20 September, 2007

kisah seorg budak yg duka nustapa....

patut ker di hari baik bulan baik nih gua tak tinggalkan entry terakhir utk tahun nih..??? ermmm.. gua rase tak sepatutnyer tidak.... sudah mmg semuanyer maklum.. bulan posa nih bulan yg mulia.. hari nih plak memberikan sesuatu yg istimewa.. yer ker..? sepatutnyer begituh laa.. akhirnyer gua sudah pun 27 tahun.. beisteri satu... hehehhehee.. dan beranak pun satuh jugak.... yer.. sungguh jauh sudah pejalanan nih rupanyer.. kalo nak kire berapa byk kesilapan yg sudah dibuat.. dan berapa kebaikan dan nasib baik yg jadik... pun susah jugak nak kire.. tapi tak payah laa start start cite pasal kesah yg lepas.. sbb kalo nak cite mungkin setebal buku cite omputih lebih daripada 1000 mukasurat gamaknyer.. mungkin biler satu hari nanti gua dah dpt phd.... bole laa gua mula kan cite pasal kesah keidupan.... kasik start satu projek baru.. penulisan yg paling maksimum laa kirenyer tuh.....

jadik di kala ini .. cukup laa kalo cite pasal kesah kesah yg tejadik hari nih.... seperti biaser dah berapa hari nih cite pasal pindah.. hari nih disebabkan ader peluang meminjam keta dgn lama.. maka gua pun punggah semua barang yg dapat dipunggah... pike balik kalo hari nih dah angkat segala-galanyer... besok bole pegi satu trip ajer pastuh malam tuh bole laa gua pulun lagik keja sampai siap hari ahad nih.... kkkekekkekekeke... maklum laa itu time kritikal tuh 2-3 hari tuh... jadik biler dah settle pindah memindah nih rase senang skit laa kepla.. takde rase cam kena halau lagik... kekadang gua rase mmg kitaorg mmg kena halau plak.. apsal gua ckp camtuh...?? sbb nampaknyer so far daripada yg gua perasan ade 4 org ajer yg kena pindah campur kitaorg.... 3 org lagik tuh semuanyer dah abis belaja... jadik kenaper 18 flat lagik tak kena keluar.. padhal kitaorg ajer yg kena.... hmmmmm....

gua rase bile pike lagik dgn mendalam .. kitaorg ajer dlm bangunan nih yg ade anak kecik.. org lain semua bujang.. teori gua mungkin sbb anak gua bising bising jadik diorg nak jaga imej sbb bangunan nih dekat dgn uni jadik kitaorg laa yg kena tendang.. walaupun diorg punyer alasan nak kasik anak gua lagik senang bejalan sbb mmg ade had limit bole duduk sini budak bawah 2 tahun ajer.. tapi kalo nak cite.. anak gua tahun depan baru laa 2 tahun.. diorg nih mmg konspirasi nih gua tau.... kalo ga tau camner jadiknyer baik awal awal lagik kitaorg pindah umah baru nih.... tade laa saban tahun nak kena pindah umah.. patutnyer dtg jauh jauh nih sekali ajer pindah umah... ini tidak.. tiap tiap tahun pun nak kena pindah jugak.. camner nak buat keja dgn senang lenang.. bayangkan laa dulu mase baru sampai.. kitaorg amik umah yg paling jauh sekali dgn harapan takkan laa kena pindah randah.. tapi bole plak umah tuh diorg tutup pasal kontrak dah abis.. pastuh pindah tempat sekarang nih yg mejadi rebutan sbb punyer laa dekat.. tapi sekarang kena pindah jugak....

sebenanyer bole tahan pening kepla jugak tetiap tahun nak kena pindah cam ginih... tambah lagik dgn hal repot gua.. skit punyer tak membantu.. gua pike kalo dah buat awal awal hari tuh bukan main lagik senangnyer... sekarang ronggeng ajer senang ati.. balik angkat barang takde laa nak kena mengadap repot.. pastuh mmg sehabisnyer bole joli katak sementara nak menunggu balik... ini dah nak time time nak balik ader lagik keja nyer.. ish ish ish.. sungguh sungguh sakit kepla gua.... aper pun sebenanyer gua ade plan itu hari nak tulis the final kepada semua final entry apabile selepas tau keputusan viva repot gua nanti.. tapi biler pike yg benda tuh hanyer selesai hari senin nak balik.... jadik tak kuasa gua.. bayangkan laa pagi tuh nak kena viva.. petang tuh nak kena gerak.. dah laa gua rase kalo pagi tuh viva.. dlm pkl 10 pagi.. mau 2 jam.. gua igt itu jam kalo all good.. bole beborak dgn super pasal plan atau aktiviti semasa cuti..

