27 July, 2008

tour de paris 08: trois


_DSC7792, originally uploaded by whitecokelat.

dalam pejalanan menuju ke lourve tuh mmg dah nampak sgt ke-fatigue-an ahli ahli rombongan kali nih.. lagik lagik mengenangkan bapak dan mak mertua gua pun dah berumur... org rumah gua walaupun tak byk sgt bejalan kaki nampak agak steady lagik walaupun muka fatigue.. tapi gua rase yg paling penat sekali sudah tentu laaa empunya badan.. iaitu gua sendiri... dah laa berat badan betambah... tapi ditambah plak dgn aaqilah yg bedukung daripada ketapi sampai ke tanah paris nih sampai laa lepas tgk eiffel tower tadik mmg bole tahan nak patah pinggang gayanyer.... tepike time nih bawak keta sorong ker.. ataupun itu hari gua tepike nak angkat beg besa dokong budak kecik macam org guna pegi hiking.... tapi sbb kos telalu besa... bole buat tiket pegi paris utk 2 org tapaksa laa batalkan.. lagipun keta besa sgt nak bawak turun naik metro aa... gua rase nak tambah masalah anak gua nih tanak plak dukung cara lain... atas bahu ker cthnyer sbb takde la tebeban.. tapi die gayat agaknyer dari kecik tamau dokong kat situh....


_DSC7838 - Version 2, originally uploaded by whitecokelat.

tapi gua seperti seorg pengembara atau pelancong yg tak beduit byk.. kena la mengharungi semua nih... ader jugak mak mertua gua ckp dah tua tua cam diorg nih patut nak bas pelancong ajer... kekekekke.. mungkin betul tapi sbb itu time nak naik bus 24 euro sorang... jadik hasrat tuh mungkin dibenamkan sampai laa kitaorg dah begelar jutawan esok esok kot... aper pun sampai jugak kitaorg ker lourve... kitaorg sampai dari bawah tanah.. jadik ade satu lagik entrance... pelik plak sbb tak ramai langsung org.. last sekali gua tgk eurotrip (yg secara accident nyer gua tgk malam tadik kat tv -- menyebabkan gua terus buat entry hari nih) maka gua igt mmg bejanggut laa nak masuk.. sekalisss takde org pun beratur.. malahan takde pun beratur pepanjang macam kat eiffel tower... pelik jugak sbb dua dua kena bayo nak masuk (atau naik)... aper pun disebabkan takde org kitaorg pun igt nak rehat kejap memakan tghari sbb dari sarapan tadik takde jamah aper.. kalo gua bebujang ajer mmg tak kesah tapi sbb dgn mak ayah mertua gua jadik kena laa relaks relaks skit... tapi ternyata rehat tuh mmg diperlukan... kitaorg pun menjamah pizza sayuran sbb takde menda lain bole makan.. tatau laa sbb lapa ker aper tapi tak pepasal rase sedap plak.. kekekekkekekeke....


_DSC7771, originally uploaded by whitecokelat.


lepas isi aper yg patut dan buang aper yg tak patut kitaorg pun begerak nak masuk.. carik laa tempat beli tiket... walaupun bahsa kat dunia nih lain lain tapi ade satu pekataan yg kat dunia mane pun maksud die sama aje.... iaitu FREE... pehh patut laa takde line org beratur rupenyer sbb ini hari hari bastille atau hari kebangsaan diorg nih.. lourve nih semua org bole masuk tak payah bayo.... aduiii biler benda tuh jadik free.. semua org tau aper akan tejadik... tejawab laa soalan apsal kat luar tade org beratur.. sbb kat dalam dah macam pasar ... bukan setakat pasar malam.. tapi pasar malam campur pasar ramadhan... waduhh waduhhhh...

gua bukan aper .. nak masuk sbb nak tgk lukisan original mona lisa... lain lain daripada tuh takde laa gua reti.. tapi nak jugak laa tgk amenda... sbb dpt tgk secara langsung kan... gua tgk lourve pun melalui da vinci code.. yg juga merupakan filem terakhir gua tonton sblm anak gua dilahirkan .. itu dah 3 tahun lepas tuh time org rumah gua tgh bebadan dua.. aper pun lourve nih besa nak mampus rupenyer.. besa giler pastuh ade pelbagai harta karun dalam nih.. serius... betingkat tingkat jugak kitaorg bejalan.. padehal nak carik mona lisa punyer lukisan ajer.. dah sampai nak ke ujung baru laa kitaorg jumpa.. tapi org skit punyer ramai.. nak tgk depan muka tak semudah itu.. kena buat rusuhan reformasi agaknyer kot... tapi lepas tuh sbb dah penat sgt kitaorg pun igt terus keluar ajer... tak abis pun pusing... tak kesah laa jugak sbb pecuma... bodo bodo pun dah dekat 2 jam bekeliaran dalam tuh... nak carik jalan keluar pun skit punyer penat.. lagik lagik aaqilah nak turun naik setiap tangga yg die jumpa... itu laa time tanak jalan skit punyer mogok... time dapat jalan asik nak main tangga ajer.. lepas tuh mmg dah sah laa semua org dah abis penat... bukan baru nak penat... atau penat.. tapi dah abis penat.... dah takde perasaan penat laaa tuh agaknyer.. jam pun dah pkl 5 lebih.. dah bole check in dah.. jadik kitaorg pun mula begerak balik ker gare du nord utk mengambik balik bagasi sblm begerak ke apartment kitaorg..


