12 October, 2007

kuah dal.. roti canai

Nampaknyer sudah dekat 10 hari gua kat malaysia nih.... gua rase rase laa entah entah dah lebih sebenanyer... tak perasan laa plak berapa hari sebenanyer.. aper pun seperti kata pepatah... yg paling famous dikalangan semua pepatah yg paling famous sudah tentunyer.. ujan emas di negara org.. manakan sama ujan batu di negara sendiri... biar pun beujan kan sting.. tapi tetap indah jugak negara sendiri... yg gua akui tampak begituh cocok sekali dgn aper yg tejadi dan yg gua alami... memula sampai minggu lepas bole tahan begituh byk jugak laa rase tak berapa selesa dan tak biasa yg dialami.... yg pastinyer cuaca tuh tak dapat nak kata laa... walaupun gua selalu komplen bile org yg duduk oversea lelama nih time balik skit punyer kepoh ckp malaysia nih panas.. tapi secara tak langsung gua akui mmg panas pun... dan secara tak langsung mmg gua pun bole tahan komplen jugak.... kkakakkakakaka...

selain daripada faktor cuaca yg terang terangan nampaknyer.. gua rase sebaik saja dlm pejalanan nak pulang ke umah gua (take turn jadik tahun nih umah gua plak)... gua komplen lagik apabila menyaksikan kad tol yg sedia ada di top up dekat 50 inggit .. dan dan ajer tinggal tak seberapa sesampai nyer di umah gua kat klang... uihhh bole tahan jugak rupenyer belanja tol di malaysia nih.. maklum laa dah dekat setahun tak merasa tol... kena tol sekalik tak bole buat aper laa nampaknyer.... tak cukup dgn itu.. besoknyer bile keluar.. pastuh pegi tuka duit sat.. tekejut lagik.. tapi kali nih dgn harga barangan yg semuanyer 3 angka (XXX.XX) ... takde dua dua angka.. semuanyer 3 angka... uihhh.... mmg susah nak tahan nih... pastuh nak jadik cite bile besok besoknyer lagik pegi isi minyak plak... giler babas dekat 55 ringgit baru nak penuh keta kelisa... aduihhhh.....

semua semua ini terasa seperti dunia yg asing plak.. setelah begituh lama dimanjakan... gua rase patut laa org malaysia idup man man ajer... byk sgt pebelanjaan bulanannyer.. camner nak menabung bagi bank bank banyak duit.. belanja skit punyer byk.. kalo nak angkat barang skit gua rase mmg skim ansuran atau pegi belasah tenyeh kad laa jawabnyer... yg gua senantiasa amalkan dari semasa ker semasa.. time gua kat sini.. sbb itu hakikat yg tak dpt nak ditentang lagi... ini semua hal membelenggu pemikiran.. seperti penjara di zaman moden.... tak nampak punyer.... aper pun disebalik segala hal yg gua komplen komplen komplen cam takdenyer hari esok... kelibat keluarga... anak anak buah.. memember..... mengubat segala macam ketidakpuashatian yg dinyatakan seperti di atas... tidak ketinggalkan jugak disebabkan gua lulus itu hari viva (bukan perodua) utk transfer status kepada phd.. rase mmg riang gumbira seperti burung merpati terbang sejoli ajer...

mmg betul laa setelah lebih 10 hari gua rase walau camner buruk pun tempat sendiri.. dan camner gahnyer pun tempat org.. takkan dapat nak lawan... mmg pelbagai halnyer tejadik di malaysia sekarang ini.. kes kes tak berapa elok.. taraf idup yg semakin tinggi... itu ini itu ini dan itu ini.. tapi rase seperti (the sense of belonging) itu tidak dapat dinilai harganyer ... tak kesah laa berapa tinggi pun duit minyak naik... walaupun bile pike bodo betul buang duit kat angkasawan bile duit tuh bole guna nak kasik turun harga minyak.. kakkakakakakakakaka..... tapi mempunyai kerajaan yg sebegituh pun tetap menjadi pekara yg senantiasa dikenang.. igt.. walaupun cam taik.. tapi itu laa negara sendiri... rase tanak balik walaupun baru abiskan mase baru lebih 10 hari tak dapat nak dikikis lagik....

hari nih hari raya.. tahun lepas .. tinggal 2 minggu ajer lepas raye sebelum kena balik.. tapi tahun nih cuti baru bemula... terigt gua janji janji palsu gua kepada super dan examiner gua utk menyudahkan begituh byk keja sementara cuti panjang nih... mungkin minggu depan dah bole mula kot.. maklum laa kang kalo tak siap panjang plak cite yg dah pendek nih... jadik bio laa gua puas puas suka ria 2 minggu nih gua rase... walaupun masih awal.. dan cuti masih panjang.. terasa dah suyup suyp perasaan tak mau balik lagik ke saner.. tapi apakan daya.... tak kesah laa kot...ade 8-9 minggu lagik... jadik utk time nih.. cukup laa utk gua mengucapkan selamat hari raya kepada pembaca pembaca setia blog gua yg tak seberapa nih... kalo ade yg tekasar bahsa... pepaham ajer laa.... harapnyer selepas nih..takde laa blog nih kegersangan... dial up pun dial up laa.. seperti kata pepatah... tak kemane tumpahnyer kuah dal.. kalo tidak kat atas roti canai.... hehehhehehehehehhe.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home