07 September, 2008

not wien....

gua rase nak amik break daripada cerita wein.. ader lagik 2 hari nak citer tapi tepakse berenti rehat seketika utk waktu nih.. lagipun gua rase korang pun boring jugak baca kesah adventure gua jejalan kan..... mungkin tak berapa seronot... gua tak pasti plak seronot ker tidak... jadik sape yg rase seronot bole laa angkat tangan.. kekekkkekekek... atau kalo terer tunjuk angkat tangan di dalam ruangan komen.. sape bejaya buat akan mendapat hadiah istimewa dan misteri.. jeng jeng jeng... aper pun keadaan tidak laa happy bebaru nih... dlm beberapa minggu nih gua rase agak tetekan.. walaupun sedaya upaya jugak nak sorok tapi nampak semakin hari semakin memakan jiwa laa plak yer... gua tatau laa apasal .... tapi dlm mase 2-3 bulan sblm nih gua sedikit sebanyak sudah mula rase tetekan... apertah lagik bulan november rase macam tak lama sgt lagik... apsal bulan november..?? bulan november laa gua patut menyerahkan paling bodo pun draft tesis gua nih.. tapi nampaknyer kalo ikut perkiraan yg sewajar dan sesudah ditimbang sewajarnyer gua rase peluang anwar utk jadik PM 16hb nih lagik cerah bebanding kebarangkalian gua nak siapkan thesis gua nih... bahkan kalo ikut lojik mungkin kebarangkalian besok raya ataupun gua ade duit sejuta pound atau kena loteri 30 juta pound lagik tinggi daripada gua siapkan thesis gua nih....

kalo nak tau berapa byk page gua dah taip.. jawapannyer kosong page... kakakakakakaka.. tak bole nak pakai plural pun pages.. sbb satu page pun takde... inikan berpage page.. camner nih bole tejadik..?? mungkin sbb dah dekat 2-3 bulan gua usaha utk mendapatkan intipati original yg dicadangkan oleh super gua.. tapi dicampur kemalasan, kekurangan minat (atau takde minat) dan kekurangan idea itu sendiri menyebabkan idea canggih dan original tak keluar keluar lagik.. walaupun dlm bulan lepas ade sedikit breakthrough.. tapi itu hari sbb sibuk nak pegi vienna idea itu sudah tesekat laa sket... kena berenti usahakan keja keja utk pegi vienna laa plak kan... gua bukan jenis org yg suka carik alasan atau beralasan.. tapi gua rase plain n simple gua ckp yg gua malas giler dan tak minat.. sbb tuh laa keja tak siap siap .. bukan alasan tapi kebenaran.. btulss... pastuh dalam 2-3 bulan lepas plak dah mula laa plak pening pasal nak mintak extend dgn uni... mula mula macam langkah yg tak perlu ditekankan sgt sbb kalo gua siap ujung tahun nih tak menjadi hal laa... tapi disebabkan kitaorg telah dihalau keluar dari umah sekarang nih.. maka benda nih menjadi isu tak pepasal.... camner plak menjadi isu.. sbb itu hari mase bulan 7 gua igt nak disebabkan kitaorg kena keluar jadik tak perlu laa gua tunggu sampai bulan 9.. tarikh gua bebetul abis kontrak.. keluar ajer bulan 7 pastuh masuk umah baru...

