02 August, 2009

in brussel.....


atomium III, originally uploaded by whitecokelat.

pagi tuh bangun semua org penat... gua pun penat jugak tapi sbb gua dah segar bugar pkl 6 lebih rase maleh plak nak tido balik... jadik aper gua buat... projek aa... kekekekeekke.. tidok tidok melawak ajer.. gua pun bangun dan mandi dan besiap utk bejalan jalan di sekitar area louise nih.. sbb org lain nk tido lagik gua pun begerak laa sendiri pepusing area louise nih... nanti balik jalan gua belikan roti laa gua ckp... gua pun begerak keluar.. sbb summer jadik pepagi buta nih dah siang sesiang siangnyer.... gua pun jalan jalan ... louise nih mcm area star hill laa lebih kurang.. kire kanan kedai kedai yg barang mahal mahal giler... gua jalan sampai laa ke puncak bukit... area nih bebukit... pastuh gua turun bawah balik.... sampai laa kat area gua tgk mcm ade benda menarik... rupe rupenyer itu adalah mahkamah lama diorg kat brussel nih.... gua pun turun check sampai laa area tebing yg dari situh ble nampak satu bandar brussel nih temasuk laa atomium yg telepak di ujung brussel.. atomium nih rupenyer mcm gamba kat atas tuh laa.. diorg buat utk meraikan hari pengiktirafan bandar brussel sebagai capital eropah kot.. entah laa gua pun dah tak igt....

pastuh sbb dah nak pkl 8 pagi gua pun begerak balik ke hotel... tgk tgk kedai roti pun baru bukak.. jadik gua pun beli roti... bawak balik tgk tgk ahli ahli rombongan yg lain masih lagik pengsan.... ish ish... temasuk laa aaqilah... yg selalunyer kalo tido awal bangun pun awal.. penat laa tuh... gua pun amik keputusan utk meninjau tempat tempat menarik di belgium nih dulu semantara tunggu diorg nih besedia nak bangun dan besiap... lagipun lepas gua survey takde laaa diorg nih kena jalan jauh jauh nanti.... lebih lebih lagik org rumah gua.. kire gua nak pegi pandaikan diri dgn brussel laa dulu sblm bawak diorg nih... gua pun begerak keluar..... lepas beli tiket group jalan satu hari (max 5 org) pastuh lagik murah dari beli asing asing... gua pun begerak laa ker grand place... dan maniken pis... tgk tgk jam sudah dekat dekat pkl 10... lambat plak kang nak balik.. gua pun begerak balik hotel kejap.... sbb kalo org org nih dah siap ble laa mula bejalan cepat skit... maklum laa ketapi balik pkl 830 malam... tak cukup plak time sbb gua sedar besar giler brussel nih sebenanyer....

dlm pkl 12 tghari rupenyer baru semua org sudah besiap sedia... jadik kitaorg pun akhir nyer besama sama memulakan hari bejalan kitaorg di brussel.... lepas letak beg kat brussel-midi kitaorg pun pegi ker destinasi petama iaitu atomium tadik sbb gua rase takde laa jauh sgt... kalo ble nampak dari tebing area hotel kitaorg musti ble sampai lagik.. kekekkekeke takde laa mcm nak tgk a famosa kat melaka dari KL kan.... dlm 20 minit naik tube sampai laa heysel park tempat atomium.... rase nak naik jugak benda benda bulat nih sbb takde laa mahal sgt tp sbb byk lagik destinasi yg hendak dituju kena laa dibatalkan... kalo bole nak pegi 4-5 tempat menarik kat brussels dalam masa 7-8 jam nih... tapi semuanyer begantung kepada kelaratan org rumah gua bejalan laa.... kalo tak larat pegi yg best best ajer laa kot....


city hall : grand place, originally uploaded by whitecokelat.

