10 August, 2009

on borrowed time...

akhirnyer setelah lebih 50-ish applications... 3-4 bulan menatap job.ac.uk... maka minggu minggu terakhir di negara org nih... ader 2 ajer jemputan nak pegi interview.... sedih sedih.... mmg sedih.... bukan sedih sbb tak dpt nak duduk kat negara org... tetapi secara langsung atau tidak langsung.... kalo apply 50 position research tapi setakat nih ade 5 ajer yg reply.... lebih kurang mcm rase phd yg gua ader nih takde memberikan makne.... nak buang tong sampah pun ader jugak... kekekkekekeekkeke.... dulu gua selalu kutuk org org yg buat phd bodo bodo semata mata nak dpt pangkat dr. palsapah dan nak naik pangkat... yg kelakonyer walaupun gua igt gua tak buat phd bodo bodo tapi lepas daripada tragedi nih.... nampaknyer phd yg gua buat nih pun tidak laa bijak sgt... apsal plak gua ckp camtuh.... utk setiap application keja yg gua buat nih... lu kena summarize lu punyer body of work.. jadik bagi gua body of work gua as a researcher sudah tentunyer gua punyer phd.... melainkan lu dah betahun jadik postdoc laa... jadik kebanyakan decision yg diorg buat nih sememangnyer based on kite punyer body of work.... i.e. research gua laa...

sememangnyer kalo kite tak buat menda yg kena mengena mmg susah laa nak dapat keja... tapi bak kata super gua.. kalo melalui summary of work kite tuh diorg nampak kite buat menda yg skit punyer susah dan kompleks... dari situh die ble nampak kebagusan kite setelah digabungkan dgn resume .... jadik kalo dari situh dah nampak sinar kebagusan kite maka selalunyer walaupun keja keja yg die nak kite buat tak sama .. tapi kalo bagus tetap akan die consider.... masalahnyer itu tak tejadik sekarang nih.... jadik aper yg nak disalahkan.... resume ataupun body of work.... sudah tentunyer body of work sbb itu laa yg describe keja keja research gua yg tekini sepanjang 4 tahun nih..... jadik kalo x + y = tak dpt keja... kalo y = 0... jadik musti laa x... iaitu keja keja yg menyumbang kepada phd gua.... kekekkekekekkkeke....

org mungkin pike bahwa gua sesajer gatal nak duduk uk nih.... ok aaa kalo kite becakap secara iklas... sebenanyer ader laa skit rase malas nak duduk malaysia... mmg ader laa malas nak keja mengaja.. tapi antara sebab lain adalah utk menghasilkan keja keja research yg bemutu tinggi.... naper tak ble buat kat malaysia... sbb kite tak sampai lagik aspirasi nak buat keja keja research camtuh... dan faktor tambahan takde sape nak bayo keja keja yg tak nampak hasilnyer terang terangan mcm research research engineering yg lain... dan yg lebih utama adalah takde org pakar menda menda nih kat malaysia... lagik faktor tambahan adalah gua nak test kebolehan diri sendiri.. samada masa yg diabiskan 3-4 tahun lepas ader mutu ker takde mutu.... gua rase susah nak explain tapi kalo nak telibat secara langsung dalam kajian kajian yg akan menyumbangkan kepada cure of cancer dan yg sewaktu dgnnyer.. kat sini laa tempat nak buat.... jadik kalo gua apply dah ade org nak amik utk masuk team research die kire byk sungguh laa maknenyer.. yg penting die recognize kebolehan gua yg bukan setakat pandai komputer.. tapi pandai jugak biology.. dan pandai jugak biochemistry... etc etc.....

tapi itu semua cita cita tinggal cita cita ajer laa.... its was never about the money.... lagipun kalo keja sini gaji pun sebenanyer lagik kecik dari gaji kat malaysia.... tapi yg lebih utama adalah keja keja yg akan dilaksanakan.... mmg laa bagus mengaja budak budak... tapi gua tgk dari aspek yg satu lagik kot... aspek yg lebih memberikan pengertian kepada hidup gua nih.... hehehehehhheeheh.... memandangkan tinggal 2 ajer peluang gua rase tak payah laa merepek hal hal nih.... skang yg lebih utama nampaknyer uni uni kat uk nih takde minat nak amik gua .... nih mmg nak kena sekeh super gua nih.... mungkin telalu cutting edge dan takde org nak buat sampai takde sape nak amik... kekekekekekekekkekek.... kecuali 2 org yg jemput gua nak interview minggu nih dan minggu depan.... nak amik tanak amik tuh tatau laa nak kata... tapi kalo die tanak amik tuh mungkin salah gua sbb tak menepati kriteria diorg time interview... tapi bole kata sbb ade 2 invites ajer agak demoralising jugak laa.... kalo byk.. ade jugak rase kompiden tapi sbb ader dua ajer.. ader rase kureng skit laaa.... lagik teruk sbb total invite yg gua dapat 5 ajer sejak 4 bulan lepas mencarik keja... soodehh soodehhh.... sbb tuh gua rase mungkin kena buat satu lagik phd baru betul betul cukup agaknyer... kekekekkekekekekeke.. entah laa mmg bukan senang kalo kite nak cross cross kepakaran nih ... org asik pike tak credible ajer... aper pun kite tunggu dan tgk laa dulu camner.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home