biasernyer umah baru kat luar nih kena duduk minimum 6 bulan.. jadik buta buta gua duduk laa kat luar sampai bulan 1.. kalo tak dpt sambung pun ble balik dlm bulan 12.. tak kesah laa sewa satu bulan tuh ble cincai.. tapi gua tatau apsal.. universiti kat sini yg juga tuan rumah gua tak kasik plak gua keluar awal dari umah nih dan kena duduk dan baya sampai laa bulan 9... sbb ade satu minah nih nama claire yg bodo sombong gua rase.. dah laa tak kasik gua keluar awal.. pastuh gua ckp nak mintak sambung duduk lagik 3 bulan ajer pun tak bagi jugak.. adusss berasap kepla gua.... jadik kalo korang kire. .keluar ujung bulan 9 (bulan 10 laa tuh) pastuh kena duduk 6 bulan sampai bulan 4 tahun depan... suka tak suka mmg kena mintak extend laa gamaknyer sbb kalo buat camtuh biler deposit burn.. rase tekilan laa jgk.. gua pun mintak extend.. tapi sampai sekarang tatau jawapannyer aper.. tatau laa apsal institusi kerajaan nih pelahan betul keja walaupun tenaga keja nyer adalah yg tebesar di malaysia... itu yg kalo org komplen pasal kerajaan rase tak besyukur plak tapi kalo layanan camnih camner plak... tapi itu lain citer kena tunggu 16hb punyer citer kot... kalo ade paper laa 16hb kalo tadik jadik hari selasa yg seperti biaser ajer laa.. kakakakkkakakkakak....

lepas tuh mula plak isu baru.. isu nak kena carik umah sewa... dalam pada tuh harus gua igtkan elaun gua yg sepatutnyer masuk bulan 7 tak masuk masuk... gua igt ini normality pekerja kerajaan laa.. jadik gua diamkan ajer malas nak bising bising..kang kena marah laa plak.. jadik gua pun idup tanpa wang dari bulan 7 sampai 8 sampai 9 itu hari... kena laa pinjam duit org rumah gua.. sampaikan kena pinjam duit kengkawan kat malaysia lagik.. (jadik kepada kengkawan yg sudi menghulurkan budi.. sudah pasti gua bawak mati...) .. kes carik umah nih pun pressure jugak sbb lepas dpt umah kite suke.. kena baya agen yg carik umah... kena baya nak cek rekod kewangan.. pastuh kena baya deposit.. pastuh kena baya sewa.. waduhhh bepeluh jugak laa nak kire.. igt semua nih dgn gua yg satu sen pun tak dpt sbb duit elaun last sekali abis baya sewa umah sekarang nih sampai bulan 9 yg sepatutnyer tak perlu pun.. tapi agaknyer idup sebagai student camnih laa kot.. takde laa sampai tak makan tapi idup tetekan saban hari ajer laa.. susah nak kata tapi akhirnye dpt laa jugak umah sekarang nih tapi masalahnyer umah tuh kosong takde menda aper pun... nasib baik dapur die ade mesin basuh ngan peti sejuk kecik dgn dapur.... (dah 2 kali gua ckp dapur kot kekeke... tapi kalo translate omputih yg memula tuh kitchen.. yg kedua tuh stove) .. jadik dgn tidak berwang nih kena plak sediakan ala kadar peralatan umah.. kalo tidak camner gua nak buat keja.. nak letak bebarang semua kan... apetah lagik hari raya nak menjelang tibe takkan nak duduk umah kosong takde menda... aduii kalo raya ini macam tuh laa keadaannyer gua rase macam tak beguna jugak laa sbb dah betahun umur pun nak dekat 30.... balik umah kosong ajer...

jgn salah paham geng.. ini bukan rayuan utk memintak derma.. tok sah risau gua idup lagik.. kasut pun ade lagik 80 pasang.... kekkekeekkeke... sekadar meluahkan perasaan... org lain tulis blog sbb nak politik.. gua sekadar jadikan tempat mengadu ajer... biler saat sukar sedikit cam sekarang nih gua rase nak kembali idup suka ria macam waktu kat uni ker... macam waktu sebelum masuk uni ker.. atau pada waktu sekolah... sejak 2-3 bulan gua nih pun gua tatau apsal semua menda tak favor gua... macam kalo korang main sukan, tgh tgh game semua menda asik tak favor lu.. pukul net sangkut.. org pukul bole jatuh dlm court kite.. menda menda camtuh laa.. sepak kena tiang... org sepak kena tiang tapi masuk gol... gua rase lu org dpt bayangkan camner.. jgn ckp org terer make their own luck.. itu cuma cakap bangga org yg senantiasa dapat aper yg die nak.. ataupun kalo die tak dpt.. die dapat jugak.. kalo die bole masuk the other end of the spectrum musti die tau langit tuh berapa tinggi... gua rase kalo nak kire kemarahan gua mmg meluap luap dalam kepla gua nih.. carik time ajer nak mengamuk.. gua rase dalam 2-3 minggu nih lu tanyer org rumah gua mmg dah byk kali gua mengamuk ... semua ke-cool-an gua sudah terbang disebabkan gua dah tak dapat nak layan semua pekara pekara nih sorang diri.. kalo ikut hati gua .. gua gemblengkan semua tenaga utk balik ke tempat yg gua kenal... kalo tak pun gua bunuh diri cam health ledger kot... walaupun tak sempat belakon jadik joker..