lepas atomium gerak laa ker grand place ... kire highlight kalo pegi brussel aa.. satu dataran mcm brugge jugak tapi yg ini dikelilingi bangunan bangunan yg gothic dan cuns.... mmg cun tak tipus... pastuh amik gamba dan gamba dan gamba (ini 2nd time gua amik gamba sbb gua dah pegi tempat nih pagi tadik).. kitaorg pun pegi carik tempat nak makan sea food kat area tuh sbb en. batu ckp best makan sea food kat sinih.... byk plak kedai nak makan siap diorg gado gado lagik nak panggil customer mcm org jual tiket kat puduraya dgn larkin terminal... giler babas... siap tak puas hati lagik kalo lu tak makan tempat diorg... tah haper haper... kitaorg maleh plak nak layan org camtuh pegi laa tempat yg aman damai skit utk makan.... pas kenyang begerak plak ker gortet market .. jual barang barang pelik pelik laa kirenyer....

sambil tuh lalu the forum ker aper nama die gua pun tak igt... tapi merupakan kawasan tarikan pelancong jugak laa sbb gua tgk byk kedai cenderahati yg ader lukisan tempat nih... aper sejarah die gua tak sempat plak nak baca.. kekekkekek.... sbb brussel nih famous ngan katun tin-tin jadik gua pun beli hadiah diri sendiri tshirt tin tin.. baru unik skit... boring aa org beli tshirt hard rock... kekekekek.. lagipun kat brussel takde hard rock pun kat antwrep baru ader.. tapi takde mase nak pusing pusing situh plak sbb malam nak balik.. kekekkekkekek.... pastuh kitaorg pegi laa bejalan di sekitar kawasan yg byk kedai cokelat... yg bukan special made punyer tapi made in belgium jugak.... kalo special made tuh lagik sedap tapi mahal nak mampus.. kalo yg tak special made sedap jugak tapi murah nak mampus.... memandangkan gua nak pegi pun kena jual 12 pasang kasut gua jadik kena laa beli yg tak special made kan... kekekekekke

last sekali kitaorg tgk patung budak kencing (manniken piss) yg famous sampai org penah curik... gua pun tak igt apsal budak nih famous.. tapi die famous aaa sbb menda nih top 25 attractions kat brussel nih..... kekekekkekekekekke.... tgk tgk jam pastuh dah dkt pkl 5 lebih.... igtkan nak layan satu lagik tempat iaitu gerbang masuk belgium yg famous time euro 2008 itu hari sbb bbc selalu tunjuk mase start program die... tapi org rumah gua dah buat muka kalo pegi gua sekeh kepla kang... jadik kitaorg pun tuka plan dah pegi tempat yg dekat skit... iaitu die punyer shopping district aka oxford street kalo kat london... atau la harve kalo kat paris... atau orchard road kalo kat sgpore... kekekkekekekeke... tapi tak seperti tempat tempat yg dinyatakan tadik... belgium nih hari ahad rupenyer semua kedai tutup ... kakakkkakakka.. jadik tempat tuh takde laa happening sbb kedai semua tutup.... pelik jugak patutnyer hari ahad laa org nak shopping.... tak paham jugak gua belgium nih....

pastuh kitaorg pun begerak ker brussel-midi utk kembali pulang ker london.... kalo nak dikire ade lagik beberapa tempat tak dpt sampai.. mcm pintu gerbang tuh.... mcm european parliament punyer area dan kawasan istana yg ade royal park, antique market kat salbron... tapi itu laa satu hari ade 24 jam ajer... kalo pkl 8 dah kena balik lagik laa tak sampai 24 jam..... kekekkeekekke.. kalo lu org nak pegi belgium gua igt dlm 5 hari 4 malam cukup laa nak cover satu negara tanpa telepas tempat tempat yg penting.... gua igt pas nih sebagai side project ble tulis buku pelancongan plak aa... how to travel when u have no money... kekekekkkkkkke.... tapi kena menapak byk aa.... kekekekkkeke..... pas check paspot dan chop chop aper yg patut kitaorg pun begerak masuk perut ketapi eurostar..... igtkan ble tido .. rupenyer tidak... sampai st. pancrass rase sebu ajer.... kekekekekekek.. mlm tido kitaorg lepak london umah ernie buat kali terakhir sblm berangkat pulang naik ketapi ke soton besok paginyer.... kalo takde rezeki nampaknyer ini laa pecutian ke eropah kitaorg kali terakhir kat sini... ermmmmm... betul ker ???



grand place - aaqilah, originally uploaded by whitecokelat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home