_DSC7830, originally uploaded by whitecokelat.

sampai gare du nord.. gua dgn org rumah pun mengangkat bagasi... tapi sebelum begerak ker apartment kitaorg (yg berada di zon 4) kitaorg pun pegi laa angkat makanan skit utk malam tuh.. org rumah gua sudah spot satu kedai makanan halal kat luar stesen.... kitaorg pun angkat 3 kebab pastuh terus bgerak utk megambik ketapi ke apartment... nama tempat die la'valle dekat bry sur marne... senang jugak kitaorg naik ketapi rer nak ke disneyland... yer selang 6 stesen daripada umah kitaorg ade laa tempat nih nama die disneyland paris.. kekekekekekkekekee... turun stesen tuh nak menghala ker apartment kitaorg sempat plak gua buat lawak tesesat.. eekekkeke... tapi lepas gua french it up dgn sorang brader kat tgh jalan nih sampai laa kitaorg ker apartment kitaorg.. rupenyer dekat ajer dgn stesen tapi sbb kitaorg salah amik simpang menyebabkan tak pepasal kitaorg pegi tawaf laa plak.... umah skit punyer cantek... townhouse gituh 2 tingkat dgn 2 bilik besa.. pastuh ruang tamu dgn dapur dgn balkoni kat atas... gua kire nak tido 10 org pun ble.. tapi kalo minimum tido 6 org laa... rugi plak kitaorg berempat ajer... sampai ajer apartment gua rase semua org pengsan.. gua memula pengsan jugak tapi sekejap ajer.... pastuh gua pun naik atas tgk concert.... concert kat eiffel tower yg gua citer laa memula utk menyambut hari kemerdekaan diorg.. dalam 6 jam sebelumnyer kitaorg ade kat situh .. jgn tak pecaya.. kalo gua happening dgn bujang lagik nih dah lama dah turun situh.. patut laa sepanjang pejalanan balik tadik gua tgk ramai bebudak begaya gaya naik ketapi kekekekkekekekekke....

gua pun layan concert sampai laa petunjukan bunga api .. pehh cun plak kalo dapat amik gambo nih sebenanyer.... cun kat area belakang eiffel tower tuh laa... tapi malangnyer kitaorg sudah abis penat semuanyer tido ajer kat umah nih... gua ajer yg tak tido lagik melayan show tadik walaupun dalam semua semua tuh james blunt sorang ajer yg gua kenal... lain semuanyer artis diorg... pastuh artis diorg nih bole tahan jugak laa.. suara mungkin tak seberapa tapi kalo yg pompuan semuanyer awek awek belaka.. pelik plak.. yg lelaki semuanyer kacak kacak... nampak sgt diorg nih rupe ajer lebih.. suara pun biaser biaser ajer tapi kire bole laa dgn rentak lagu diorg... aper plak halnyer ade james blunt kat situh.. gua pun tatau apsal... biler dah malam skit gua pun igt nak mandi berendam skit sbb dah berapa hari tak mandi sebenanyer.... lepas tuh naik atas balik makan makan skit.. plab pejalanan besoknyer dgn org rumah gua -- sbb dah ade peta dah kali nih... kasik proper skit sbb hari nih main belasah ajer beterabur dan sampai penat abis jalan buang masa.. dan layan tv skit lagik (walk the line dalam bahsa perancis... selang seli dgn black dahlia - surprisingly.. dalam bahsa omputih) dan kemudian gua pun surrender.... kasik rehat kaki, tangan, pinggang, lengan utk mendukung si anja sehari lagik besoknyer.... tempat tempat yg dituju hari petama - eiffel tower --> champ de elysees (tapi de tak kasik naik sbb org tgh kawad.. exit tutup kena turun tempat lain -- jadik kitaorg pun malas) dan lourve.. ooo tak luper jugak bry sur marne... kekekekeekek.....

2 Comments:

Blogger princessGarnet said...

raphael!raphael!raphael!

2:15 PM  
Blogger Zan said...

nadal nadal nadal

4:05 AM  

Post a Comment

<< Home