tapi cuber tgk cam health ledger.. lepas die mati dan lepas die belakon jadik the joker baru org sibuk sibuk ckp bahwa die mmg terer... mmg bebakat.. tapi mase die belakon a knights tale.. semua org buat tak kesa.. seperti pelukis pelukis tekenal.. mungkin lepas mati baru org nak igt dan baru dpt jadik tekenal... tapi disebabkan gua takde laa menyumbang aper aper pun.. mungkin org cakap gua giler ajer kot bunuh diri.. kakakakakkka.... tapi igt semua org ade melting point.. semua org biler dah sampai time rase tetekan giler akan retak jugak.. seperti tempurung kelapa.. ketuk sekali tak retak.. tapi ketuk byk byk kali die retak jugak.. meleleh air kelapa.. lepas tuh kasik mesin utk amik buat santan.. kakakakakakkakakakak... org ckp tak elok ungkit pekara lepas.. tapi biler gua cuber tgk di mane silapnyer.. tetap akan balik sampai benda lepas jugak... sbb gua ade byk mase nak buang dan gua rase macam blog nih lubang pokok dalam citer raja makan dedak.. (cumer gua tak kesah laa org baca -- tak macam cite raja macam dedak .. gendang gendut tali kecapi) ... camner agaknyer gua bole sampai sini dan rase macam lemah dan nak pecah tempurung kepala (bukan salah eja kelapa) gua nih.....

memula...? sekarang nih kes duit tak cukup utk beli barang barang umah.. camne ble tak cukup.. sbb in the first place gua tanak beli perabot pun.. kalo ble nak carik umah dah siap perabot... tapi ade sesetengah pihak bependapat tak kesah la itu hal sbb perabot tuh bole bawak balik.. jadik kalo perabot nak bawak balik takkan laa nak angkat yg korok plak.. sbb gua dah belaja dah.. kalo lu nak satu menda nih... sbb mahal lu amik laa yg mura skit.. tapi akhir sekali lu tetap angkat yg mahal nih... tak pecaya ?? dah tejadik kepada gua bekali kali sampai gua pun tak tekira... kalo lu tak pecaya cuber lu tgk diri lu balik.. mungkin lu perasan dah jadik kat lu org jugak kot... ini ilmu bisnes yg asas... mungkin satu time expenditure nih akan nampak besa.. tapi long term baru lu seda betapa manfaatnyer menda tuh... cth? airport KLIA.. mungkin nampak tak patut mase ianyer dibina.. tapi gua rase sekarang semua org setuju... tak pecaya jugak?? cuber interview org malaysia yg turun airpot airpot lain.. at least 90% gua gerenti akan ckp "uihh tak bole lawan KLIA laa" ... kite tak proper plan subang airpot tuh dulu mase memula.. jadik nak expand pun tak ble.. jadik utk elakkan kes yg sama berulang kita start laa baru.. sbb tuh ade klia.. jadik secara tak langsung klia tuh plak kite bole pakai lama... kalo kite dpt bom changi airpot lagik elok sebenanyer sbb nanti semua org guna klia.. tapi itu cite lain hari laa.. kekekekekekekekke