gua igt nak kasik org kampung sudah bejaya edisi ke-2 dan ke-3 plak laa.. tapi itu tatau bole jadik kenyataan ker tidak ... semuanyer tetap begantung kepada camner seronotnyer pagi tuh punyer result.. kalo cam taik ajer camner nak citer kan... terus dah takde mood nak citer punyer gerenti.... plan hari tuh nak naik bas pkl 4 petang.. jadik gua igt lepas sessi viva dan kalo ade sessi beborak sedang elok laa sampai dlm pkl 2++ ker.. pastuh bole check skit benda benda dah pack pastuh bole laa start sorong beg.. kena sorong jauh skit sbb stesen bas bukan bawah rumah cam sekarang... tapi itu laa, gua igt memula itu hari dekat gap tuh laa nak bubuh the final of the final.. tapi biler bayangkan betapa kompleksnyer jadik gua biakan keputusan viva gua sebagai satu misteri laa .... kalo gua turun kapal tebang muka cam nak gado pastuh duka nustapa tuh maknenyer dah kena tendang laa.. bole aa carik keja 2 bulan tuh... kekekekekkeke.. kalo gua gumbira tak hingat tuh maknyer all good in the neighbourhood laa org kata....

tapi aper pun gua rase mood gua tetap happy ajer kot.. balik kg bai camner tak happy.. sekarang pun selalu gak pike pike.. tadik mula angkat barang pkl 5 petang... itu trip petama.. pastuh keluar balik dlm 630 utk 2nd trip.. time tuh mmg dah dekat 7-8 kotak aku angkat... bole tahan sudah tak larat jugak laa.. tapi biler igt yg ini semua kena gua buat utk balik dlm 10 hari lagik.. gua laratkan ajer... igt.. kalo tak buat nih.. maka 10 hari lagik tak dpt buat plak hal hal nak balik... kekekekekekekekke.... sama laa jugak kalo senin nih gua tak anta repot.. pastuh minggu depan time pagi tak pegi viva.... maka tak dpt jugak laa nak balik.. kire nih semua cam halangan laa lebih kurang.... bile pike bbetul ini semua utk kill time ajer... kalo tak buat benda nih mati kutu laa.. yer ker..? tak jugak gua rase... sbb gua mmg nak kill time sepanjang minggu depan tanpa rase besalah... gua rase cam nak lek lek jek.. tapi biler pike betapa betimbun nyer keja nak kena siapkan dlm mase setahun tuh.. senak jugak kepla balik... mcm the never ending story btul laa....

itu laa halnyer.. tapi aper pun biler dpt balik tuh dpt laa refresh lebih kurang.. maklum laa sejak dua menjak aaqilah ader nih.. tak dpt sgt mase rehat.... igt kali nih balik aaqilah dah beso dpt jugak laa tinggal tinggalkan skit.. bukan aper setelah 2 tahun constant mengadap aaqilah dari celik mata sampai laa celik mata balik.. gua rase ade baiknye sekali sekali enjoys waktu bedua plak kot... gua rase disamping idup dikelilingi benda benda asing.. dicampur plak kena bedikari membesarkan anak tanpa petolongan sesape... menjadik faktor yg agak memenatkan jugak laa... sekali sekala hendak jugak lari .. bukan lari dari tanggungjawab.. tapi lari sekejap menenangkan jiwa raga... jgn laa salah paham.. nak rehat sekejap.... tahun lepas ade plan jugak nak lepaks lepaks tapi time tuh aaqilah kecik lagik pastuh mmg begantung ajer dgn kitaorg .. lelagik perlukan susu mak die.. tapi tahun nih die dah bole bedal makan aper aper pun.. jadik tak kesah laa nak tinggal sgt... lagipun sekarang kalo sesape pun sudi melayan kerenah die musti die nak main sama.. jadik tak susah sgt laa nak tinggal sekejap.. kekekekekkeekekek.....

tanpa disedari .. itu pun menjadi objektif utk balik kampung laa... walaupun mak gua selalu ckp.. kalo dah beranak kena laa bawak anak kemaner maner.. tapi doktor doktor omputih nih plak menasihatkan kalo ade mase utk tinggalkan dah abiskan waktu bedua sekali sekala.. sgt laa digalakkan.. sbb kurangkan stress pastuh bole laa menyemai benih kasih dan sayang... ini kesnyer utk org yg jaga anak tak abis abis laa nih.. kalo nak kire cam org keja bole tinggal anak kat nursery tuh lain plak kesnyer laa.. sbb tak sepenuh masa menjaga anak.. jadik itu bole kire cincai lagik.. cam kakak dgn adik gua bole suka suki tinggal anak kat atok nenek.. jadik takde hal.. gua nih... kalo gua tinggal.. org rumah gua laa jaga.. kalo die tinggal gua laa jaga.. bukan sebatang kara.. tapi 2 batang 2 kara laa... kakakakakakakakakaka.... anak gua plak mmg ade satu perangai kalo die tak dpt die entak kepla ke belakang... tapi semalam die kasik up satu level.. die tepuk tepuk gua... gua tak bangun sbb time tuh baru pkl 9.. gua baru tido pkl 730 bang... dah laa sehari tak tido sebelum tuh.. pastuh anak gua pegi antuk kepla die kat dagu gua... puh... rase cam kena tumbuk plak...

