hendak diceritakan.. takde jugak.. balik balik dua dua pengsan dgn kaki yg masih bedenyut denyut.. kakakakakakakka

esoknyer.. cam biaser laa rutin harian.. besiap utk pulang.. tak sangka dah 3 malam.. sebenonyer.. gua punyer laa excited nak balik.. gua igt gua ajer.. rupenyer org rumah gua pun dah tak saba... rase terlalu asing di tempat asing ini tak dpt nak dinafikan lagik.. sampaikan rase cam bukan org asing lagik di tempat yg asing jugak kejap lagik.. kakakkakakaka... sebelum tuh jejalan termini.. dan sungguh tak disangka.. kat termini nih laa org rumah gua shopping skit.. pastuh kat airpot laa kitaorg beli brang skit lagik.. (sebab lagik mura.. sebenaner punyer mura).. tapi brang barang cendera hati laa.. seperti mug besa kelab kegemaran org rumah gua dan yg sewaktu dgnnyer.. yer gua ade stokin bole inter (azan mau runding harga bole mesej.. kakakkka) walaupun ade drama jugak di airpot seperti gua tepakse lari balik kat tempat shopping selepas sampai gate nak masuk sebab minah nih luper tanggalkan magnet kat stokin inter itu.. (bodo btul.. patut laa bebunyik ajer..) sampai laa kitaorg ker dalam kapal terbang.. dan selang 15 - 20 minit selepas tuh.. bergerak laa kapal terbang tuh.....

gua tau lebih kruang ajer wing kapal terbang gua kan.. hehehhee.. gua ttau kapal yg samer ke bukan.. tapi gua tau mmg jenis yg samer laa.. ini kitaorg baru naik meninggalkan bumi roma.. tiber laa mase utk refleksi.. gua nih bole dikatakan bukan laa org yg bejalan semata.. selalunyer musti ade tujuan atau agenda tertentu.. abih tuh takkan laa gua selalu pegi sgpore.. cumer this time.. takde laa benda yg menarik sgt melainkan gua rase nak tunaikan pemintaan org rumah gua utk pegi itali.. gua tatau apsal die nak pegi sane sgt.. tapi selepas gua turutkan kehendak die.. gua sendiri rase betuah jugak dpt tgk benda benda yg gua dpt tgk.. (walaupun keja gua nak tgk barang murah kat outlet sebenonyer... kakakkakakakka).. bejaya jugak laa isteri gua meyakinkan gua bahwa keluar duit utk bejalan nih pun bess jugak.. takde laa keluar duit beli kasut ajer bess... dan gua akui memang bess pun.. sekali sekala kalo korang ade duit telebih tuh.. tgk tgk laa tempat menarik.. tak semestinyer luar negera tapi dlm negara pun takde hal jugak.. yg penting pengalaman menyaksikan tempat org tuh.. mcm sebelum nih gua igt rome tuh byk gamba russel crowe ajer.. kakakakakakak.. rupenyer bukan gituh.. satu gamba die pun takde.. sebaliknyer penuh ngan monumen monumen yg bebetul punyer.. bess.. bess.. bess sgt sampai dlm pejalanan tuh gua siap plan plan jugak ngan org rumah gua pasal destinasi seterusnyer kalo ade wang... chis bejaya jugak org ruma gua mempengaruhi minda gua.. korang kena igt.. gen. maximus pun tak masuk rome sampai die jadik gladiator.. balik gua dwload citer tuh.. yg kelakonyer.. mase gladiator sampai diorg sendiri pun telopong mase tgk coloseum.. sekarang gua paham can mengerti camner perasaan semase saat dan ketika diorg melopong tuh.. sebab gua pun samer melopong jugak... kakakakakakakak

3 Comments:

Blogger keylink said...

bai, jangan bakar gua, meleleh air liur nih. cantek tuh tempat-tempat tuh. takpe-takpe, MAS dah nak kurangkan harga tiket, tunggu sampai die offer London RM19.99, gua sampai.

12:39 AM  
Blogger botakz said...

bai.. jalan jejauh kalau tak belikan kengkawan souveneir tak guna gak.. baik lepak rantau panjang jerk..

1:21 AM  
Blogger kenit said...

mat.. rantau panjang ade muara sial.. lu jgn memain.. kalo nak tunggu 19.99 15 tahun lagik pun tak dpt bai.. takper.. hotel gua bukak 2 tahun setengah lagik.. relak relak..

2:06 AM  

Post a Comment

<< Home