tapi seperti biaser biler dah carik perabot cantek.. tak ble mura sgt.. walaupun dah sehabis mura laa gua beli nih.. tapi disebabkan itu hari kitaorg kena keluar deposit 700 pound + 600 pound sewa besok.. jadik rase tetekan jugak laa.. dah la perabot kena plak sewa lori pegi amik sendiri.. lagik laa byk keja.. dalam pada mase yg tak byk tinggal utk gua buat keja dgn rajin.. kena plak interuption (serperti interuption cite trip wien dgn rentehan jiwa gua yg panjang ini) nak kena angkut perabot dari serata pelusuk UK yg tak lebih 70 batu.. dan kemudian bawak balik umah.. dan kemudian nak angkat satu isi perut umah nih plak pindah lagik (3 kali beturut turut) ke umah baru plak dlm pada masa itu... aduiiii.. camner ble tak cukup duit?? pelik jugak sbb org rumah gua keja... campur elaun.. ini semua mustahil.. tapi tak mustahil sebenanyer.. sbb mmg byk kena baya nak masuk umah luar dari univerisiti nih.. itu hari baya ajen pun 300.. jadik kalo korang kire utk besok ajer kitaorg dah kelar 1600 pound - baru dpt kunci.. kakakakakakakka... tapi asal usul masalah nih timbul sbb kitaorg pegi wien itu hari... yg gua tanak pegi pun sbb kalo diberi pilihan 2 minggu siapkan keja (lebih sebenanyer sbb campur prepare menda tuh ade sebulan setengah jugak laa) dgn pegi... sudah tentu gua amik tak pegi...

tapi ade sesetengah pihak jugak yg nampak minat abis... jadik setelah diusahakan semua jalan jugak laa.. tapi itu laa puncanyer agak sesak sekarang nih... tambah tambah biler duit elaun gua yg lambat 3 bulan itu tadik.... tapi biler tgk balik ok jugak sbb duit elaun lambat tuh bole guna terus utk baya deposit tempoh hari kan.. ermm.. susah nak kata.. tapi kalo bebtul nak trace balik.. kitaorg kena carik umah nih plak sbb minah claire hill yg bodoh tuh tak kasik kitaorg blah awal atau stay extra 2 bulan kat sini.... kalo tidak semua extra tekanan nih tak timbul pun.. tapi biler igt balik apsal gua kena deal dgn claire hill nih adalah sbb gua gegatal nak pegi oversea nih.. kenaper plak gua nak pegi oversea ?? sbb gua hari tuh gatal nak kawen.. pastuh gua tidak dapat besaba lagik dgn gaji yg gua dpt... camner tuh plak tejadik...? entah .. satu sebab gua gegatal nak becinta.. satu lagik tuh plak gua tatau.. gua igt dulu kalo belaja rerajin lu org akan dpt ganjaran yg setimpal.. tapi itu citer fairy tale ajer.... takde pun gua rase.. org org yg kaya kat dunia nih pun takde laa belaja rerajin.. byk tak abis belaja lagik.. itu semua gua igt adalah merupakan pengajaran yg gua dapat selepas di bangku sekolah....

mase sekolah gua tak pandai... pastuh main ajer tak igt... walaupun tak laa main tahap ganas.. tapi main laa.. bayangkan laa mase sekolah menengah.. bebanding rakan sekolah gua yg becita cita nak menjadi perdana menteri.. gua plak beciter cite rnak jadik professional skateboarder ajer.. kakakakakakkakka.... (walaupun time sekolah rendah gua mmg ceciter nak jadik perdana menteri jugak laaa) .. tapi gua dah grow up dah gua igt biler masuk uni.. tetap main tapi lebih berobjektif.. sbb gua dah belaja sungguh susah nak buat aper kite nak buat biler kite takde power nak buat.. cam lepas sekolah menengah.. kalo bodo kena terima ajer laa aper org bagi... tak ble nak buat sesuka ati... dulu gua igt kalo tak dpt jadik professional skateboarder.. dapat jadik designer pun ok... tapi upu ckp gua tak cukup pandai nak jadik designer.. jadik dari situh gua belaja bahawa jadik org pandai ade power nak buat menda.. gua igt direcly related laa. kalo besok abis uni org pandai.. gaji pun besa... tapi dunia nih tak outomatik gituh.. its not a right of passage.. biler mase kite idup susah.. struggle cam nak mati.. pastuh dpt reward.. tak tak .. as nature itself.. it is the survival of the fittest.. dlm dalam konteks carik makan nih.. bukan ditentukan dgn lu ade degree ker tidak... tapi pandai nak idup... a skill they never thought in any uni's... tapi essential...