nasib baik kepla otak gua bejalan.. nasib baik laa anak.... macam macam.. tapi gua rase mungkin sbb kesejukan jadik die tak sedap nak tido lelama kot.. yer sekarang sudah bemula musim luruh.. daun daun pun dah byk gugur.. kalo jalan kat tempat byk pokok mmg cantek sbb semua kekuningan.. tapi bukan sekarang laa.. sekarang pokok pokok yg lemah terus daun gugur tak sempat kuning pun.. tapi biler dah masuk tgh bulan sepuluh sampai sebelas tuh bole nampak laa kat kawasan utan skit byk pokok dah tua cam lotr tuh.. bole ckp punyer line.. byk daun daun kekuningan.. gua igt lagik 2 tahun lepas mase memula sampai tgh bulan sebelas.. semua pokok kunings ajer.. terasa laa mcm kat overseas laa.. kalo samer ajer tak rase... pastuh sejuks tak igt.. gua rase tahun nih ajer balik bulan 12 tak mcm biaser.. selalunyer gua masuk uk musti time time bulan november camtuh... cumer kali nih cuti lama skit... maklum laa bile terigt balik beraya lebih seronot dari balik beposa laa... gua pun tatau apsal...

bukannyer posa sekejap ker aper kat sini pun... gua rase lebih kurang ajer... tapi agaknyer tak sepanas kat malaysia.. walaupun panas tuh mungkin faktor utk setengah org .. tapi gua rase ok ajer....tatau laaa... aper pun dpt balik dah kire seronot.. aper tah lagik dgn pelbagai aktivit yg sudah diatur.. citt.. camner gua nak janji buat keja dgn super gua nih biler memacam aktivitinyer.... kakakakakakaka.. gua igt awal sampai tgh cuti ajer penuh aktiviti.. biler dah dekat nak ujung tuh rase cam maleh punyer... jadik time tuh bole laa pokus janji siapkan keja keja yg sudah mmg dijanjikan nak buat.. tapi cam gua citer kat atas tadik.. itu semua begantung kepada result.. kalo result duka.. lain laa citernyer kan.. gua harap dekat 2 bulan setengah mase yg gua pertuntukkan nih cukup laa nak settlekan .... cumer bole tahan jugak laa nampak sedikit slow sejak beberapa bulan gua menjaga anak kat umah.. tapi itu pun sbb gua tak motivasi... dan gua mmg super duper malas.... kkekekekekkekekekee....

dlm 27 tahun nih mcm mcm gua dah buat... gua tak buat.. dan yg gua perlu buat.. sebenanyer camner gua bole sampai sini gua pun tatau... nak kata atas dasar pilihan sendiri pun tak jugak.. walaupun sepanjang panjang keidupan nih bole tahan jugak laa hampir majoriti keputusan gua yg buat sendiri... tapi kekadang tuh ader jugak laa keputusan yg dibuat atas hati semata mata.. tanpa bepike sehabis habisnyer.. tapi biler kite sendiri tak cukup maklumat utk buat keputusan.. tapi gua pecaya byk yg buat ikut perasaan.. yg membawa gua kat sini.... tp itu semua cite utk hari yg lain laa gua igt... sekarang dah tak bole buat aper kan.. seperti jugak yg gua kata kat atas tadik.. ini semua benda yg kite kena buat... utk kill time atau utk sampai satu tempat yg kite sendiri tatau... itu semua pun tade org tau... aper pun.. gua rase di hari baik.. bulan baik.. nih mmg takat itu ajer laa gua nak tulis.... nampaknyer mungkin kalo ade peluang dlm mase 10 hari lagik ade berite dari org kampung.. mungkin org kampung akan bejaya lagik... utk lain mase .... =w=


Labels:

1 Comments:

Blogger daddy cool said...

pergh.. kisah2 idop diperantauan.. oklah tu.. suke duke semua ade.. pengalaman dan pengajaran menjadikan kite lebih menjadi orang yang waras dan berjaya.

well welcome home bro.. hepi b'day yg ke 27.

5:54 PM  

Post a Comment

<< Home