sbb obsessi gua nak kawen dan kefrust-an gaji tak besa besa menyebabkan gua behijrah kat sini.. gua igt destiny tapi haprak.. gua igt org giler buat jalan sendiri tapi bejaya... tapi sebenanyer org giler buat jalan sendiri sbb die giler.. kakakakakakkakaa... kalo gua bbetul pike.. sebenanyer 3 tahun nih dah macam cuti panjang 3 tahun.. almost-the-endless-summer.. sbb pada time nih gua dah sampai ke penghujungnyer.. adusss... time nih laa realiti bebetul ketuk kepla lu... sedap aper yg gua patut buat mase 2nd year dulu.. pastuh mase 2nd year gua igt aper yg gua patut buat plak mase 1st year.. pastuh mase 1st year plak pike aper yg gua tak patut buat.... gua rase seperti semua org yg tensen dan dekat boiling point (gua rase hampir semua org kat dunia nih).. sekarang gua nih menggagau mencarik reset or undo button utk patah balik kepada mase where everything made sense.. where we are sure of what we gonna be n what we going to become... mungkin gua hanyer perlu duduk beborak dgn org yg memahami diri gua ... tapi borak dgn cermin susah plak nak dpt feedback.. kakakkakaakkakakakakkaka... lepas 28 tahun .. finally gua dah paham satu menda.. org tanyer what is luv.. pastuh biler nak jawab org ckp pasal susah nak define n mythical n shit... gua tau aper jawapan die.. dan lu org tak perlu ade dr. in psychology pun utk psyhco... gua bagitau... love is when u can laugh together when things are a breeze.. n can laugh even louder when things got harder... period... sbb tuh laa love is all we need.. sbb kalo takde duit nak makan.. sama sama buat lawak dan begembira.. mati lapa pun senyum ajer... tak pecaya jugak?? cuber tgk camner org org islam yg idup susah sebab negara kena serang.. sbb negara miskin.. diorg skit pun tak komplen pada tuhan.. sbbnyer senang ajer.. cinta... sbb diorg tau when the dusk settle.. in the end.. it's all good.. puhhh.. panjang gua merapu.. nampaknyer tibe mase utk fade to black.. literally,



4 Comments:

Blogger Sue M. said...

*angkat tangan!*

the last paragraph is the sweetest thing ever. aku doakan semoga semuanya sentiasa dipermudahkan utk korg sekeluarga. amin amin.

6:32 PM  
Blogger Zan said...

Bos, apa ni boss, asyik citer kecewa ajer. Jgn jadi seperti bidalan, seperti batu dgn thesis nya. Gua bila baca ni, mcm bukan kenit yang gua kenal. Bagi gua, lu adalah member yang optimis terhadap apa yang dilakukan, jadi kekalkan, sentiasa membuat keputusan yang realistik dengan kemampuan dan akhirnya kita raikan bersama dengan mengecap kejayaan membeli putrajaya dengan syarikat broadband termaju kita. Yeahhhhh.

12:42 PM  
Blogger kenit said...

lemah badai melanda bai... gua pun nk tsunami jugak semua org tsunami...

12:59 PM  
Blogger simplynk said...

ni blog ke tesis? panjang nyer
hahahha

9:52 PM  

Post a Comment

<< Home